Sonos Arc, tegenvallend geluid.

  • 12 March 2021
  • 99 reacties
  • 5534 Bekeken

Badge

Goeden avond ik heb sinds deze week de Sonos arc soundbar maar het geluid valt me zwaar tegen maar vooral omdat er word gezegd dat er al ingebouwde woofers zouden zitten had ik toch meer Bas verwacht nou snap ik dat er uit een bar niet evenveel Bas kan komen als een woofer uit een kist maar dit is geen bioscoop geluid wat er wel gezegd word ik heb in de app ook al me Bas op 10 gezet maar het maakt geen verschil..

is dit normaal of zijn mijn verwachtingen te hoog wat toch wel normaal is voor 900 euro


99 Reacties

Badge

Hoi

Allereerst snap ik alle reacties wel een beetje. Maar ik ervaar dezelfde problemen als @Jeffhuis en @Phuys. Sinds een week de arc in huis samen met 2 one sl en de sub gen 3. 
Ik kan jullie melden dat ik de sub op +10 moet zetten om een beetje bass te horen. En uit de arc komen vooral middentonen, bass? nul komma nul.

Dan heb ik het niet eens over de TV. Bron is oa spotify.

Gisteravond bezoek gehad van een andere Sonos bezitter (van een Beam in combinatie met Roam). Die schrok van het karige geluid van mijn Arc en Sub. Alle instellingen nogmaals bekeken maar geen verbetering kunnen bewerkstelligen, ondanks het opnieuw aanmelden na alles naar fabrieksinstellingen gezet te hebben.

Mijn vorige Pioneer 7.2 was ECHT honderd keer beter.
Kan het zijn dat mijn arc en sub gewoon niet in orde zijn? Maar ja, hoe test je zoiets? Blijft een kwestie van smaak zullen ze zeggen.


het geluid is van bedenkelijk niveau zonde want als je de reclames ziet dan is dit het einde en hoef je niet meer naar Pathé maar goed gedaan van sonos jammer maar helaas 

Reputatie 7

@Jeffhuis Ik denk dat je jouw ervaring erg generaliseert. Jij vindt het geluid niet goed en dat is je goed recht. Smaken verschillen. Maar als je dat al meteen constateert, waarom stuur je de boel dan niet terug voor het te laat is? In plaats van maanden later hier te klagen.
 

Ik zie op het Engelstalige forum veel mensen over slecht geluid klagen en soms blijkt het toch aan hun instellingen te liggen, geen Dolby Digital, maar stereo bijvoorbeeld. Daarnaast heeft Sonos best een goed helpdesk. Heb je als eens met hen gebeld?

Badge

@Jeffhuis Ik denk dat je jouw ervaring erg generaliseert. Jij vindt het geluid niet goed en dat is je goed recht. Smaken verschillen. Maar als je dat al meteen constateert, waarom stuur je de boel dan niet terug voor het te laat is? In plaats van maanden later hier te klagen.
 

Ik zie op het Engelstalige forum veel mensen over slecht geluid klagen en soms blijkt het toch aan hun instellingen te liggen, geen Dolby Digital, maar stereo bijvoorbeeld. Daarnaast heeft Sonos best een goed helpdesk. Heb je als eens met hen gebeld?

Ik krijg e-mails dat er hierop gereageerd word ik was er zelf al klaar mee en zoals je kon lezen heb ik alles geprobeerd wat er werd gezegd maar je hebt ook altijd wijsneuzen en zowaar heb je er weer 1 en schijnbaar is dit toch een dingetje aangezien er al maanden op gereageerd word bij mensen die hetzelfde ervaren en die er later zijn ingetrapt dan mij maar goed wijsneus veel plezier met je sonos ik ben indd beter gewent met mijn bose set maar aangezien hier zo goede reclame voor werd gemaakt en ik een soundbar wilde ben ik hier voor gegaan jammer voor zo veel geld maar goed ik spreek je snel als er mensen zijn die hetzelfde ervaren groeten 🤥 

 

Reputatie 7

Even resumeren. Je krijgt e-mails omdat het een door jou gestart topic is en iemand zich meldt met hetzelfde probleem (de derde in een jaar?). Vervolgens reageer je op een bericht van een maand oud. Met weer dezelfde toon, alsof Sonos jouw bewust een slecht apparaat heeft verkocht. Als ik dan daarop twee kleine nuances aanbreng, namelijk dat smaken verschillen en dat je bovendien de spullen terug had kunnen sturen maar dat niet gedaan hebt, ben ik een wijsneus.

