Skip to main content

We hebben vandaag belangrijk nieuws met betrekking tot onze oudste Sonos producten gedeeld op ons Sonos-Blog.

Voor het gemak staat de Blog hieronder ook beschreven.

Vanaf mei 2020 ontvangt een deel van onze eerste generatie producten geen software-updates of nieuwe functies meer. We willen uitleggen waarom, en wat je opties zijn als je er een bezit.

Toen we bijna twintig jaar geleden voor het eerst begonnen met het uitvinden van de
technologie waarmee je gemakkelijk in elke kamer naar ieder nummer kunt luisteren,
bestonden de meeste manieren waarop we vandaag naar muziek luisteren nog niet.
Sterker nog: de eerste Sonos-producten werden geïntroduceerd voordat de eerste iPhone werd aangekondigd en toen Myspace nog social media regeerde.

Om multi-room-muziek en slimme speakers te ontwerpen, hebben we de werelden van hifi-audio en computing gecombineerd. Elk Sonos-product heeft een microprocessor, flash-geheugen en andere hardware-componenten die je ook op computers en smartphones aantreft

Sinds de lancering van onze eerste producten heeft technologie zich in een exponentieel tempo ontwikkeld; van streamingdiensten en spraakassistenten tot draadloze netwerken en bluetooth-mogelijkheden. Door deze transformatie zijn we bij Sonos nieuwe functies blijven leveren via software-updates. We zijn trots op het feit dat we producten maken die lang meegaan en dat luisteraars ervan blijven genieten. Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht.

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

Tegenwoordig vertrouwt de Sonos-ervaring op een onderling verbonden ecosysteem, waardoor je toegang hebt tot meer dan honderd streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties zoals Apple AirPlay 2. Zonder nieuwe software-updates kan de toegang tot services en de algehele functionaliteit van je geluidssysteem na verloop van tijd beperkt worden. Vooral ook omdat onze partners hun technologie verder blijven ontwikkelen.

Om je bij deze overgang te helpen bieden we twee opties:

Optie 1: Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.

Optie 2: Ruil je legacy-product(en) in en ontvang 30 procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.

Als je niet zeker weet of jouw producten worden beïnvloed, kun je het tabblad 'Systeem' in jouw sonos.com-account raadplegen.

Als je besluit om je legacy-producten in te ruilen, worden deze producten in de Recycle-stand gezet: een stand die persoonlijk identificeerbare informatie verwijdert en de producten voorbereidt op recyclen van elektronische apparatuur. De stand beschermt mensen tegen het kopen van legacy-producten die het einde van hun levensduur naderen en die niet langer de Sonos-ervaring bieden die klanten mogen verwachten. De Recycle-stand is alleen van toepassing op de hierboven genoemde legacy-producten.

We vragen je om je legacy-producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen. Dat is de meest milieuvriendelijke manier om te recyclen. Als er geen recyclingstation in jouw regio is, verstrekken we een retourticket om jouw product(en) terug te sturen naar Sonos, zodat wij ze op een verantwoorde manier kunnen recyclen.

In de ideale situatie zouden al onze producten oneindig lang meegaan, maar voorlopig worden we beperkt door de bestaande technologie. Onze verantwoordelijkheid daarin is drieledig: producten maken die lang meegaan, voortdurend zoeken naar manieren om onze producten milieuvriendelijker te maken door materialen, verpakkingen en onze toeleveringsketen te verduurzamen, en verantwoordelijkheid nemen om je te helpen bij de overgang wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken.

We geloven in keuzevrijheid. Of dat nu het kiezen voor een bepaalde streamingdienst is of een manier om jouw Sonos-systeem te bedienen. We hopen dat de keuzes die we hier bieden – de legacy-producten blijven gebruiken zonder nieuwe software-updates, of ze inruilen voor onze moderne producten – je in staat stellen een keuze te maken die bij je past.

