Skip to main content

We hebben vandaag belangrijk nieuws met betrekking tot onze oudste Sonos producten gedeeld op ons Sonos-Blog.

Voor het gemak staat de Blog hieronder ook beschreven.

Vanaf mei 2020 ontvangt een deel van onze eerste generatie producten geen software-updates of nieuwe functies meer. We willen uitleggen waarom, en wat je opties zijn als je er een bezit.

Toen we bijna twintig jaar geleden voor het eerst begonnen met het uitvinden van de
technologie waarmee je gemakkelijk in elke kamer naar ieder nummer kunt luisteren,
bestonden de meeste manieren waarop we vandaag naar muziek luisteren nog niet.
Sterker nog: de eerste Sonos-producten werden geïntroduceerd voordat de eerste iPhone werd aangekondigd en toen Myspace nog social media regeerde.

Om multi-room-muziek en slimme speakers te ontwerpen, hebben we de werelden van hifi-audio en computing gecombineerd. Elk Sonos-product heeft een microprocessor, flash-geheugen en andere hardware-componenten die je ook op computers en smartphones aantreft

Sinds de lancering van onze eerste producten heeft technologie zich in een exponentieel tempo ontwikkeld; van streamingdiensten en spraakassistenten tot draadloze netwerken en bluetooth-mogelijkheden. Door deze transformatie zijn we bij Sonos nieuwe functies blijven leveren via software-updates. We zijn trots op het feit dat we producten maken die lang meegaan en dat luisteraars ervan blijven genieten. Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht.

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

Tegenwoordig vertrouwt de Sonos-ervaring op een onderling verbonden ecosysteem, waardoor je toegang hebt tot meer dan honderd streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties zoals Apple AirPlay 2. Zonder nieuwe software-updates kan de toegang tot services en de algehele functionaliteit van je geluidssysteem na verloop van tijd beperkt worden. Vooral ook omdat onze partners hun technologie verder blijven ontwikkelen.

Om je bij deze overgang te helpen bieden we twee opties:

Optie 1: Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.

Optie 2: Ruil je legacy-product(en) in en ontvang 30 procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.

Als je niet zeker weet of jouw producten worden beïnvloed, kun je het tabblad 'Systeem' in jouw sonos.com-account raadplegen.

Als je besluit om je legacy-producten in te ruilen, worden deze producten in de Recycle-stand gezet: een stand die persoonlijk identificeerbare informatie verwijdert en de producten voorbereidt op recyclen van elektronische apparatuur. De stand beschermt mensen tegen het kopen van legacy-producten die het einde van hun levensduur naderen en die niet langer de Sonos-ervaring bieden die klanten mogen verwachten. De Recycle-stand is alleen van toepassing op de hierboven genoemde legacy-producten.

We vragen je om je legacy-producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen. Dat is de meest milieuvriendelijke manier om te recyclen. Als er geen recyclingstation in jouw regio is, verstrekken we een retourticket om jouw product(en) terug te sturen naar Sonos, zodat wij ze op een verantwoorde manier kunnen recyclen.

In de ideale situatie zouden al onze producten oneindig lang meegaan, maar voorlopig worden we beperkt door de bestaande technologie. Onze verantwoordelijkheid daarin is drieledig: producten maken die lang meegaan, voortdurend zoeken naar manieren om onze producten milieuvriendelijker te maken door materialen, verpakkingen en onze toeleveringsketen te verduurzamen, en verantwoordelijkheid nemen om je te helpen bij de overgang wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken.

We geloven in keuzevrijheid. Of dat nu het kiezen voor een bepaalde streamingdienst is of een manier om jouw Sonos-systeem te bedienen. We hopen dat de keuzes die we hier bieden – de legacy-producten blijven gebruiken zonder nieuwe software-updates, of ze inruilen voor onze moderne producten – je in staat stellen een keuze te maken die bij je past.

Zelfs wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken, streven we ernaar dat we je de best mogelijke luisterervaring blijven bieden.

Zie hier voor meer informatie.

Laat het ons graag weten als je verdere vragen hebt.

