Skip to main content

Sonos onthult volledig vernieuwde Sonos-app; diensten, content en bediening op één aanpasbaar startscherm

 

Sonos onthult vandaag een zeer uitgebreide app-vernieuwing. Luisteraars profiteren hiermee van een ongekende streamingervaring. Ze kunnen nu hun favoriete playlists, stations en albums vanaf ruim 100 streamingdiensten op één aanpasbaar startscherm organiseren.

 

Startscherm

Met één swipe omhoog biedt het startscherm toegang tot de bediening van het hele Sonos-systeem. Daardoor behoort van tabblad naar tabblad springen tot het verleden. Als pionier in geluidsbeleving - en met de focus op het creëren van een betere manier van luisteren - heeft Sonos de app bewust vernieuwd met een modern softwareplatform. Zo krijgen gebruikers een makkelijkere, snellere en betere ervaring die nieuwe innovaties beter ondersteunt.

 

De vernieuwde app ondersteunt alle bestaande S2-producten, en wereldwijd beschikbaar zijn via een software-update voor de S2-app en via een volledig nieuwe webapp.

 

100+ streamingdiensten, één startscherm

De vernieuwde Sonos-app zet een natuurlijke luisterbeleving op de eerste plaats. Zo krijgen favorieten alle aandacht die ze verdienen en zijn er meer mogelijkheden om de streamingbeleving naar je hand te zetten.

 

  • Sneller in de muziek (en uit de app): Tikken van tabblad naar tabblad is niet meer nodig: het nieuwe startscherm plaatst al je favoriete content en bedieningsfuncties bij elkaar op dezelfde plek. Vind snel wat je recent hebt afgespeeld, blader door bibliotheken en aanbevelingen van favoriete diensten, en vul je huis met de muziek en alle geluiden waar je van houdt.
  • Aanpassen en selecteren: Geniet van ongekende keuzemogelijkheden door je startscherm precies zo in te richten dat het weergeeft hoe jij luistert. Zet rijen van je favoriete content en diensten vast, verplaats, bewerk, of deel ze in zoals jij het hebben wilt.
  • Doorzoek elke streamingbibliotheek: Zoek in één keer een artiest, nummer, podcast of luisterboek in al je favoriete streamingdiensten via een gebruiksvriendelijke zoekbalk die altijd op je startscherm staat.
  • Verbeterde systeembediening: Waar je ook bent in de app, op ieder moment kun je omhoog swipen vanaf de onderkant van je startscherm om je hele systeem te bedienen, toegang te krijgen tot een visueel overzicht van wat er speelt op elk product, speakers snel groeperen en het perfecte volume kiezen. 

 

Via een splinternieuwe webapp - die toegankelijk is via elke moderne internetbrowser- kunnen luisteraars hun systeem net zo naadloos bedienen als met de mobiele app.

 

De Nieuwe Web App

 

De Web App zal net als de vernieuwde mobiele app beschikbaar zijn op 7 mei 2024.

 

Wilt u meer weten over de nieuwe Sonos App? Kijk dan in de Info Hub sectie van de community voor een volledig overzicht van de nieuwe gebruikersinterface.

 

Hier vindt u het volledige persbericht. 

 

Duidelijke uitleg in die link, echter . . . .helaas, dat werkt niet (meer). De Sons app op mijn Mac moet eerst geüpdatet worden en daar gaat het mis. Update mislukt krijg ik te zien.

Dan naar de onderstaande link in die uitleg en daar staat idd in dat de NAS functie nog niet beschikbaar is voor de mobile app. Komt in de toekomst wel eens 🤔.

 

Dus met een macOS app die geheel niet werkt en niet geupdate kan worden (deze keuze moet je kiezen anders gebeurt er hekemaal niets), heb ik dus nu geen toegand meer tot al mijn  uziek op mijn NAS 😡.

https://support.sonos.com/nl-nl/article/update-your-sonos-music-library


Dus het ligt er vooral aan dat de Mac app niet goed updated? Volgens mij moet je op de Mac de app eerst zelf verwijderen en dan installeren. Zie ook https://support.sonos.com/nl-nl/article/error-when-updating-sonos-app-for-macos


O.m.g. Deze versie is echt vrot.

