Sonos Arc, tegenvallend geluid.

  • 12 March 2021
  • 99 reacties
  • 5619 Bekeken

Badge

Goeden avond ik heb sinds deze week de Sonos arc soundbar maar het geluid valt me zwaar tegen maar vooral omdat er word gezegd dat er al ingebouwde woofers zouden zitten had ik toch meer Bas verwacht nou snap ik dat er uit een bar niet evenveel Bas kan komen als een woofer uit een kist maar dit is geen bioscoop geluid wat er wel gezegd word ik heb in de app ook al me Bas op 10 gezet maar het maakt geen verschil..

is dit normaal of zijn mijn verwachtingen te hoog wat toch wel normaal is voor 900 euro


99 Reacties

Reputatie 4
Badge +3

@epls65 

Zoals ik het lees, doet jou sub helemaal niets. Waarom denk ik dat?
Jij zegt dat wanneer je de sub uitzet in de app, er meer bass komt dan wanneer je de sub inschakelt. De rest van de sonos speakers “denken” dat er een sub aanwezig is, en schakelen om die reden de laagste frequenties uit op de Arc en One’s. Wanneer je dan in de app, de sub uitschakelt, zullen deze de lage frequenties weer laten klinken.

Zou je dit filmpje eens af willen spelen door je sonos systeem?:

 

Met name de frequenties tussen de 60 tot 25 Hz zullen, als de sub goed werkt, zouden duidelijk voelbaar moeten zijn, zelfs met sublevel op 0. Bij ons was het zo heftig, dat ik het raampje dat boven de deur naar de hal heb afgekit, omdat het begon te resoneren.

De 20Hz ga je niet horen, omdat de sub “slechts” tot 25 Hz de frequenties kan weergeven.

Wat je zou kunnen proberen, indien je in het bereik van 60 tot 25 Hz niets tot weinig voelt/hoort, de sub in de app van sonos, verwijderen uit je systeem en opnieuw toevoegen. Ook moet je er natuurlijk voor zorgen dat de sub voldoende ruimte heeft om te kunnen werken.

Als het verwijderen en opnieuw toevoegen ook geen verschil maakt, dan zou je nogmaals even contact kunnen opnemen met sonos. Het zou vreemd zijn dat de sub het niet doet, aangezien ieder product van sonos stuk voor stuk wordt getest, voordat het de fabriek verlaat.

Wat mijn ervaring betreft met de Arc, 2 OneSL en Sub gen3 in onze woonkamer (welke ongeveer 60 vierkante meter is qua oppervlakte), is dat de gehele ruimte letterlijk wordt gevuld met geluid en de sub zelfs in de tuin nog merkbaar aanwezig is. En dat met sub-level op 0. Bij het kijken van een film in Dolby Atmos, wordt je als het ware meegezogen in de beleving en zitten wij soms met kippenvel op de bank, dichter bij de bioscoopervaring zijn wij in ieder geval nooit geweest.

Het kan natuurlijk echt niet zo zijn dat een goed werkende sub bij jou nauwelijks waarneembaar is en bij de rest van de sonos gebruikers het “wauw”-effect geeft. Er moet een logische verklaring voor zijn. Aangezien iedereen op dit forum er is om elkaar te helpen om voor iedereen de ervaring op de volle 100% te beleven van deze systemen, hoop ik dat je met bovenstaande iets kunt en hoor ik graag of het iets geholpen heeft.

Badge

Ja, sorry voor de late reactie. De arc is omgeruild tegen een nieuwe en ik kan niet zeggen dat het beter is. Om bass geluid waar te nemen moet ik nog steeds “audio van de sub” minimaal op 10 zetten.

Ik heb tevens de sub op verschillende plaatsen gezet en merk wel wat verschil, maar niet wat je zou verwachten.

Nogmaals: als ik de sub op neutraal niveau zet dan hoor je vrijwel geen bass.  Als ik dan vervolgens de sub uitschakel, dan wel. De SL’s doen hun werk een stuk beter! Al met al dus jammer maar helaas, ik heb spijt dat ik de sub heb aangeschaft. Ik had beter een paar extra moves kunnen nemen, die geeft mooi full range geluid.

Badge

Dank je voor je reactie. Ik ken echter niemand met een sub g3 hier in Oss dus ik ga eerst terug naar de winkel. Zal uiteindelijk wel weer een lang tel gesprek worden met een Sonos tech…

Reputatie 7
Badge +3

Ik herken wel het fenomeen dat bij uitschakelen van de sub er meer laag te horen is via de overige speakers. In mijn situatie leek het laag dan meer aanwezig maar niet perce mooier (meer dreunen).
Zelf de sub nu op een geheel andere lokatie geplaatst ver buiten de luister 3-hoek. Opnieuw TruePlay uitgevoerd en nu merk ik ook echt de aanwezigheid van de sub en heb ik het volume daarvan moeten terugbrengen. Nu ook het wow-effect.
Denk ook dat dit komt door de vorm van de woonkamer met heel veel hoeken e.d.  Had al vele locaties geprobeerd, nu pas de goede gevonden.  