We hebben een nieuw topic aangemaakt met wat extra informatie naar aanleidingen van veel voorkomende vragen in dit topic. Kijk hier voor meer verdere opmerking en/of om andere vragen te stellen. Om verwarring te voorkomen zullen wij dit topic sluiten voor reacties.

Ik heb sinds 2007 Sonos, en heb met mijn enthousiasme veel mensen “aan de Sonos gekregen”. Over de jaren bijgekocht en aangepast. Mijn op Marktplaats verkochte Conect:Amp’s hadden een goede inruilwaarde.

Het was destijds het enige goed werkende systeem, dat is nu anders. Nog steeds echter ben ik actief Sonos aan het promoten omdat ik zo tevreden ben. Goed geluid en gebruiksvriendelijk. 

Tot vanochtend. In een klap is mijn enthousiasme weg. Moet ik nu EUR 315 gaan betalen om mijn uitstekend werkende Connect in te ruilen voor een Port? De stereo waar het apparaat op aangesloten is (tegelijkertijd aangeschaft) werkt ook nog uitstekend.

Nee Sonos - als je klanten wilt behouden zul je met een betere oplossing moeten komen.

@106rallye

Dat ga ik zeker doen.  

Ik ga waarschijnlijk het halve forum over mij heen krijgen maar dan moet het maar.

Als je vandaag een Android telefoon van €600 koopt, mag je er zeker van zijn dat deze na 2 jaar geen software updates meer krijgen en dat deze na 3 … 4 jaar in praktijk onbruikbaar is.  

Op een uitzondering na koopt iedereen dan een nieuwe telefoon want dat is “normaal”

Als voor een speaker van dezelfde leeftijd of ouder met een gelijkaardige prijsklasse een fase out komt, dan is het een schandaal dat er “maar” 30 % korting gegeven wordt. Dit heb ik nog niet van een smartphone fabrikant gekregen.

Acties zoals deze maken mij zeker niet blij, stoppen met evolueren omdat er te oude hardware moet worden meegesleurd is ook geen alternatief.

Ik heb sinds mei 2013 sonos speakers, die hebben me reeds 12450 uur afspeel uur plezier gegeven. Ik heb al slechtere investeringen gedaan.

Ben ik de enige die niet van de wegwerp generatie is en langer met zijn spullen doet? OK, mijn Nokia 6310i heb ik ook ingewisseld voor een S6, maar die doet het nog steeds

Is het nu zo dat je een Play 5 alleen kan inruilen voor een Move?

Dit is een behoorlijke aardverschuiving, dit gaat pijn doen voor zowel Sonos als haar klanten, maar was wel redelijkerwijze te verwachten gezien de techniek achter Sonos. Je hebt hier niet te maken met passieve speakers die je 30 jaar kunt gebruiken vooraleer ze uit elkaar vallen. Het zijn gewoon computers en die techniek gaat nu eenmaal razendsnel.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe frequent Sonos met dit soort berichten gaat komen (?). Is dit een one timer waarmee een hele generatie als ‘verouderd’ wordt aangemerkt en je daarna weer jaren in de veilige zone bent ? Zeker gezien het feit dat (als ik het goed lees tenminste) je hele Sonos ecosystem niet meer zal updaten, dus inclusief de ‘moderne’ producten. Of…..is het over een paar maanden weer raak met de Play 3, dan weer de Play 1, dan weer de nieuwere generatie Connect (amp) die de klos is en waarmee je dus eigenlijk (als je die hebt) constant in onzekerheid zit.

Dit gaat denk ik niet het einde zijn, nee. 

Eerder gebeurde dit met de/mijn CR100, de eerste controller die ze maakte (die leuke met dat “touch iPod wieltje”).

2 jaar geleden denk ik. Dat was al jammer (het was erg nostalgisch om met dat ding muziek te selecteren/afspelen 🙂 )

Zal nu ook niet meer de laatste keer zijn, dus

Precies, dit is dus waar ik ook zo bang voor ben….Sonos heeft een trouwe doelgroep (nog wel) die vaak meerdere generaties producten in huis heeft waardoor de kans groot is dat er altijd wel 1 tussen zit die ‘verouderd’ is. Dat heeft dan weer als gevolg dat je gehele Sonos ecosystem geen updates meer neemt met alle mogelijke gevolgen en beperkingen. Dus als je niet constant je ‘verouderde’ apparaat inwisselt voor een ‘moderne’ ben je zwaar de klos omdat het je hele systeem treft.

