Beantwoord

Surround sound zonder sub

  • 4 August 2018
  • 2 reacties
  • 2585 Bekeken

Ik heb momenteel een enkele play 5 die ik wil aanvullen met nog een play 5 en een beam of evt een playbar, zodat ik hiermee een 5.0 opstelling heb. Echter, omdat de play 5 al best wel veel bass produceert ben ik aan het twijfelen of ik wel echt een Sub nodig heb. De twee play 5’s komen op luisterhoogte aan de zijkant te staan. Dit zal voorlopig op een boekenkast zijn. En de beam of playbar komt dan recht onder de tv te staan. De luisterruimte is ongeveer 6 bij 6. Heeft iemand ervaring met deze opstelling? Produceren de play 5’s in deze opstelling voldoende bass bij films? Ik ben overigens sowieso van plan om de play 5’s gewoon voor stereo aan te schaffen, en dus bewust niet te kiezen voor de play 1’s of one’s omdat ze minder ‘volwassen’ klinken als de play 5’s. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring.
icon

Beste antwoord door Erooij 4 August 2018, 17:15

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Als je een sub toevoegt heb je zat aan de play 1/one
De sub haalt de bas min of meer "weg" bij de speakers (zowel play5 als play 1/one) zodat zij zich focussen op het midden/hoog en de SUB op het laag.

Nu jou kwestie.
De play5 geeft inderdaad meer bas dan de play 1/one maar het wordt zegt het al , bass.
De SUB geeft geen bass maar het laag weer in de filmmuziek.
Dit is echt een hele andere ervaring.

Dus ja het kan maar als je de ultieme belevenis wilt, koop een SUB echt ....
Reputatie 7
Badge +3
De geluidsblevenis wordt met een sub heel anders. Geen ervaring met play5, maar ik heb een 5.1 opstelling met 2 play 1’s. Wanneer ik bij muziek de sub uitschakel dan gaan de lage tonen veel meer naar de rest en er lijkt dan veel meer bas te zijn. Het overall geluid wordt echter hier niet mooier meer. Bij films wordt het allemaal heel anders en dan wordt de belevenis enorm versterkt door de sub. Kortom zeker geen spijt van de sub, het is echt een verrijking. Persoonlijk zou ik denk ik nooit de play5’s gebruiken in een surround opstelling. Deze komen denk ik juist veel beter tot hun recht in een enkele of in een stereo opstelling.