Badge

@epls65

Wat je zou kunnen proberen, indien je in het bereik van 60 tot 25 Hz niets tot weinig voelt/hoort, de sub in de app van sonos, verwijderen uit je systeem en opnieuw toevoegen. Ook moet je er natuurlijk voor zorgen dat de sub voldoende ruimte heeft om te kunnen werken.

Kijk, hier heb ik wat aan! Erg bedankt voor je reactie.

Ik zit nu even in het buitenland maar ga dit weekend eens kijken of hij op een andere plek beter tot zijn recht komt. Zo niet dan maar weer bellen met Sonos. Wordt vervolgd dus 😊

Nogmaals bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

@Langbeest Sinds de laatste update wordt hier aangeven welk signaal er ontvangen wordt. Ik heb een playbase, dus in mijn situatie stereo of DD 5.1. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het toch ergens een instelling in de tv. Hopelijk zijn er forumlezers met een lg tv die je kunnen helpen. 

Reputatie 7
Badge +3

@106rallye Hij heeft een punt met Spotify dat daar de tv niet voor nodig is, maar er lijkt ook maar 1 gelijk te zijn en dat is zijn gelijk. Verder geen woorden meer aan vuil maken. Het is alleen jammer dat er termen als oplichters gebruikt worden.
Hij is er kennelijk ook zelf niet helemaal uit, eerst Harmon, dan Bose. 

Badge

@106rallye Hij heeft een punt met Spotify dat daar de tv niet voor nodig is, maar er lijkt ook maar 1 gelijk te zijn en dat is zijn gelijk. Verder geen woorden meer aan vuil maken. Het is alleen jammer dat er termen als oplichters gebruikt worden.
Hij is er kennelijk ook zelf niet helemaal uit, eerst Harmon, dan Bose. 

Nou ja waar ik op baseer is dat ik zelf bose heb gehad en dat ik naar een winkel ben gegaan en heb gevraagd naar dit probleem van sonos en daar hebben ze me harmon Kardon laten horen en daar was ik wel van onder de indruk toen dacht ik van wat een verschil dus ik ben er wel uit maar noem vergelijkingen van andere merken waar je minder betaald maar beter kwaliteit heb en dat ik het oplichters noem komt omdat ze veel beloven met geluid maar niks leveren.. en zeker door Corona waar de winkels dicht waren heb ik op vertrouwen sonos gekocht dat is mijn domste keuze ooit geweest.. maar dat is mijn mening 

Reputatie 7

Ik heb voor ik mijn antwoord schreef even naar je berichten gekeken. Die gingen over TV: PCM in plaats van Dolby Digital. Je klacht over Spotify is voor mij nieuw.

Mijn ervaring met TV en Spotify op de Beam (plus Sub en surrounds) is prima. Met mijn oude TV vergde dat wat uitzoekwerk, maar is het me met behulp van de community gelukt. Met mijn nieuwe Samsung alles in één keer goed.

Als je voor iets anders kiest is dat prima. Sonos op basis van enkel jouw eigen ervaring “oplichters” noemen gaat dan wat ver. Zeker als je niet eens een Trueplay hebt gedaan en met Sonos hebt gebeld voor hulp (dat lees ik tenminste niet terug).

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb voor ik mijn antwoord schreef even naar je berichten gekeken. Die gingen over TV: PCM in plaats van Dolby Digital. Je klacht over Spotify is voor mij nieuw.

Mijn ervaring met TV en Spotify op de Beam (plus Sub en surrounds) is prima. Met mijn oude TV vergde dat wat uitzoekwerk, maar is het me met behulp van de community gelukt. Met mijn nieuwe Samsung alles in één keer goed.

Als je voor iets anders kiest is dat prima. Sonos op basis van enkel jouw eigen ervaring “oplichters” noemen gaat dan wat ver. Zeker als je niet eens een Trueplay hebt gedaan en met Sonos hebt gebeld voor hulp (dat lees ik tenminste niet terug).

Zoals aangegeven een lekker “onderbouwde” kritiek.
Zelf een playbase en een geweldige baservaring. Een mooi niet overheersend laag. Kennelijk wil topicstarter een overdreven dreunende en overstuurde bas. Persoonlijk heel blij met het laag uit de playbase en later ook met sub om juist bij muziek een over alle gebieden rijker geluid te krijgen. 

Hoi @Jeffhuis 

Als ik zo lees wat jij schrijft, dan vraag ik mij af of je ooit iets van Sonos in huis hebt gehad.
Ik denk van niet.
Veel plezier met je  Harmon Kardon of Bose.
Geniet er van.:joy:

Reputatie 7

Of het nou helpt om wederzijdse verdachtmakingen te posten, vraag ik me dan wel weer af….

Hoi @106rallye .

Ik vraag mij iets af, en ik denk.
Wat is het probleem ?
Jij maakt het verdacht en wederzijds.
Ook geen probleem voor mij.