Bezijden wat hierboven allemaal al gemeld is, kan Sonos dan ook een lijstje opstellen tot wanneer de support van de andere producten gaat lopen? (ik heb play 1’s, Play ONE, Play 3, Play 5 en Playbase is huis). wordt namelijk wel een interessante business case of ik nu ga investeren terwijl de rest op korte termijn ook ‘ legacy’ is ?

Ben ik de enige die niet van de wegwerp generatie is en langer met zijn spullen doet? OK, mijn Nokia 6310i heb ik ook ingewisseld voor een S6, maar die doet het nog steeds

Zeker niet. Sterker nog, ik heb net een tweedehands (doe ik zelden) setje versterkers gekocht (voorversterker, twee monoblokjes eindversterkers) die ouder zijn dan de spullen die Sonos nu afdankt. En ze werken fantastisch!

@Pauluszsz

Ze moeten zulke dingen wettelijk verplichten das de enige manier.

Deze zouden zeker vermeld moeten worden voor elk apparaat dat je dan aankoopt:

End-of-sale date (Hoelang word het toestel verkocht)

End-of-software maintenance (Hoelang krijg je updates? Updates hoeven geen extra functionaliteit te bevatten, maar moeten wel garanderen dat het apparaat in functionaliteit niet achteruit gaat)

End-of-support (Hoelang heb je support, via telefoon of ander weg)

Deze dingen worden trouwens vermeld voor bv netwerk apparatuur firewalls, switches...

Vandaag ontving ik het bericht dat enkele apparaten als legacy producten worden beschouwd. Ik heb meerdere Sonos producten aangeschaft waarvan de oudste slechts 6 jaar geleden. Nu wordt bepaald dat deze apparaten niet langer ondersteund worden en dus als waardeloos gekenmerkt kunnen worden. Dit betekent dat ik enkele duizenden Euro's moet investeren om mijn systeem werkend te houden en het is de vraag hoe lang deze nieuwe configuratie in de lucht wordt gehouden.

Ik was tot op heden erg enthousiast over Sonos. Daar is nu abrupt een einde aan gekomen. Het is een onacceptabele zet van Sonos die zijn klanten. Sonos kenmerkt zich hier als een uiterst onbetrouwbare producent en leverancier. Een korting van slechts 30 % op vervangende producten is een schaamteloos aanbod en volstrekt toereikend.

Graag verneem ik welke de leveringsvoorwaarden waren rond 2013 die rechtvaardigen dat nu al de producten waardeloos zijn geworden.

Een SCHANDALIGE actie van Sonos. Geheel niet passend in het service niveau dat ik tot op heden gewend was.

Van een goede versterker of boxen zou je verwachten dat ze min of meer een leven lang meegaan. Nu krijg ik bericht dat mijn versterker na nog geen 10 jaar dienst ‘end of life’ is…

Ter vergelijking: mijn vorige versterker heeft ongeveer 40 jaar trouw dienst gedaan (eerst bij mijn ouders en dan bij mij), en behalve wat te veel kraken, werkt die nog steeds. Ik heb ook nog een antieke radio (met lampen) van mijn grootouders staan, die er ook nog steeds in slaagt om het geluid van een iPod oid af te spelen.

Ik ga geen nieuw apparaat kopen omdat Sonos dat wil. Als mijn AMP stopt met werken, of erger nog, als mijn andere Sonos apparaten daarom ook stoppen met (goed) werken, dan zal het vervangen worden door een ander merk. 

Beste Sonos, zorg er aub voor dat de finale software-update die jullie uitsturen voor mijn AMP, ervoor zorgt dat het toestel zijn functie blijft doen in het geheel van Sonos-toestellen bij mij thuis. Al was het maar als client, om mee af te spelen wat mijn andere, nieuwere Sonos’en wel nog kunnen verwerken. 