Trueplay weg-klok weg en vanuit afspeelmodes kan je nummers niet meer toevoegen aan een bestaande playlist. Dit moet wel heel snel verholpen worden met een update. Wat een blunder

Is hier al een oplossing voor, want dit stoort me zo. Je kan idd niet meer nummers toevoegen, heel vreemd dit. Heel dom van Sonos


Je bedoelt de wachtrij? Komt deze maand terug. “Adding to queue and playing next: early June”, zie https://en.community.sonos.com/controllers-and-music-services-228995/the-new-sonos-app-and-future-feature-updates-6892942


Ik vind de nieuwe app 100x helemaal niks. Maar mijn ergernis zit meer in de gebruiksvriendelijkheid. Dat was voor mij 1 van de redenen om voor Sonos te kiezen en werkte voor mij precies zoals ik het wilde. Is nu helemaal weg. Maar al lezende zie ik dat het erger kan, zoals alarmen weg, speakers die niet meer gekoppeld kunnen worden en meer van dat soort ellende. Afkloppen: mijn home cinema setup werkt nog wel bij mij….oh ja,ben wel aantal sonosafspeellijsten kwijt…..gelukkig staan ze wel op de ’oude’ desktop app. Die update ik voorlopig maar niet. Maar ergernis viert hoogtij.


@maloot64 Gebruiksvriendelijkheid is natuurlijk een persoonlijk iets. Zo vind ik de werking van de nieuwe app juist prettiger werken. Iedere verandering in besturingssystemen is weer even zoeken, maar overall wist ik weer snel de weg te vinden in deze app.

Ik werk niet met afspeellijsten, maar heb je al gekeken of je ze wel kunt vinden in de nieuwe web-app van Sonos? Mogelijk dat dat even een work-arround kan zijn tot Sonos deze in de standaard app heeft teruggebracht.

 


@Erooij Gebruiksvriendelijkheid is inderdaad een persoonlijk iets. Maar het blijkt wel dat de vele verschillende klachten betrekking hebben op de nieuwe app. Die volgens velen een achteruitgang is. En ik ben heus wel ‘op onderzoek’ gegaan in de nieuwe app maar het werkt voor mij in ieder geval niet fijn. Al mijn afspeellijsten staan in de desktop app die ik niet geüpdatet heb.

Vraagje: vind jij het niet vervelend dat de zoekfunctie (het loepje) niet meer direct en ten allen tijde te benaderen is onderin het scherm maar alleen vanaf de startpagina?


Ik gebruik de zoekfunctie vrijwel nooit en dit is mij dus tot op heden niet eens opgevallen. Ik blader meer om gewenste muziek te zoeken en dat vind ik juist weer beter werken in deze app. Ik gebruik hier dan vooral Apple Music.

Volgens mij werk de zoekfunctie ook nog niet helemaal naar behoren. Er wordt op bepaalde locaties niet gezocht, zo kan ik in MyTuner Radio niets vinden met de zoekfunctie.


@maloot64 De Sonos afspeellijsten staan overigens niet in de app, maar worden onthouden door de speakers. De app is enkel een afstandsbediening voor de speakers. Dat je ze op de mobiele app niet ziet ligt dus aan die app. Het missen van de afspeellijsten lijkt dus geen reden te zijn om te stoppen met updates van de PC- of Mac-app. Maar dat blijft natuurlijk je eigen keuze.