Van mij mag je vinden dat je een kat in de zak hebt gekocht. Als gezegd, smaken verschillen. Maar ik mag vinden dat generaliseert en dat je je probleem voornamelijk aan jezelf te wijten hebt. Het lijkt me goed als we het bij deze constatering houden.

Badge

Ik ben het met je eens @106rallye en bedankt voor jouw hulp in dit forum!

Maar neemt niet weg dat ik vind dat mijn sub niet het gewenste geluid produceert.

  1. Ik ken niemand met zo’n ding om mee te vergelijken.
  2. Met de sub op 0 bij “audio instellingen van de sub” kan ik alleen maar aan de speakers in de sub fysiek voelen dat ze aan staan. Er komt geen laag geluid uit. Als ik hem dan uit zet, dan komt er BETER bass geluid uit de One SL’s.
  3. Als ik vervolgens de sub op +7 zet dan begint hij pas te werken

Ik kan me niet voorstellen dat dit zo hoort, vandaar mijn vragen. Hopelijk heb ik simpelweg een instelling verkeerd staan.

Reputatie 7

In principe zou je de Sub zelf niet moeten kunnen horen - dit soort lage tonen moet je niet kunnen plaatsen. Wat je zou moeten ervaren is een voller geluidsbeeld, zonder dat dat echt aan een speaker is toe te wijzen. Als ik je verhaal zo lees heb je dat echter ook niet.

Vreemd. Misschien goed om nog eens een Trueplay te doen, eventueel met een andere telefoon. Anders eens met Sonos bellen.

 

Badge

Nogmaals Trueplay gedaan en de arc een reset gegeven, jammer genoeg nog steeds hetzelfde. En o ja, ik heb de 2 one sl’s als surround geconfigureerd maar vraag me af of ze het wel doen. 
Ik heb verschillende YouTube filmpjes geprobeerd met 5.1 test geluid, maar de surrounds en sub blijven doodstil. Ook als ik die filmpjes met mijn iPhone via airplay naar de arc stuur (om de tv uit te sluiten).

Ik denk dat er iets mis is met de arc.

Reputatie 5
Badge +3

Youtube is volgens mij altijd stereo je zult dan ook niets tot weinig uit de achterspeakers horen. 

Als de filmpjes van de IPhone ook in stereo zijn wat waarschijnlijk zo is zal er ook niets uit de achterspeakers te horen zijn. 

Badge

Youtube is volgens mij altijd stereo je zult dan ook niets tot weinig uit de achterspeakers horen. 

Als de filmpjes van de IPhone ook in stereo zijn wat waarschijnlijk zo is zal er ook niets uit de achterspeakers te horen zijn. 

Nee hoor, met mijn Pioneer werkte dit perfect! Heb je dit zelf al geprobeerd dan?

Als Sonos dit niet ondersteund dat breng ik het hele zaakje terug. Zou schandalig zijn voor zoveel geld

Reputatie 5
Badge +3

Ik weet niet hoe dat bij Pioneer werkt, maar mijn oude set van Yamaha kon idd van stereo een soort van 5.1 maken. Maar via YouTube krijg je als ik me niet vergis echt alleen stereo. Hier kan Sonos natuurlijk niets aan doen, die speelt gewoon af wat je erin stopt.

Reputatie 7

@epls65 Inderdaad is Youtube stereo. Die filmpjes die zeggen dat ze 5.1 geven zijn niet juist: na het uploaden is het stereo. Ik lees op Reddit dat er enkel wat PCM 5.1 filmpjes zijn die wel surround zijn: https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/af7ldq/wheres_51_audio_on_the_youtube_app/

Mijn vroegere Marantz kon van 2.0 ook een soort surround maken, dat redelijk overtuigend overkwam. Sonos doet ook zoiets, maar minder overtuigend.