Badge

@SimonSonos ,

 

beste Simon nee klopt helemaal omdat ik dacht dat dit het bioscoop geluid zou zijn en aangezien ik een soundbar wilde ben ik erin getrapt maar jij kan mij geen gelijk geven dat dit geluid zwaar tegenvalt anders mag je bij mij langs komen om te luisteren of dit normaal is voor 1000 euro?? Schijnbaar heb jij alleen maar alles van sonos gehad en vin jij dit normaal ?? Maar indd als ik dit had geweten had ik het niet genomen vriendelijke groet 

Badge

Hoi @106rallye .

Ik vraag mij iets af, en ik denk.
Wat is het probleem ?
Jij maakt het verdacht en wederzijds.
Ook geen probleem voor mij.

Volgens mij voel jij je aangevallen het geluid via spotify is gewoon schandalig als jij dat niet vind heb je geen verstand van geluid want dit kan niet voor zoveel geld 

Hoi @Jeffhuis,
 

@SimonSonos ,

beste Simon nee klopt helemaal omdat ik dacht dat dit het bioscoop geluid zou zijn en aangezien ik een soundbar wilde ben ik erin getrapt maar jij kan mij geen gelijk geven dat dit geluid zwaar tegenvalt anders mag je bij mij langs komen om te luisteren of dit normaal is voor 1000 euro?? Schijnbaar heb jij alleen maar alles van sonos gehad en vin jij dit normaal ?? Maar indd als ik dit had geweten had ik het niet genomen vriendelijke groet 


Mijn Suround Systeem bestaat uit een ARC 2 x Play 5 voor de achterboxen en twee maal de Sub 3 gen
Om mijn tv te ondersteunen.
Erg blij en tevreden  mee.
In de keuken heb ik twee x de Five met 1 Sub. Vooral om te luisteren naar NPO radio 1
Erg blij en tevreden mee.

En ik luister erg graag naar geimproviseerde jazz.
Wat het verstand van geluid en muziek betreft, geen idee ik luister graag.

Badge

Hoi @Jeffhuis,
 

@SimonSonos ,

beste Simon nee klopt helemaal omdat ik dacht dat dit het bioscoop geluid zou zijn en aangezien ik een soundbar wilde ben ik erin getrapt maar jij kan mij geen gelijk geven dat dit geluid zwaar tegenvalt anders mag je bij mij langs komen om te luisteren of dit normaal is voor 1000 euro?? Schijnbaar heb jij alleen maar alles van sonos gehad en vin jij dit normaal ?? Maar indd als ik dit had geweten had ik het niet genomen vriendelijke groet 


Mijn Suround Systeem bestaat uit een ARC 2 x Play 5 voor de achterboxen en twee maal de Sub 3 gen
Om mijn tv te ondersteunen.
Erg blij en tevreden  mee.
In de keuken heb ik twee x de Five met 1 Sub. Vooral om te luisteren naar NPO radio 1
Erg blij en tevreden mee.

En ik luister erg graag naar geimproviseerde jazz.
Wat het verstand van geluid en muziek betreft, geen idee ik luister graag.

Kijk dat jij er tevreden mee bent snap ik je gvd het hele pakket wat ze hebben van sonos dan snap ik dat je goed geluid hebt maar hun verkopen een arc alsof het Pathé is maar maak er dan een pakket van waardoor je dit niet krijgt als ik wist dat ik het hele sonos leeg moest kopen had ik nooit voor sonos gekozen je verwacht iets goeds van 1000 wuro

Hoi @Jeffhuis,

Mijn eerste Sonos product was de Sonos Beam en twee x de One.
Later een Sub bijgekocht.
Zo door de tijd heen kun je een leuke set opbouwen.

En nog een voordeel, het Sonos product behoud over het algemeen een goede waarde.
Wat het inruilen of verkopen ook gemakkelijk maakt.

Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag opgebouwd @Jeffhuis 
 

Zelfde probleem. Geluid erg teleurstellend. Vroeger was mijn oude tv aangesloten op een versterker met 4 luidsprekers. Het geluid was 1000 keer beter. 
 

Arc produceert onaangenaam hel schel basloos geluid. Bij afspelen tv of dvd. Trekt op niets. Amper beter dan de luidspreker van de TV! 

Reputatie 7

@Phuys Op deze manier voegt je bericht niet veel toe. wat heb je al geprobeerd om het te verbeteren (zie alle berichten hierboven)?

Niets! Ik snap niets van pcm dolby stereo surround 2.0. Dat moet de “vooruitgang in de technologie” voor mij doen. Plug and play…?

Reputatie 7

OK. Dus je gaat niet om hulp vragen?

Reputatie 5
Badge +3

Beste @Phuys 

Er is op dit forum en internet een hele hoop informatie te vinden over Sonos en soundbars. Het idee van plug en play zou moeten werken maar U moet altijd zelf bepaalde instellingen of voorkeuren  instellen. Misschien kunnen ze U hier op dit forum bij helpen. Want deze soundbar zou bij iedereen echt goed kunnen/moeten klinken. 

 

Ik kan Dolby Digital niet selecteren op mijn tv. 

Reageer