Constructieve kritiek met plezier gegeven, maar het plan om mijn geluidsinstallatie nog uit te breiden met een SUB, ga ik nu toch laten varen vrees ik.

@Tim S : Als je besluit om legacy producten na de update van Mei toch nog te gebruiken, krijgt je gehele systeem (legacy & modern) geen updates meer, zo lees ik het althans.

1. is dit omkeerbaar ? wat als je later alsnog besluit je legacy product te verwijderen of te vervangen ? Gaat je systeem dan wel weer updaten of is het voor eens en altijd over en uit, ook voor je moderne apparaten (dus net zo definitief als de recycle stand bij de trade up)
  2. Wat gebeurt er als je een nieuw apparaat toevoegd met af fabriek een hogere firmware versie dan dat er op je niet meer te updaten systeem staat ?
  3. Wat moet je doen om te voorkomen dat je in deze situatie raakt  als je wel legacy apparaten hebt maar deze niet wilt vervangen via het  trade up programma? Is het voldoende om een legacy apparaat uit de stroom te halen (en evt te recyclen) of is daar meer voor nodig ?

Dit is een behoorlijke aardverschuiving, dit gaat pijn doen voor zowel Sonos als haar klanten, maar was wel redelijkerwijze te verwachten gezien de techniek achter Sonos. Je hebt hier niet te maken met passieve speakers die je 30 jaar kunt gebruiken vooraleer ze uit elkaar vallen. Het zijn gewoon computers en die techniek gaat nu eenmaal razendsnel.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe frequent Sonos met dit soort berichten gaat komen (?). Is dit een one timer waarmee een hele generatie als ‘verouderd’ wordt aangemerkt en je daarna weer jaren in de veilige zone bent ? Zeker gezien het feit dat (als ik het goed lees tenminste) je hele Sonos ecosystem niet meer zal updaten, dus inclusief de ‘moderne’ producten. Of…..is het over een paar maanden weer raak met de Play 3, dan weer de Play 1, dan weer de nieuwere generatie Connect (amp) die de klos is en waarmee je dus eigenlijk (als je die hebt) constant in onzekerheid zit.

Eerder gebeurde dit met de/mijn CR100, de eerste controller die ze maakte (die leuke met dat “touch iPod wieltje”).

2 jaar geleden denk ik. Dat was al jammer (het was erg nostalgisch om met dat ding muziek te selecteren/afspelen 🙂 )

Ja, die CR100 controller was super vernieuwend! Gelukkig zie ik in mijn account dat hij weer als modern product wordt bestempeld 😃 Die kan ik dus weer gaan inzetten? LOL

Aan support nog een vraag gesteld met betrekking tot dit trieste verhaal. 

(triest dat men oud zonder updates niet kan kombineren met nieuw met updates… en het systeem levend kan houden)

Vraag: kun je een “legacy” sonos systeem blijven bedienen met updated controller app's? 

Als ik mijn iPhone vervang zet IOS de apps namelijk niet over, maar hij trekt de laatste versie uit de app store.

Zou zonde zijn als je je iPad's, iPhones e.d. ook niet meer kunt vervangen….

Ja, die CR100 controller was super vernieuwend! Gelukkig zie ik in mijn account dat hij weer als modern product wordt bestempeld 😃 Die kan ik dus weer gaan inzetten? LOL

cool!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik ga hem weer eens opzoeken!

cool!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik ga hem weer eens opzoeken!

Hmm, die van mij is van Dec 2006, die wordt niet meer gesupport. Daar had ik nou wel een trade-up optie voor gewild.

Tot gisteren was het: wie SONOS zegt, zegt DUURZAME, BETROUWBARE KWALITEIT. 

En nu maakt SONOS van haar ambassadeurs van het eerste uur haar grootste vijanden. Door oude degelijke producten weg te flikkeren, geen acceptabele oplossing in twijfel en verwarring achter te laten.

Sonos, geef duidelijkheid. een paar tips:

• zorg voor / geef garantie op beschikbaarheid van basisfunctionaliteit voor oude apparaten
  • geef duidelijkheid welke toekomst er is voor mijn jongere apparaten
  • zorg voor een plek waar ik een serienummer kan invoeren en vervolgens duidelijke info voor mijn apparaten kan vinden 

Want zonder die duidelijkheid maakt SONOS van zichzelf een Onbetrouwbaar Wegwerpmerk. En dat is de doodsteek voor dit merk, lijkt me.