Mocht je de zaak niet terugsturen, dan zou ik toch Sonos eens bellen over je vragen met betrekking tot de Sub.

Badge

Wel, na meer dan een uur aan de telefoon te hebben gehangen met Sonos, is uiteindelijk besloten om de arc te vervangen. Die heb ik inmiddels een paar weken in huis en het is jammer genoeg niet verbeterd.

Met Queen’s another one bites the dust via spotify is er geen laag bass geluid waarneembaar. Pas als ik mijn oor tegen de sub houd, hoor ik vaag wat lage tonen. Pfff ik wordt hier moedeloos van…

Badge

Sterker, als ik in de instelling “audio van de sub” de sub uitschakel, is er wel bass geluid aanwezig, echter nu afkomstig van de 2 One SL’s. Als ik vervolgens de sub weer inschakel, is het laag weer verdwenen. Hoe dan?

Reputatie 5
Badge +3

Heeft U wel een subwoofer? En zo ja welke is dat?

Badge

Heeft U wel een subwoofer? En zo ja welke is dat?

Eh jazeker een gen3. 

Reputatie 4
Badge +3

@epls65 

Zoals ik het lees, doet jou sub helemaal niets. Waarom denk ik dat?
Jij zegt dat wanneer je de sub uitzet in de app, er meer bass komt dan wanneer je de sub inschakelt. De rest van de sonos speakers “denken” dat er een sub aanwezig is, en schakelen om die reden de laagste frequenties uit op de Arc en One’s. Wanneer je dan in de app, de sub uitschakelt, zullen deze de lage frequenties weer laten klinken.

Zou je dit filmpje eens af willen spelen door je sonos systeem?:

 

Met name de frequenties tussen de 60 tot 25 Hz zullen, als de sub goed werkt, zouden duidelijk voelbaar moeten zijn, zelfs met sublevel op 0. Bij ons was het zo heftig, dat ik het raampje dat boven de deur naar de hal heb afgekit, omdat het begon te resoneren.

De 20Hz ga je niet horen, omdat de sub “slechts” tot 25 Hz de frequenties kan weergeven.

Wat je zou kunnen proberen, indien je in het bereik van 60 tot 25 Hz niets tot weinig voelt/hoort, de sub in de app van sonos, verwijderen uit je systeem en opnieuw toevoegen. Ook moet je er natuurlijk voor zorgen dat de sub voldoende ruimte heeft om te kunnen werken.

Als het verwijderen en opnieuw toevoegen ook geen verschil maakt, dan zou je nogmaals even contact kunnen opnemen met sonos. Het zou vreemd zijn dat de sub het niet doet, aangezien ieder product van sonos stuk voor stuk wordt getest, voordat het de fabriek verlaat.

Wat mijn ervaring betreft met de Arc, 2 OneSL en Sub gen3 in onze woonkamer (welke ongeveer 60 vierkante meter is qua oppervlakte), is dat de gehele ruimte letterlijk wordt gevuld met geluid en de sub zelfs in de tuin nog merkbaar aanwezig is. En dat met sub-level op 0. Bij het kijken van een film in Dolby Atmos, wordt je als het ware meegezogen in de beleving en zitten wij soms met kippenvel op de bank, dichter bij de bioscoopervaring zijn wij in ieder geval nooit geweest.

Het kan natuurlijk echt niet zo zijn dat een goed werkende sub bij jou nauwelijks waarneembaar is en bij de rest van de sonos gebruikers het “wauw”-effect geeft. Er moet een logische verklaring voor zijn. Aangezien iedereen op dit forum er is om elkaar te helpen om voor iedereen de ervaring op de volle 100% te beleven van deze systemen, hoop ik dat je met bovenstaande iets kunt en hoor ik graag of het iets geholpen heeft.