Zelfs wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken, streven we ernaar dat we je de best mogelijke luisterervaring blijven bieden.

Zie hier voor meer informatie.

Laat het ons graag weten als je verdere vragen hebt.

We hebben een nieuw topic aangemaakt met wat extra informatie naar aanleidingen van veel voorkomende vragen in dit topic. Kijk hier voor meer verdere opmerking en/of om andere vragen te stellen. Om verwarring te voorkomen zullen wij dit topic sluiten voor reacties.

@maartenlJouw Connect:Amp zou niet geraakt moeten worden: “Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015)”.

Dit zou ook moeten gelden voor mijn Connect (gekocht in februari 2019).

Ik heb inmiddels contact gehad met de klanten service en mijn model staat gelukkig aangemerkt als modern product en blijft dus voorlopig updates krijgen. 
kreeg de volgende link om dat te checken:

https://www.sonos.com/myaccount/system/households/devices/

Vooral dit zorgt ervoor dat het beleid puur geldklopperij is. Dat Sonos mij eens uitlegt wat het verschil is tussen een connect geproduceerd in 2015 en één geproduceerd in 2016. Volgens mij is die er niet…

ik ga over naar Bluesound, bij Sonos zijn ze mij kwijt.

@maartenlJouw Connect:Amp zou niet geraakt moeten worden: “Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015)”.

Dit zou ook moeten gelden voor mijn Connect (gekocht in februari 2019).

Ik heb inmiddels contact gehad met de klanten service en mijn model staat gelukkig aangemerkt als modern product en blijft dus voorlopig updates krijgen. 
kreeg de volgende link om dat te checken:

https://www.sonos.com/myaccount/system/households/devices/

Helaas mag de mijne niet mee naar de volgende rond.

Het vreemde is dat er nergens iets is terug te vinden dat er intern een update is geweest rond 2015/2016.

Sterker nog zelfs de zp90 lijkt exact hetzelfde als de connect

Dit is gewoon oplichting

@Frans van Staalduinen De gen2 van de play 5 is in 2015 geïntroduceerd. Je zal dus 1 van de laatste gen 1 gehad hebben. Wanneer ik alles nogmaals doorgelezen heb lijkt het ook nog wel mee te kunnen vallen en kan je mogelijk nog jaren van je play 5 genieten. Uiteraard is dat onzeker, maar hierin kan Sonos het kennelijk ook nooit goed doen. Benoemen ze apparaten niet als legecy en blijkt er plots dat een update van een partner niet meer werkt dan is de wereld ook te klein. Nu benoemen ze dat een serie “oudere” producten niet meer mee kan met de toekomst en dat het afwachten is hoe zich dit, ook bij de partners, zal ontwikkelen, dan is het ook niet goed. 

Ik vind dit echt volksverlakkerij. Eerst word ik het afgelopen jaar tot vervelens toe gebombardeerd met mails om mijn systeem in te ruilen en nu zeggen jullie ijskoud dat de support wordt ingetrokken.

Ik heb 2x de Play5 gekocht in 2013, dus ruim na de door jullie genoemde introductietijd. Voor een traditionele hifi installatie zou het ondenkbaar zijn dat die na 7 jaar door de leverancier werd afgeschreven als verouderd.

Niet alleen de Play5 wordt afgeserveerd, maar ook de later aangeschafte producten worden niet meer geupdate.

Ik ben van trouwe fan nu omgeslagen naar een NOOIT MEER ENIGE SONOS KOPEN gebuiker.

De gen2 van de play 5 is in 2015 geïntroduceerd. Je zal dus 1 van de laatste gen 1 gehad hebben. Wanneer ik alles nogmaals doorgelezen heb lijkt het ook nog wel mee te kunnen vallen en kan je mogelijk nog jaren van je play 5 genieten. Uiteraard is dat onzeker, maar hierin kan Sonos het kennelijk ook nooit goed doen. Benoemen ze apparaten niet als legecy en blijkt er plots dat een update van een partner niet meer werkt dan is de wereld ook te klein. Nu benoemen ze dat een serie “oudere” producten niet meer mee kan met de toekomst en dat het afwachten is hoe zich dit, ook bij de partners, zal ontwikkelen, dan is het ook niet goed. 