Wie doet bij julllie de marketing?

Ben in dec 2005 enthousiaste klant geworden met aanschaf van 4 x ZP100s. In 2008  nog een 5de ZP100 aangeschaft. Van deze 5 heb ik er over de jaren 3 moeten vervangen door wat er vandaag uitziet als een Connect Amp. De laatste was in 2017.

Mijn hele systeem bestaat dus uit versterkers met aangesloten luidsprekers, dus stel dat ik in de toekomst 1 van de oudere componenten, versterkers, moet vervangen, die automatisch op de laagste gemene deler software niveau wordt gezet. Mijn luidsprekers zijn qua vermogen niet in staat het hogere vermogen van de huidige nieuwere versterker weer te geven, of riskeren kapot gespeeld te worden.

Die 30 % trade in is voor mij dus een kost van bij de 2300 €. Hmmm. FOEI SONOS!

Ik ga mijn 2  oude CR100 ook nog eens uithalen. Ik mis deze nog steeds, vooral het feit dat ik in de app tijdens het scrollen niet eens de albumart kan zien, meestal is deze blanco. In de windows desktop app is deze albumart oldstyle weergave wel nog steeds te zien...heb dit reeds meermaals gemeld aan support, met vraag om gebruiker oldstyle scrolling toe te laten via een software user preference switch, enige feedback is dat men dit doorgeeft aan development.

Het feit dat SONOS bydesign enkel 16 bit CD bestanden kan afspelen zou toch moeten op te lossen zijn door bvb in een nieuw 24 bit HiRes systeem, indien gepland, de oude enkel 16 bit capabele componenten de 24 bit af te knippen op de lower res 16 bit. Misschien is dit technisch niet haalbaar...

Wat met HiRes 24 bit support in de toekomst?

Wou no

Ben in dec 2005 enthousiaste klant geworden met aanschaf van 4 x ZP100s. In 2008  nog een 5de ZP100 aangeschaft. Van deze 5 heb ik er over de jaren 3 moeten vervangen door wat er vandaag uitziet als een Connect Amp. De laatste was in 2017.

Mijn hele systeem bestaat dus uit versterkers met aangesloten luidsprekers, dus stel dat ik in de toekomst 1 van de oudere componenten, versterkers, moet vervangen, die automatisch op de laagste gemene deler software niveau wordt gezet. Mijn luidsprekers zijn qua vermogen niet in staat het hogere vermogen van de huidige nieuwere versterker weer te geven, of riskeren kapot gespeeld te worden.

Die 30 % trade in is voor mij dus een kost van bij de 2300 €. Hmmm. FOEI SONOS!

Ik ga mijn 2  oude CR100 ook nog eens uithalen. Ik mis deze nog steeds, vooral het feit dat ik in de app tijdens het scrollen niet eens de albumart kan zien, meestal is deze blanco. In de windows desktop app is deze albumart oldstyle weergave wel nog steeds te zien...heb dit reeds meermaals gemeld aan support, met vraag om gebruiker oldstyle scrolling toe te laten via een software user preference switch, enige feedback is dat men dit doorgeeft aan development.

Het feit dat SONOS bydesign enkel 16 bit CD bestanden kan afspelen zou toch moeten op te lossen zijn door bvb in een nieuw 24 bit HiRes systeem, indien gepland, de oude enkel 16 bit capabele componenten de 24 bit af te knippen op de lower res 16 bit. Misschien is dit technisch niet haalbaar...

Wat met HiRes 24 bit support in de toekomst?

