Skip to main content
Antwoord

Sonos Play:1 (Wi-Fi, Radio, App)

• September 26, 2025
  • 5 reacties
  • 76 Bekeken

Ik ben de fiere eigenaar van 5x een Sonos Play:1 dus ik was er vroeg bij. Helaas evolueert dit zodanig vlug dat er problemen opduiken. Dit is jammer! Eerst en vooral is het zeer negatief dat er geen AirPlay mogelijk is. Waarom kan dit niet geregeld worden? Het blijft Wi-Fi dus het is vreemd dat het niet haalbaar is anno 2025.

/ De connectie geeft regelmatig problemen. Dit resulteert in een slecht geluid. In de keuken hoor ik bij wijze van spreken het eerste woord van de zin van een lied en een halve seconde later hoor ik die pas in de living. De verbinding is nochtans sterk genoeg want ik heb Telenet 360° Pods op verschillende plaatsen. Om de x-aantal dagen moet ik mijn netwerk resetten om dit te verhelpen. De boxen die vertraging geven zitten nochtans dezelfde Pod.

/ Wat betreft het luisteren naar Sonos Radio is dit eveneens rampzalig. Er zit een vertraging op van enkele minuten dus deelnemen aan een wedstrijd bijvoorbeeld is al onmogelijk. Radio 1, Willy, Studio Brussel, enz.

/ De App van MacBook en iPhone zijn ook niet meer zoals het vroeger was. Ik erger me aan de constante updates die nergens toe leiden. Ze geven geen meerwaarde, integendeel.

/ Is dit een slimme zet van Sonos om klanten van het eerste uur een paar nieuwe boxen te laten kopen? Niet akkoord hiermee.

Hopelijk zijn er lotgenoten die hier op deze community een antwoord hebben of tips kunnen geven op mijn vragen. Alvast bedankt.

Beste antwoord door 106rallye

Als je een Era 100 koopt en daar naartoe Airplayed, kun je die groeperen met je Play 1’s.
Dat niet-synchroon afspelen, is dat nou wel of niet tijdens groeperen?

DAB gaat gewoon hardwarematig niet, maar niets houdt je tegen om een DAB-radio aan te sluiten op een Era 100 (met Sonos-adapter) en zo de vertraging te beperken tot 75ms.

Ik hoop dat je nog lang van je Play 1’s kunt genieten!

5 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • September 27, 2025

Je schrijft niet welke software je gebruikt om je speakers aan te sturen. Indien je S2 gebruikt dan zou je wellicht terug kunnen gaan.

Vwb AirPlay kan ik mij zomaar voorstellen dat dat niet alleen softwarematig aangestuurd wordt.

Vwb de software-updates….. tja dit is waarschijnlijk het gevolg van de snelle ontwikkeling en de wensen van gebruikers. Bij vrijwel iedere update, maakt niet uit wat voor programma, kan je vragen stellen wat er veranderd is. Daar kan je de ontwikkelaar op aanspreken, zij moeten duidelijker communiceren. Denk wel dat het logisch is dat je niet altijd iets merkt omdat er naast de Play 1’s nog vele andere speakers in omloop zijn.

Ik gebruik zelf inmiddels Clic voor Sonos onder iOS. Veel minder problemen met deze app en een zeer goede communicatie met de ontwikkelaar. Gebruik zelf weinig de radiofunctie en vermoed dat dat wat minder prettig werkt met deze app. Je kunt het altijd eens proberen.

106rallye
  • September 27, 2025

Tja. Ik krijg toch de neiging om het voor Sonos op te nemen. Niet als aanval op jou, maar meer om een ander perspectief te bieden.

Met betrekking tot AirPlay is wellicht je redenering (“Het blijft Wi-Fi dus het is vreemd dat het niet haalbaar is”) wat erg simpel. Afgezien van het feit dat de Play 1 over weinig geheugen beschikt (zie bijvoorbeeld https://en.community.sonos.com/speakers-228992/memory-specifications-have-changed-over-time-6866571) en mogelijk ook verder hardwarematig niet geschikt zou kunnen zijn voor AirPlay, speelt mogelijk mee dat de Play 1 in 2013 is geïntroduceerd en AirPlay 2 in 2018. Jouw stellige verwachting dat dit maar geregeld moet kunnen worden lijkt mij wat overdreven. Maar het echte technische inzicht heb ik ook niet.

Met betrekking tot je verbindingsprobleem zou juist een slimme wifi-installatie Sonos (met zijn eigen slimmigheidjes) wel eens in de weg kunnen zitten. De vraag komt bovendien op wanneer dit gebeurt. Bij groeperen mag het eigenlijk niet voorkomen (Sonos al eens gebeld?), maar als je twee losse streams start hoort dat er gewoon bij - die kunnen een verschillende timing hebben.

Vertraging tussen internetbronnen en live radio uit de ether is normaal. Als ik Formule 1 kijk via F1 TV loopt de stream achter op gewone TV - en soms voor op andere streams. Sonos kan hier niet veel aan doen.