Bull shit. Als een update van een partner niet meer werkt kun je dat uitleggen. 
Erger is dat later aangeschafte Sonos speakers ook niet meer geupdate worden. Dus als je niet update zijn al je speakers in één keer legacy. 

De gen2 van de play 5 is in 2015 geïntroduceerd. Je zal dus 1 van de laatste gen 1 gehad hebben. Wanneer ik alles nogmaals doorgelezen heb lijkt het ook nog wel mee te kunnen vallen en kan je mogelijk nog jaren van je play 5 genieten. Uiteraard is dat onzeker, maar hierin kan Sonos het kennelijk ook nooit goed doen. Benoemen ze apparaten niet als legecy en blijkt er plots dat een update van een partner niet meer werkt dan is de wereld ook te klein. Nu benoemen ze dat een serie “oudere” producten niet meer mee kan met de toekomst en dat het afwachten is hoe zich dit, ook bij de partners, zal ontwikkelen, dan is het ook niet goed. 

Bull shit. Als een update van een partner niet meer werkt kun je dat uitleggen. 
Erger is dat later aangeschafte Sonos speakers ook niet meer geupdate worden. Dus als je niet update zijn al je speakers in één keer legacy. 

Volkomen eens met je. En niet alleen dat. Mijn connect is samen met 2 Play:1 aangekocht in 2016, maar de connect is blijkbaar geproduceerd in 2015 en zal dus niet meer ondersteund worden. Ze gaan veel klachten krijgen van verkopers die aangesproken worden door klanten. Dit is echt onacceptabel.

Ik ga waarschijnlijk het halve forum over mij heen krijgen maar dan moet het maar.

Als je vandaag een Android telefoon van €600 koopt, mag je er zeker van zijn dat deze na 2 jaar geen software updates meer krijgen en dat deze na 3 … 4 jaar in praktijk onbruikbaar is.  

Op een uitzondering na koopt iedereen dan een nieuwe telefoon want dat is “normaal”

Als voor een speaker van dezelfde leeftijd of ouder met een gelijkaardige prijsklasse een fase out komt, dan is het een schandaal dat er “maar” 30 % korting gegeven wordt. Dit heb ik nog niet van een smartphone fabrikant gekregen.

Acties zoals deze maken mij zeker niet blij, stoppen met evolueren omdat er te oude hardware moet worden meegesleurd is ook geen alternatief.

Ik heb sinds mei 2013 sonos speakers, die hebben me reeds 12450 uur afspeel uur plezier gegeven. Ik heb al slechtere investeringen gedaan.

Ik ga waarschijnlijk het halve forum over mij heen krijgen maar dan moet het maar.

Als je vandaag een Android telefoon van €600 koopt, mag je er zeker van zijn dat deze na 2 jaar geen software updates meer krijgen en dat deze na 3 … 4 jaar in praktijk onbruikbaar is.  

Op een uitzondering na koopt iedereen dan een nieuwe telefoon want dat is “normaal”

Als voor een speaker van dezelfde leeftijd of ouder met een gelijkaardige prijsklasse een fase out komt, dan is het een schandaal dat er “maar” 30 % korting gegeven wordt. Dit heb ik nog niet van een smartphone fabrikant gekregen.

Acties zoals deze maken mij zeker niet blij, stoppen met evolueren omdat er te oude hardware moet worden meegesleurd is ook geen alternatief.

Ik heb sinds mei 2013 sonos speakers, die hebben me reeds 12450 uur afspeel uur plezier gegeven. Ik heb al slechtere investeringen gedaan.