Wou nog toevoegen: 

Bij de initiele design van het Sonos systeem in 2003/4 is er gekozen dat een muzieklibrary niet groter kan worden dan 64 k nummers als ik mij niet vergis. Di een hardware limitatie?? 64 k nummers: Dit is voor sommigen te klein...voor mij niet voor alle duidelijkheid: Ik heb nu een 1200 tal CDs in mijn bibliotheek, dit zijn CDs die ik voornamelijk zelf heb uitgezocht en ook beluister. Dus muziek die ik niet even heb overgecopieerd van een kennis en die dan meestal enkel opslagcapaciteit opvreet zonder ooit beluisterd te worden. Als SONOS, deze voor sommigen vervelende 64 k limitatie wil opheffen, kan dit misschien slimmer opgelost worden door bvb een mogelijkheid te bieden om met subsets van een grotere library te werken? 

Als ik hoog in de boom bij Sonos zou zitten zou ik me rot schrikken als ik al die bijdragen op het forum las. Dit gaat jullie ongelooflijk veel klanten en goodwill kosten. Doe iets!

Het valt me trouwens op dat ik nog geen enkele reactie van Sonos heb gezien op al die boze posts.

Het argument elders op dit forum (van Koen71 dacht ik) dat mensen het wel normaal vinden dat een telefoon van 600 euro na 4 of 5 jaar ook geen updates meer krijgt, slaat nergens op. Wat in de ene branche 'normaal’ wordt gevonden, hoeft dat in de andere toch niet te zijn? 

Ben ik blij dat ik het destijds heb gehouden bij een Bridge, een Connect:Amp en een Play3!

Sonos mensen,

Vandaag kreeg ik het bericht dat 2 van mijn (in totaal 7...) Sonos producten vanaf mei aanstaande geen updates meer krijgen èn dat daaraan gekoppelde modernere producten indien ik de oude (nèt acht jaar in huis!) blijf gebruiken óók geen updates meer krijgen.

Dit is volstrekt, maar dan ook volstrekt onacceptabel:

1. de levensduur van jullie producten (die zonder meer premium geprijsd zijn!) is op deze manier volstrekt onvoldoende
  2. de koppeling aan de nieuwere producten maakt het helemáál onacceptabel
  3. ik heb bij mijn aanschaf geen informatie gehad over de termijn waarop zoiets zou kunnen gebeuren
  4. de aankondiging slechts 3 maanden vooraf is zonder meer te kort

Ik heb godverdomme voor meer dan € 3.000 spullen van jullie gekocht, maar dus nu gierende, gierende spijt.

En dan mag ik met 30% korting weer even € 1.150,- schokken om VOOR HOE LANG??? bij te blijven?

Echt. Ik verkoop dan de hele rommel liever voor een paar Eurootjes en investeer in betrouwbare spullen bij een betrouwbare partij.

Wat een gruwelijke afzetterij.

MAIL mij op mijn achternaam @ gmail om te verkennen of we dit gezamenlijk juridisch kunnen aanpakken.

Koen Gommers

Goed plan om te kijken of we het juridisch kunnen aanpakken.

Geacht Sonos team,

Van Sonos ambassadeur naar sonos criticaster.

Zeer slecht dat ik nu de sonos play 5 niet meer in combinatie met de 2 sonos1 (dit jaar gekocht) kan blijven gebruiken.

Erg jammer, als ik de boel moet vervangen voor mij geen sonos meer.

Wat een domme actie, ongelooflijk.

Zopas nog eens ervaren dat de huidige Sonos design aan het uiterste van zijn kunnen is gekomen: Bvb.

Sinds enige tijd, kan daar geen exacte tijdspanne op kleven, krijg ik regelmatig het bericht in de app dat ik niet door de muziek kan bladeren…

Is dit een van de redenen waarom Sonos klanten wil doen overschakelen naar nieuwere hardware?

We hebben vandaag belangrijk nieuws met betrekking tot onze oudste Sonos producten gedeeld op ons Sonos-Blog.

Voor het gemak staat de Blog hieronder ook beschreven.

Vanaf mei 2020 ontvangt een deel van onze eerste generatie producten geen software-updates of nieuwe functies meer. We willen uitleggen waarom, en wat je opties zijn als je er een bezit.

Toen we bijna twintig jaar geleden voor het eerst begonnen met het uitvinden van de
technologie waarmee je gemakkelijk in elke kamer naar ieder nummer kunt luisteren,
bestonden de meeste manieren waarop we vandaag naar muziek luisteren nog niet.
Sterker nog: de eerste Sonos-producten werden geïntroduceerd voordat de eerste iPhone werd aangekondigd en toen Myspace nog social media regeerde.