De app op de Mac krijgt alleen beveiligingsupdates en staat qua ontwikkeling stil. Of deze meerwaarde geven kun jij niet beoordelen. Zou je beveiligingsupdates over willen slaan? Wat betreft de iPhone zat ik ook niet echt te wachten op de “update” van vorig jaar, maar juist wel op de verbeteringen ervan. Laat maar komen dus. Bovendien: lat de updates automatisch komen, dan heb je er geen last van. Bij mij komen ze om 4 uur ‘s nachts. Je kunt ze ook uitzetten overigens; dan moet je op de iPhone en Mac ook de updates van de apps uitzetten.

Het is vervelend als jij problemen met je devices ondervindt. Je zou echter ook Sonos kunnen complimenteren met het feit dat speaker die al sinds 2018 niet meer gemaakt worden nog worden ondersteund. Voor computers, want dat zijn het, is dat echt lang. Dat er “zodanig vlug” geëvolueerd wordt vind ik ook wat overdreven - je speakers zijn van voor 2018, wellicht zelfs al 12 jaar oud.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • September 27, 2025

@106rallye Goed verhaal.👍

Overigens ben ik het gedeeltelijk wel met topicstarter eens dat Sonos vwb de updates wel steken laat vallen en daarbij de oudere apparatuur laat vallen. Ik blijft het een vreemde zaak vinden dat je door updates een behoorlijke achteruitgang kan merken bij oudere apparatuur.

Het apparaat functioneert prima, maar omdat iemand een idee heeft om alles maar anders aan te sturen wordt je oude apparaat ineens twijfelachtig in de performance. Dit zou niet nodig hoeven te zijn. 
Zelf een Playbase met 2 play 1’s in surround. Als surroundopstelling een zeer slechte werking door vertraging in volume, pauzeren e.d.  Ook werkt AirPlay dan niet. Maak ik er 2 groepen van dan werkt het feilloos. 
Ook functioneert de app Clic voor Sonos wel prima in surroundopstelling. Sonos erkende deze problemen, maar beweert dat dit met een recente update opgelost zou zijn.

Van een oplossing merk ik niets en niemand kan mij uitleggen waarom het met Clic wel werkt. Ben dus toch bang dat Sonos er iets te simpel over denkt en de mensen met oudere apparaten een beetje links laat liggen.

Kan het niet dan kan het niet en snap ik dat er met dit soort apparaten eerder een einde komt aan een goede werking. Sonos heeft echter nog nergens aangegeven dat het end of life is, sterker nog ze zeggen dat het gewoon blijft werken sinds er geen firmware-updates meer komen voor deze apparaten. Blijft het dus jammer dat er kennelijk toch nog iets hapert in hun software. Mogelijk dat ​@ssstijn80 ook hier tegenaan loopt, maar zie daar maar eens je gelijk te krijgen.

Nogmaals, waarom werkt het wel met de software-aansturing van een 3e partij?

• September 27, 2025

Dank voor de interessante reacties die ik reeds kreeg. Mij registreren bij deze community was een goed idee. Ik heb S2 als software. Het gaat mij niet meteen om de beveiligingsupdates maar eerder om het gebruiksgemak die volgens mij is achteruit gegaan. Ik speel muziek af uit mijn uitgebreide collectie via mijn MacBook. Vroeger kon je dan bijvoorbeeld de geschiedenis één voor één wissen maar nu is dat alles of niks. Ook de bibliotheek is minder overzichtelijk. Bands met ‘the’ worden weergegeven zonder. Dit heeft mss wel te maken met de ID-tag van de mp3-bestanden maar ik heb alles ingesteld in iTunes en daar is alles wel overzichtelijk. Dit zijn maar een paar voorbeelden hoor. Mijn grootste ergernis is dus eerder het niet synchroon afspelen van muziek op de verschillende luidsprekers. Vroeger had ik hier nooit problemen mee terwijl mijn netwerksignaal beter zou moeten zijn vergeleken met toen. AirPlay is idd iets die ik zal moeten aanvaarden. Technologie evolueert nu eenmaal maar ben niet meteen van plan om er nieuwe aan te schaffen want volgens mij kan ik voor de rest van mijn dagen gebruik maken van de Play:1 aangezien ik denk dat ze niet defect kunnen geraken. Soms zou ik liever geen updates hebben zodat alles was zoals het origineel was. Maar je laat dit toe omdat je denkt dat er een verbetering zal zijn maar dit is meestal niet het geval. Live radio afspelen op Sonos zal altijd problemen geven. Waarom kunnen ze bijvoorbeeld niet via DAB werken?

106rallye
  • Antwoord
  • September 27, 2025

Als je een Era 100 koopt en daar naartoe Airplayed, kun je die groeperen met je Play 1’s.
Dat niet-synchroon afspelen, is dat nou wel of niet tijdens groeperen?

DAB gaat gewoon hardwarematig niet, maar niets houdt je tegen om een DAB-radio aan te sluiten op een Era 100 (met Sonos-adapter) en zo de vertraging te beperken tot 75ms.

Ik hoop dat je nog lang van je Play 1’s kunt genieten!