Daar heb je volkomen gelijk in. Het verschil is wel dat je die telefoon kan blijven gebruiken zonder dat dit invloed heeft op alle andere nieuwe telefoons die je koopt en dat er aan de basis van die telefoon (namelijk bellen) niets wijzigt ongeacht wat er gebeurt. Sonos dwingt je om te upgraden anders ben je helemaal niets met je spul.

Stel ik koop in juni 2020 een move waar reeds nieuwe firmware van na mei 2020 op staat. Dan kan ik die niet opnemen in mijn systeem want mijn legacy product verhindert al mijn andere toestellen in het systeem om nog up te daten. Bovendien is dat legacy systeem intern exact hetzelfde als een toestel dat na 2015 gefabriceerd werd en wel nog geupdate kan worden.

toch vreemd, zeker als je beseft dat ik dat legacy systeem in 2016 heb gekocht en er toen helemaal geen sprake was van een ‘verschil’ in de toestellen die in 2015 geproduceerd werden en diegene die in 2016 geproduceerd werden.

Dit is onbegrijpelijk. Over de lange jaren een aardige verzameling Sonos apparatuur opgebouwd en wat wordt er nu gezegd aan de trouwe klant? "Fuck you", wij willen nog meer $$$ uit je zak grijpen. Ik werk voor een bedrijf dat letterlijk "Do not fuck the customer" als een basis value heeft, daar geloof ik in, maar ik moet dit accepteren van een leverancier? Dacht het niet.

We waren van plan een soundbar te kopen en nog een 3 maar dat zien we dus nu en voor altijd af. Dit gebeurt nu 1 keer, dus zal het zeker in de toekomst nogmaals plaatsvinden.Er is geen voordeel om de dure Sonos te kopen anders dan jezelf in de voet te schieten op den duur. Ik zal dus actief mijn hele Sonos systeem eruit werken en met een andere leverancier in zee te gaan. Ik heb geen keus, alles wat ik nieuw kies betekent dat ik mijn HELE systeem moet vervangen, dus neem ik hiervan gebruik om het probleem echt op te lossen: Dag Sonos.

Het smoes van "we moeten" is de reinste flauwekul. Ik werk in 30+jaar in de IT industrie en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ja, dat nieuwe apparatuur nieuwe en betere functies heeft, vanzelf. Maar dat daarmee ouder versies gewoon overboord worden gekieperd, niet te bevatten. Als je bloat-ware wil verkopen als "nieuw" dan is dat de keuze van Sonos, maar maak niet je huidige klanten daarvan de dupe.

Wie is ervoor een Facebook groep te starten (is ie er al niet?) om dit firma aan de paal te nagelen?

Daar heb je volkomen gelijk in. Het verschil is wel dat je die telefoon kan blijven gebruiken zonder dat dit invloed heeft op alle andere nieuwe telefoons die je koopt en dat er aan de basis van die telefoon (namelijk bellen) niets wijzigt ongeacht wat er gebeurt. Sonos dwingt je om te upgraden anders ben je helemaal niets met je spul.

Stel ik koop in juni 2020 een move waar reeds nieuwe firmware van na mei 2020 op staat. Dan kan ik die niet opnemen in mijn systeem want mijn legacy product verhindert al mijn andere toestellen in het systeem om nog up te daten. Bovendien is dat legacy systeem intern exact hetzelfde als een toestel dat na 2015 gefabriceerd werd en wel nog geupdate kan worden.

toch vreemd, zeker als je beseft dat ik dat legacy systeem in 2016 heb gekocht en er toen helemaal geen sprake was van een ‘verschil’ in de toestellen die in 2015 geproduceerd werden en diegene die in 2016 geproduceerd werden.

Ik ben er nog niet uit dat 1 legacy product zou verhinderen om nieuwe toestellen met recente software na mei 2020 toe te voegen. 