Om multi-room-muziek en slimme speakers te ontwerpen, hebben we de werelden van hifi-audio en computing gecombineerd. Elk Sonos-product heeft een microprocessor, flash-geheugen en andere hardware-componenten die je ook op computers en smartphones aantreft

Sinds de lancering van onze eerste producten heeft technologie zich in een exponentieel tempo ontwikkeld; van streamingdiensten en spraakassistenten tot draadloze netwerken en bluetooth-mogelijkheden. Door deze transformatie zijn we bij Sonos nieuwe functies blijven leveren via software-updates. We zijn trots op het feit dat we producten maken die lang meegaan en dat luisteraars ervan blijven genieten. Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht.

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

Tegenwoordig vertrouwt de Sonos-ervaring op een onderling verbonden ecosysteem, waardoor je toegang hebt tot meer dan honderd streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties zoals Apple AirPlay 2. Zonder nieuwe software-updates kan de toegang tot services en de algehele functionaliteit van je geluidssysteem na verloop van tijd beperkt worden. Vooral ook omdat onze partners hun technologie verder blijven ontwikkelen.

Om je bij deze overgang te helpen bieden we twee opties:

Optie 1: Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.

Optie 2: Ruil je legacy-product(en) in en ontvang 30 procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.

Als je niet zeker weet of jouw producten worden beïnvloed, kun je het tabblad 'Systeem' in jouw sonos.com-account raadplegen.

Als je besluit om je legacy-producten in te ruilen, worden deze producten in de Recycle-stand gezet: een stand die persoonlijk identificeerbare informatie verwijdert en de producten voorbereidt op recyclen van elektronische apparatuur. De stand beschermt mensen tegen het kopen van legacy-producten die het einde van hun levensduur naderen en die niet langer de Sonos-ervaring bieden die klanten mogen verwachten. De Recycle-stand is alleen van toepassing op de hierboven genoemde legacy-producten.

We vragen je om je legacy-producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen. Dat is de meest milieuvriendelijke manier om te recyclen. Als er geen recyclingstation in jouw regio is, verstrekken we een retourticket om jouw product(en) terug te sturen naar Sonos, zodat wij ze op een verantwoorde manier kunnen recyclen.

In de ideale situatie zouden al onze producten oneindig lang meegaan, maar voorlopig worden we beperkt door de bestaande technologie. Onze verantwoordelijkheid daarin is drieledig: producten maken die lang meegaan, voortdurend zoeken naar manieren om onze producten milieuvriendelijker te maken door materialen, verpakkingen en onze toeleveringsketen te verduurzamen, en verantwoordelijkheid nemen om je te helpen bij de overgang wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken.

We geloven in keuzevrijheid. Of dat nu het kiezen voor een bepaalde streamingdienst is of een manier om jouw Sonos-systeem te bedienen. We hopen dat de keuzes die we hier bieden – de legacy-producten blijven gebruiken zonder nieuwe software-updates, of ze inruilen voor onze moderne producten – je in staat stellen een keuze te maken die bij je past.

Zelfs wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken, streven we ernaar dat we je de best mogelijke luisterervaring blijven bieden.

Zie hier voor meer informatie.

Laat het ons graag weten als je verdere vragen hebt.

Schandalig dat mijn systeem niet meer degelijk zal werken in de toekomst zonder updates en dit nadat het mij toch wel enkel duizenden Euro’s heeft gekost.  Voor mij hoeft Sonos niet meer ofwel moeten ze met een oplossing komen en niet om weer duizenden Euro’s te investeren om maar enkel jaren van te genieten.  Wat the fuck is 30 %?  Bovendien merk ik dat men de oudere modellen nog in solden aanbied, echt de mensen in het zak zetten noem ik dat.  Goed bezig, hopelijk zijn jullie binnenkort van de markt verdwenen.

Wel, wel... Het enige goede nieuws is dat ik niet meer van Sonos heb gekocht.  En het ook nooit meer zal doen.