Elders heb ik mijn kritiek op de soms inconsistente en niet-intuïtieve (knoppen wel knippen zijn, maar er niet als zodanig uitzien, knoppen die er wel als zodanig uitzien, maar het niet zijn - en een dubbelfunctie hebben, zie de speaker-“knop”). Bij de zoekfunctie heb ik er voornamelijk last van dat hij niet erg snelle werkt en (mede daarom?) niet altijd van alle muziekservices resultaten laat zien.


Wij willen de gewone radio 2 oost-vlaanderen en radio 1 afspelen maar vinden die niet meer. Vroeger deden we dit via tunin maar dat lijkt verdwenen.

De vernieuwde app is absoluut geen verbetering. Slechte evolutie voor Sonos.
Men zou vrienden en familie resoluut afraden te starten met aanschaf Sonos. Er zijn veel betere systemen op de markt. Ik was vroeger zo’n grote fan.

Steeds opnieuw vallen functies weg omwille van winstbejag van Sonos. Zo bij voorbeeld ook de volumeregeling via de hardware knoppen van iPhone. Weg, enkel omdat Sonos weigert te betalen aan Apple.

Erg jammer allemaal.


Wij willen de gewone radio 2 oost-vlaanderen en radio 1 afspelen maar vinden die niet meer. Vroeger deden we dit via tunin maar dat lijkt verdwenen.

De vernieuwde app is absoluut geen verbetering. Slechte evolutie voor Sonos.
Men zou vrienden en familie resoluut afraden te starten met aanschaf Sonos. Er zijn veel betere systemen op de markt. Ik was vroeger zo’n grote fan.

Steeds opnieuw vallen functies weg omwille van winstbejag van Sonos. Zo bij voorbeeld ook de volumeregeling via de hardware knoppen van iPhone. Weg, enkel omdat Sonos weigert te betalen aan Apple.

Erg jammer allemaal.

Sonos was vroeger een pionier, een bedrijf dat met vernieuwende producten kwam. Nu zijn ze het spoor helemaal bijster. De nieuwe app moet er doorheen gedrukt worden om de nieuwe koptelefoon te kunnen ondersteunen. Dat ze daarmee vele honderdduizenden klanten verstoorden in hun dagelijks gebruik van hun Sonos systemen was blijkbaar niet bij hun opgekomen.

Als het bewust gedaan is, dan heeft Sonos gewoon lak aan hun klanten, als het onbewust gedaan is dan is een enorm gebrek aan inzicht hoe hun klanten de producten gebruiken.

Welke situatie het ook je geweest, ik heb mijn vertrouwen in Sonos verloren als betrouwbare leverancier. Ik zal geen nieuwe producten meer kopen en in de loop van de tijd mijn huidige producten uitfaseren .


Wij willen de gewone radio 2 oost-vlaanderen en radio 1 afspelen maar vinden die niet meer. Vroeger deden we dit via tunin maar dat lijkt verdwenen.

De vernieuwde app is absoluut geen verbetering. Slechte evolutie voor Sonos.
Men zou vrienden en familie resoluut afraden te starten met aanschaf Sonos. Er zijn veel betere systemen op de markt. Ik was vroeger zo’n grote fan.

Steeds opnieuw vallen functies weg omwille van winstbejag van Sonos. Zo bij voorbeeld ook de volumeregeling via de hardware knoppen van iPhone. Weg, enkel omdat Sonos weigert te betalen aan Apple.

Erg jammer allemaal.

Waar komt de wijsheid vandaan dat er betaald zou moeten worden aan Apple? Volgens mij waren het heel andere redenen en bleek het ondoenlijk om deze functionaliteit in leven te houden. 


@Leentje987 Waarom zou je je radiozenders niet meer kunnen luisteren? Heb je TuneIn al geïnstalleerd als muziekservice? Wel eerst even via de TuneIn app een account aanmaken.

@Vermatty Volgens de berichten die ik gelezen heb wilde Apple niet dat een app die geen muziekspeler is via de telefoonknoppen werkt. De Sonos app is enkel een afstandsbediening. Sonos had daarvoor een hack toegepast, zodat de telefoon dacht dat het wel om een muziekspeler ging. Apple deed daar moeilijk over. Heb jij iets anders gelezen? Waar?