Hoi,

Ik heb een sonos connect bijgekocht laatste week van december 2019. Omdat ik zo tevreden was van de 2 andere toestellen die ik 2-3 jaar eerder aangekocht heb.

Deze nieuwe connect zou “legacy” zijn dit will zeggen dat tijdens de verplichte europese waranty period het waarschijnlijk kan zijn dat mijn sonos functioneel niet naar behoren gaat werken.

Als er een security issues is -- geen update

Als muziek service iets aan hun api veranderd -- geen update

Dit wil zeggen dat jullie eigenlijk de europese wetgeving niet naar behoren naleven.

Als in mei jullie updates stoppen voor mijn nieuwe apparaat ga ik naar de ombudsman.

Ik zou graag wat meer uitleg op welke basis dat jullie deze nieuwe connect als “legacy” aanduiden.

Associated Product: 
---------------------------------
Connect: Eetkamer
Serial Number: B8-E9-37-99-3B-3E:6
Version: 10.6.1 (build 54272160)
Hardware Version: 1.17.5.5-2
Series ID: C100
IP Address: 
WM: 1
OTP: 1.1.1(1-17-5-zp90-2.1)
Connect: Kantoor (aangekocht december 2019)
Serial Number: 94-9F-3E-BC-9C-40:B
Hardware Version: 1.22.1.5-2
Series ID: D100
IP Address: 
Connect: Slaapkamer
Serial Number: B8-E9-37-99-3B-A0:2
Hardware Version: 1.17.5.5-2
Series ID: C100
IP Address: 
OTP: 1.1.1(1-17-5-zp90-2.1)

Ik baal net als velen anderen van deze Sonos actie maar wat ik helemaal niet begrijp is dat je in de Sonos webshop onder het kopje laatste kans verouderde producten worden aangeboden die vanaf mei 2020 niet meer ondersteunt worden.

Oplichters

Net een Move aangeschaft om eindelijk het echte draadloze genot te kunnen ervaren. Die Move verstaat mijn Nederlands niet en kan geen specifieke nummers uit mappen van mijn NAS afspelen via stembesturing. Miskoop van het jaar.

En dan nu doodleuk de mededeling dat ik binnenkort mijn 8 jaar oude boxen niet meer kan gebruiken. Volgens mij moet je, als je iets levert in de EU, minstens 10 jaar ondersteuning blijven leveren. Als reden wordt nu aangevoerd dat er te weinig geheugen in die boxen zit. Zorg dan voor de mogelijkheid om dat geheugen uit te breiden. Zeg niet sorry maar gooi de handel maar in de prullenbak. Het was een behoorlijke investering. En als ze bij nieuwe producten over 4 jaar zeggen ze zijn ouderwets dan hang je weer.

Het was een leuke periode met Sonos, nu maar gaan zoeken naar een betrouwbare leverancier, die naar klanten luistert.

SONOSBOKSER.

Prachtig marketing verhaal over de technologie van Sonos, en dat de “oude” apparaten niet kunnen functioneren met de nieuwe software. Gevolg, je moet kiezen: of je set, waar oude en nieuwe apparaten inzitten wordt niet meer voorzien van de nieuwste software, of je mag je “oude apparaten” omwisselen met 30 % korting.

Ik ben ooit begonnen met 4 play5 apparaten, een connect en een bridge, en omdat ik tevreden was, later mezelf verwent met nog eens 4 nieuwe play 1, een playbase en een sub. Alle apparaten worden door het hele huis nog gewoon gebruikt, en werken prima. 

In feite word ik nu gestraft voor mijn extra aankopen, of ik kies voor een systeem wat niet meer geupgrade gaat worden, of ik moet 5 of 6 nieuwe apparaten kopen (met 30 % korting) Wat ik ook kies, ik blijf voor mijn gevoel een verliezer. Het enthousiasme wat ik altijd heb gehad voor Sonos is compleet verdwenen. 

