Beantwoord

Sonos surround valt steeds kort weg via tv

  • 11 January 2024
  • 18 reacties
  • 210 Bekeken

Badge

Goedenavond,

 

Ik heb een beam 2gen en sinds vandaag 2 era 100. Heb ze gekoppeld als zijnde surround opstelling. Muziek gaat prima via spotify. 

Op tv via mediabox next van Ziggo hapert/valt geluid soms weg. Ik heb proberen te zoeken en krijg tips over de wifi verbinding. Maar op tv zie ik ook elke keer als het gebeurt een soort van input balk boven in beeld waarin de resolutie en audio setting (dolby bijv) staat. 

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? 

icon

Beste antwoord door mjagger2023 12 January 2024, 19:59

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

18 Reacties

Badge

Nog een toevoeging:

De Beam is verbonden met de TV via het HDMI ARC kanaal 

Badge

En al doende leert men..

 

Probleem treed alleen op als bovenin in beeld staat/komt Dolby Digital Plus. Bij programma's zonder plus is er niks aan de hand. Dus vooral bij Netflix programma's 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe staat de tv ingesteld vwb de doorgifte van het geluid?

Badge

Dank voor je reactie.

Alle opties geprobeerd. Zowel in de ziggo instellingen als van de sony zelf. Als ik bijvoorbeeld PCM (?) aangeef dan heb ik het probleem niet, maar dan heb ik ook geen surround sound. 

Ik heb inmiddels gevonden dat een optische kabel geen dobly digital plus doorgeeft maar wel dolby digital. Ik denk dat dit dus een oplossing (workarround) is aangezien ik het probleem alleen heb bij dolby digital plus. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb op mijn Bravia tv de optie om bij het geluid te kiezen om Dolby Digital plus uitvoer als Dolby Digital in te stellen 

 

Badge

Die optie heb ik ook, maar als ik dan van tv instellingen terugschakel naar de HDMI waar ziggo op staat, en iets van netflix start gaat ie toch automatisch weer op digital plus. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er staat mij iets bij dat instelling per bron gelden. Kan je deze aanpassen wanneer je Netflix gestart hebt?

Dan kiezen voor Options en geluidsinstellingen, dan aanpassen. 

Badge

netflix zit op hdmi 1. Als ik tv instellingen wil aanpassen moet ik overschakelen naar tv (en verdwijnt netflix dus). Tenminste zo heb ik het gedaan. Wellicht kan ik ook tv instellingen aanpassen terwijl hij op de ziggo box staat. Zou eigenlijk wel moeten bedenk ik mij nu, maar volgens mij werkte dit niet. Ga vanavond even kijken

Wat heb je bij instellingen dolby audio bij de mediabox ingesteld?

 

Badge

Ik moet het even checken, maar volgens mij had ik daarbij 3 opties;

PCM 
Altijd aan
Bron volgen

 

Bij PCM doet surround het niet. En bij de 2 andere opties heb ik dit probleem. 

Reputatie 7
Badge +3

netflix zit op hdmi 1. Als ik tv instellingen wil aanpassen moet ik overschakelen naar tv (en verdwijnt netflix dus). Tenminste zo heb ik het gedaan. Wellicht kan ik ook tv instellingen aanpassen terwijl hij op de ziggo box staat. Zou eigenlijk wel moeten bedenk ik mij nu, maar volgens mij werkte dit niet. Ga vanavond even kijken

Volgens mij worden de instellingen per bron bewaard. Dus wanneer je HDMI 1 aanspreekt kiezen voor “Options” en vanuit dat menu de instellingen aanpassen. Op deze wijze kan je bijvoorbeeld ook per bron de kleuren aanpassen. 

Dank voor je reactie.

Alle opties geprobeerd. Zowel in de ziggo instellingen als van de sony zelf. Als ik bijvoorbeeld PCM (?) aangeef dan heb ik het probleem niet, maar dan heb ik ook geen surround sound. 

Ik heb inmiddels gevonden dat een optische kabel geen dobly digital plus doorgeeft maar wel dolby digital. Ik denk dat dit dus een oplossing (workarround) is aangezien ik het probleem alleen heb bij dolby digital plus. 

Waarvoor gebruik je de optische kabel als je de Beam aangesloten hebt via HDMI arc?

 

Badge

Ik heb een optische kabel besteld, maar nog niet binnen. Het is de SONOS converter. Dus de HMDI gaat dan in de optische converter, en die gaat de tv in. 

Ja misschien ligt het aan mij,maar ik begrijp niet waarvoor je die optische converter nodig hebt.

Die converter gebruik je toch alleen als je tv geen HDMI Arc heeft en je genoodzaakt bent om de optische uitgang van je tv te gebruiken.

Maar jou tv heeft wel een HDMI ARC.

Badge

Ik ga het proberen uit te leggen, en waarschijnlijk slaat het ook nergens op ;)


Met HDMI Arc heb je toegang tot Dolby Digital Plus. Maar met Dolby Digital Plus heb ik een probleem dat de sound steeds weggevalt. Met het veranderen van instellingen kan ik Dolby Digital Plus niet uitzetten lijkt het. Met het gebruik van een optische kabel heb je standaard Dolby Digital en geen plus. Dus door die kabel te gebruiken hoop ik mijn probleem op te lossen. 

Heb je bij instellingen van je tv bij weergave en geluid en dan audio uitgang en dan dolby digital plus uitvoer op dolby digital staan?En dan bij dolby audio op de next  bron volgen selecteren.

Reputatie 7
Badge +3

D

Heb je bij instellingen van je tv bij weergave en geluid en dan audio uitgang en dan dolby digital plus uitvoer op dolby digital staan?En dan bij dolby audio op de next  bron volgen selecteren.

Dat heb ik al uitgebreid beschreven. Daar gaat topicstarter nog naar kijken vanavond. 

Badge

Het is gelukt! Inderdaad per hdmi kanaal moest de instelling op tv worden aangepast. Nog steeds geen idee waarom het probleem uberhaupt opgetreden is, maar heel erg bedankt voor jullie hulp! Zeer gewaardeerd.