Sonos onthult volledig vernieuwde Sonos-app; diensten, content en bediening op één aanpasbaar startscherm

 

Sonos onthult vandaag een zeer uitgebreide app-vernieuwing. Luisteraars profiteren hiermee van een ongekende streamingervaring. Ze kunnen nu hun favoriete playlists, stations en albums vanaf ruim 100 streamingdiensten op één aanpasbaar startscherm organiseren.

 

Startscherm

Met één swipe omhoog biedt het startscherm toegang tot de bediening van het hele Sonos-systeem. Daardoor behoort van tabblad naar tabblad springen tot het verleden. Als pionier in geluidsbeleving - en met de focus op het creëren van een betere manier van luisteren - heeft Sonos de app bewust vernieuwd met een modern softwareplatform. Zo krijgen gebruikers een makkelijkere, snellere en betere ervaring die nieuwe innovaties beter ondersteunt.

 

De vernieuwde app ondersteunt alle bestaande S2-producten, en wereldwijd beschikbaar zijn via een software-update voor de S2-app en via een volledig nieuwe webapp.

 

100+ streamingdiensten, één startscherm

De vernieuwde Sonos-app zet een natuurlijke luisterbeleving op de eerste plaats. Zo krijgen favorieten alle aandacht die ze verdienen en zijn er meer mogelijkheden om de streamingbeleving naar je hand te zetten.

 

  • Sneller in de muziek (en uit de app): Tikken van tabblad naar tabblad is niet meer nodig: het nieuwe startscherm plaatst al je favoriete content en bedieningsfuncties bij elkaar op dezelfde plek. Vind snel wat je recent hebt afgespeeld, blader door bibliotheken en aanbevelingen van favoriete diensten, en vul je huis met de muziek en alle geluiden waar je van houdt.
  • Aanpassen en selecteren: Geniet van ongekende keuzemogelijkheden door je startscherm precies zo in te richten dat het weergeeft hoe jij luistert. Zet rijen van je favoriete content en diensten vast, verplaats, bewerk, of deel ze in zoals jij het hebben wilt.
  • Doorzoek elke streamingbibliotheek: Zoek in één keer een artiest, nummer, podcast of luisterboek in al je favoriete streamingdiensten via een gebruiksvriendelijke zoekbalk die altijd op je startscherm staat.
  • Verbeterde systeembediening: Waar je ook bent in de app, op ieder moment kun je omhoog swipen vanaf de onderkant van je startscherm om je hele systeem te bedienen, toegang te krijgen tot een visueel overzicht van wat er speelt op elk product, speakers snel groeperen en het perfecte volume kiezen. 

 

Via een splinternieuwe webapp - die toegankelijk is via elke moderne internetbrowser- kunnen luisteraars hun systeem net zo naadloos bedienen als met de mobiele app.

 

De Nieuwe Web App

 

De Web App zal net als de vernieuwde mobiele app beschikbaar zijn op 7 mei 2024.

 

Wilt u meer weten over de nieuwe Sonos App? Kijk dan in de Info Hub sectie van de community voor een volledig overzicht van de nieuwe gebruikersinterface.

 

Hier vindt u het volledige persbericht. 

 

Het is een drama. Ik kan (naast alle andere gebreken die gemeld zijn) ook het geluid van de TV niet meer apart aanzetten! 


@Iber Kun je uitleggen wat je bedoelt met “apart aanzetten"?


Wat een flut update! En zo lllaaaannnnggggzzzzzaaaaaaaaaammmmmmmm.


Opende vanavond de nieuwe app, en kreeg de melding dat er een software update beschikbaar was. Klikte op downloaden en kreeg na ongeveer een minuut de melding dat het niet gelukt was. Toen weer geklikt op: opnieuw, en wederom niet gelukt. Zou geen netwerk hebben.....