Ik ben niet van plan, om gebruik te gaan maken van de (veel te kleine) korting , de apparaten werken nog prima, en de aanschafprijs van de nieuwe apparaten is in totaal best een behoorlijk bedrag (ondanks de korting), met het gevaar om over een aantal jaar weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen. Dar gaar dus betekenen dat mijn nieuwe apparaten niet meer geupgrade worden.

Als trouwe klant word je dus extra gestraft, duidelijk dat Sonos een klant kwijt is

Dit is echt onacceptabel!!

heel leuk dat jullie de connect:amp in 2006 hebben gelanceerd maar ik heb mijn model op 13/06/2018 aangeschaft en minder dan 2 jaar support op een product van €477 is echt gewoon crimineel!!

belachelijk dat je gedwongen wordt om andere apparatuur aan te schaffen, omdat je anders niet meer - - veilig - kan luisteren. Dit riekt naar ……. 

Dit lijkt me ordinaire gedwongen winkelnering.
Ondanks dat ik tevreden ben met Sonos is dit het moment om naar een ander product om te gaan kijken.

Er lijkt overigens een mogelijkheid te komen om de oude devices in een apart netwerk te zetten. Dan zouden de nieuwe devices wel kunnen worden geüpdated. Zie https://www.theverge.com/2020/1/21/21075043/sonos-software-updates-ending-play-5-connect-zone-playershttps://www.theverge.com/2020/1/21/21075043/sonos-software-updates-ending-play-5-connect-zone-players

Connect: Kantoor (aangekocht december 2019)

Serial Number: 94-9F-3E-BC-9C-40:B

@shrike8t Vreemd dat juist deze Connect als legacy wordt aangemerkt. Mijn Connect, gekocht in januari 2019, is een “Modern product”. Het serienummer begint ook met 949F3EB; of het een C100 of D100 is kan ik niet zien. Misschien even contact opnemen met Sonos?

Ik denk dat deze post van sonos wat positiever gesteld is dan de mail die ik gisteren ontving:

Legacy-producten blijven gebruiken 
Na mei kun je legacy-producten blijven gebruiken, maar je systeem krijgt dan geen software-updates en nieuwe functies meer. Na verloop van tijd zal de toegang tot services en de algehele functionaliteit hiervan hinder kunnen ondervinden. 

Met andere woorden, de functionaliteit zoals het apparaat die vandaag de dag heeft, wordt waarschijnlijk in de toekomst beinvloed (werkt niet meer?). 

Het moet m.i. (ben zelf ICT-er) mogelijk zijn om de huidige services te laten blijven functioneren (tenzij ze verdwijnen natuurlijk). 
Gewoon een patch/kleine update als er iets aan de services gewijzigd moet worden. 

Dat nieuwe functies niet beschikbaar komen begrijp ik. 

Ik zou zeggen sta achter je spullen en zorg er voor dat ze blijven doen wat ze deden

Ik kan hier weinig begrip voor opbrengen ben ik bang. 

Han

Belachelijk!

Ik neem aan dat mijn Sonos 5 players van de tweede generatie gewoon updates gaan ontvangen, of ik nu een ‘oude’ Connect:Amp gebruik of niet. 
Sonos heet een systeem te zijn, ontwikkeld door muziekliefhebbers. Het lijkt er meer op dat het geldwolven zijn, met hun belachelijke kortingen. 

Ik ben even verbolgen als jij, maar als ik goed lees moet het hele systeem op 1 software versie draaien en krijgen de nieuwere onderdelen ook geen updates meer. Mijn hele huis is legacy. Zucht. 

misschien mooi moment om een overstap te doen naar een systeem dat highres ondersteunt. 

Mij lijkt dit inderdaad een heel lelijke geprogrammeerde obsoletion politiiek, waarbij een echte “breach of confidence” onstaat.