Badge

@epls65

Wat je zou kunnen proberen, indien je in het bereik van 60 tot 25 Hz niets tot weinig voelt/hoort, de sub in de app van sonos, verwijderen uit je systeem en opnieuw toevoegen. Ook moet je er natuurlijk voor zorgen dat de sub voldoende ruimte heeft om te kunnen werken.

Kijk, hier heb ik wat aan! Erg bedankt voor je reactie.

Ik zit nu even in het buitenland maar ga dit weekend eens kijken of hij op een andere plek beter tot zijn recht komt. Zo niet dan maar weer bellen met Sonos. Wordt vervolgd dus 😊

Nogmaals bedankt!

Reputatie 4
Badge +3

@epls65

Wat je zou kunnen proberen, indien je in het bereik van 60 tot 25 Hz niets tot weinig voelt/hoort, de sub in de app van sonos, verwijderen uit je systeem en opnieuw toevoegen. Ook moet je er natuurlijk voor zorgen dat de sub voldoende ruimte heeft om te kunnen werken.

Kijk, hier heb ik wat aan! Erg bedankt voor je reactie.

Ik zit nu even in het buitenland maar ga dit weekend eens kijken of hij op een andere plek beter tot zijn recht komt. Zo niet dan maar weer bellen met Sonos. Wordt vervolgd dus 😊

Nogmaals bedankt!

Weet je al iets meer?

Badge

Ja, sorry voor de late reactie. De arc is omgeruild tegen een nieuwe en ik kan niet zeggen dat het beter is. Om bass geluid waar te nemen moet ik nog steeds “audio van de sub” minimaal op 10 zetten.

Ik heb tevens de sub op verschillende plaatsen gezet en merk wel wat verschil, maar niet wat je zou verwachten.

Nogmaals: als ik de sub op neutraal niveau zet dan hoor je vrijwel geen bass.  Als ik dan vervolgens de sub uitschakel, dan wel. De SL’s doen hun werk een stuk beter! Al met al dus jammer maar helaas, ik heb spijt dat ik de sub heb aangeschaft. Ik had beter een paar extra moves kunnen nemen, die geeft mooi full range geluid.

Reputatie 5
Badge +3

Kunt U de subwoofer omruilen met die van iemand anders? Buurman, vriend, kennis? Gewoon om uit te sluiten dat er niets mis mee is? Als ik de subwoofer op 10 zou zetten worden we echt uit huis geblazen. Staat nu op 2 en is voor ons echt meer dan genoeg. 

Badge

Dank je voor je reactie. Ik ken echter niemand met een sub g3 hier in Oss dus ik ga eerst terug naar de winkel. Zal uiteindelijk wel weer een lang tel gesprek worden met een Sonos tech…

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk ook dat de sub niet goed is. Als jij zegt dat zodra je het het ding uitschakelt er meer lage tonen te horen zijn, kan dat bijna niet anders. 
De rest van het systeem “weet” dan dat de sub is uitgeschakeld en zal ipv de lage tonen naar de sub te sturen, zelf gaan zorgen voor de lage tonen. Daarom hoor jij dan -denk ik- meer lage tonen. 

Reputatie 5
Badge +3

@epls65 U heeft toch contact gehad met Sonos een tijdje terug? Hebben ze toen zelf voorgesteld om de ARC om te ruilen? Als iets niet werkt zou ik daar juist mee beginnen

Reputatie 7
Badge +3

Ik herken wel het fenomeen dat bij uitschakelen van de sub er meer laag te horen is via de overige speakers. In mijn situatie leek het laag dan meer aanwezig maar niet perce mooier (meer dreunen).
Zelf de sub nu op een geheel andere lokatie geplaatst ver buiten de luister 3-hoek. Opnieuw TruePlay uitgevoerd en nu merk ik ook echt de aanwezigheid van de sub en heb ik het volume daarvan moeten terugbrengen. Nu ook het wow-effect.
Denk ook dat dit komt door de vorm van de woonkamer met heel veel hoeken e.d.  Had al vele locaties geprobeerd, nu pas de goede gevonden.  

Reageer