Gezocht naar de button handmatig update downloaden, ook deze nergens gevonden.

Deze app blijft de twijfelachtige eer behouden van slechtste app van afgelopen 5 jaar. Heb zeker wel een netwerk, maar helaas weinig muziek thuis!!!

Irritatie stijgt al helemaal als ik weer een reclamemail krijg over de nieuwe koptelefoon.


Wij willen de gewone radio 2 oost-vlaanderen en radio 1 afspelen maar vinden die niet meer. Vroeger deden we dit via tunin maar dat lijkt verdwenen.

De vernieuwde app is absoluut geen verbetering. Slechte evolutie voor Sonos.
Men zou vrienden en familie resoluut afraden te starten met aanschaf Sonos. Er zijn veel betere systemen op de markt. Ik was vroeger zo’n grote fan.

Steeds opnieuw vallen functies weg omwille van winstbejag van Sonos. Zo bij voorbeeld ook de volumeregeling via de hardware knoppen van iPhone. Weg, enkel omdat Sonos weigert te betalen aan Apple.

Erg jammer allemaal.

Waar komt de wijsheid vandaan dat er betaald zou moeten worden aan Apple? Volgens mij waren het heel andere redenen en bleek het ondoenlijk om deze functionaliteit in leven te houden. 

“Wijsheid?”

Jij stelt bij elke reactie dezelfde vraag!

Gewoon ervaring als gebruiker. 
Elke ontwikkelaar van apps moet toestemming krijgen (lees betalen) om hardware functies van de fabrikant vh toestel te krijgen. 

Voorheen kon je het volume van je Sonos toestel aanpassen met die knoppen. Bij een vorige update viel deze handige functie weg. Voortaan moet je via de app de volumebalk verschuiven. Je bent bijna sneller bij je toesten om daar op de volumeknop te drukken. 
 


Daar ga je toch de fout in. Bij Apple kan je inmiddels al een aantal jaren de volumeknop niet meer gebruiken en volgens recenter ook niet meer bij Android.

Wat je ook kunt doen is praten beschikbaar maken. Kan je je telefoon ook nog in je zak laten.

Overigens begrijp ik je reactie ook niet zo, hoezo stel ik dezelfde vraag en waarom bepaald je ervaring als gebruiker dat Sonos Apple in dit geval zou moeten betalen? Dat is gewoon een aanname die nergens op gebaseerd is.


TIP: De Ziggo Next gebruikers kunnen de afstandsbediening gebruiken om het volume van de Sonos te regelen, mits deze ook gekoppeld is aan de Next tbv volume TV.

Bij mij is de Playbar gekoppeld aan de Ziggo Next en de volumeknop op de Next AB werkt dat ook als ik radio stream (zonder de TV aan). Het is wel alleen het volume, verder niets. Echter is wel makkelijker dan steeds de app te moeten openen.


@anijback Wat je hier beschrijft geldt volgens mij alleen voor volume bij tv kijken. Ooit kon je doormiddels van de volumeknoppen op de iPhone ook het volume bij muziekafspeken regelen. Overigen zaten hier ook beperkingen in omdat je bij het regelen van verschillende groepen toch ook de app moest openen. 
Zelf nooit als een gemis gezien. 


Waarom kun je de wachtrij niet uitbreiden en duurt het zo verschrikkelijk lang voordat de app reageert op een actie? Als dit nog lang duurt dan gaat Sonos de deur uit.


De wachtrij komt terug. Zie De nieuwe Sonos-app en toekomstige functie-updates | Sonos Community


Het heet niet voor niets wachtrij………. 🫣😉

Sorry, kon het even niet laten.


Beste Erooij.

Nee hoor, het werkt (bij mij tenminste) ook op het afspelen van muziek via het Sonos systeem, dus radio en eigen muziek (als ik die laatste tenminste kan vinden 😡) .

En dat doe ik op dit moment ook 😁.