Waarom zou ik upgraden, als later sonos mij weer voor dezelfde situatie kans stellen. De installatie zijn kwalitatief goed maar prijzig, het minste van een dergelijk bedrijf kan doen is de downwaardse comaptibiliteit behpuden voor de basisdiensten. Dit zouden ze moeten kunnen positief meededelen, en eerder stellen dat het de dienstverleners zijn die hogere eisen stellen.

Aangezien mijn “oude” perfect werkende audio apparaat over een jack ingang beschikt, was het een klein kunstje voor Sonos om een oplossig aan te bieden aan bestaande klanten, door een externe mini-amp te produceren en deze op deze manier te laten aansluiten, en de compatibilieit zelf volledig te garanderen, en bij deze dienstverleners als clienten aanbrenger te blijven bestaan.

Nu lijkt het mij duidelijk dat ik vroeg of laat eender welke andere vorm van sound aanbieding zal aansluiten op mijn play 5, gaande van een DAB+ receiver die je al kan vinden voor 40 €, of gewoon mijn smart phone (of een afgedankte ouder model met sptify en alle andere beschikbare diensten, zal aansluiten.

Mijn Play 5 wordt dus gedegradeerd tot een kwalitatief goede actieve luidpsreker. Gelukkig heb ik maar één enkel toestel van Sonos staan.

Pech voor Sonos die op deze manier een client minder aanbrengt aan de music dienstverleners. 

Ik denk dat dt vooral heel slechte communicatie is.

Adios Sonos als betrouwbare leverancier, dan maar liever naar  andere meer all-rund audio fabricanten die mijn vertrouwen nooit geschonden hebben. 

Nog een prettige dag.

Ik vind het niet hetzelfde.

Telefoons hebben veel meer afhankelijkheid van wisselende infrastructuur. 

Echter, dat ding werkt nog steeds om mee te bellen als die alleen 3g of zo ondersteund. 

Snelheid is wel een serieus issue daar. 

Ik vind dit soort installaties thuis hiermee niet te vergelijken. Sowieso is dit niet conform verwachting. 

Helaas ben ik ook 1 van de slachtoffers met 12 devices die “obsolete” worden, het is goedkoper om op een ander merk over te stappen

dan te updaten met die 30% korting 😡😡.

Ik wacht wel tot ze werkelijk ophouden met werken op Spotify voor ik overstap.

Als ze de strategie niet aanpassen is het byebye Sonos.

Dit is een behoorlijke aardverschuiving, dit gaat pijn doen voor zowel Sonos als haar klanten, maar was wel redelijkerwijze te verwachten gezien de techniek achter Sonos. Je hebt hier niet te maken met passieve speakers die je 30 jaar kunt gebruiken vooraleer ze uit elkaar vallen. Het zijn gewoon computers en die techniek gaat nu eenmaal razendsnel.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe frequent Sonos met dit soort berichten gaat komen (?). Is dit een one timer waarmee een hele generatie als ‘verouderd’ wordt aangemerkt en je daarna weer jaren in de veilige zone bent ? Zeker gezien het feit dat (als ik het goed lees tenminste) je hele Sonos ecosystem niet meer zal updaten, dus inclusief de ‘moderne’ producten. Of…..is het over een paar maanden weer raak met de Play 3, dan weer de Play 1, dan weer de nieuwere generatie Connect (amp) die de klos is en waarmee je dus eigenlijk (als je die hebt) constant in onzekerheid zit.

Helemaal akkoord met verbolgen reacties. De leeftijd van de nu afgeserveerde toestellen is gewoon te klein, de communicatie is te laat en zeer onduidelijk. De “tegemoetkoming” is ronduit belachelijk. In mijn ogen moet Sonos duidelijk stellen dat ze:

• ofwel een deftige tegemoetkoming doen voor ons als gedupeerden,
  • ofwel een deftige basiswerking garanderen in de toekomst voor alle toestellen.

Zoniet denk ik dat we alle potentiële klanten duidelijk moeten maken wat een slechte investering Sonos wel is: Facebook, consumentenorganisaties…