Beantwoord

Optimale configuratie voor Samsung ue37c6000, kpn-iTV, chomecast playbar, sub, 2x sonos one?

  • 1 January 2020
  • 6 reacties
  • 468 Bekeken

Hoi,

 

ik heb dus:

  • een samsung tv: ue37c6000
  •  Kpn iTV
  • Google chromecast
  •  Sonos surround: playbar, sub, 2x sonos 1

 

Ik wil 5.1 hebben als dat aangeboden worden door het kpn kastje (bv. netflix) en ik wil chromecast kunnen gebruiken. De chromecast is aangesloten op de tv.

 

Als ik de playbar aansluit op de tv (optical) dan kan ik geen dolby digital selecteren voor mijn externe sound systeem (in mijn geval dus het sonos systeem). In de handleiding van de tv staat dat dit komt omdat het kpn kastje met hdmi is aangesloten:

When the receiver (home theatre) is set to on, you can hear sound output from the TV’s optical jack. When the TV is receiving a DTV signal, the TV will send 5.1 CH sound to the home theatre receiver. When the source is a digital component such as a DVD / Blu-ray player / cable box / STB (Set-Top-Box) satellite receiver and is connected to the TV via HDMI, only 2 CH audio will be heard from the home theatre receiver. If you want to hear 5.1 CH audio, connect the digital audio out jack from your DVD / Blu-ray player / cable box / STB satellite receiver directly to an amplifier or home theatre.

 

Ok, dan sluit ik de playbar rechtstreeks aan op het kpn kastje. Ik heb nu 5.1 zie ik wanneer ik een netflix film afspeel.

 

Maar als ik nu stream naar de chromecast dan heb ik geen geluid, logisch want de playbar is niet aangesloten op de tv. Ik kan dan wel via de afstandsbediening van de tv het tv geluid activeren maar ik wil juist mijn sonos systeem gebuiken.

 

Wat zou de ideale oplossing voor mij zijn?

 

Bedankt,

René

icon

Beste antwoord door Mark W 2 January 2020, 13:51

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hey Rene,

Lastig als je TV zelf geen Dolby Digital doorstuurt.

Nu zou je wel eens naar een optical switch of iets dergelijks kunnen kijken, dat je zowel je TV als je KPN decoder optisch kan aansluiten.

Alleen kan ik wel meteen zeggen dat dit vanuit Sonos niet ondersteunt wordt, omdat we niet kunnen garanderen dat dit goed werkt.

Bedankt Mark,

 

Ik heb er één besteld en we zullen zien of het werkt.

 

Groet,

René

Reputatie 2
Badge +2

Met KPN iTV hab ik geen ervaring.

zelf heb ik het nodige aan het proberen geweest met een chromecast + optical switch / splitter en een beam met de Sonos optische connector naar HDMI.

 

Indien de bron die je op de chromecast laat spelen Dolby 5.1 is, dan zal je playbar effectief 5.1 weergeven. Dit is bij mij gelukt als ik vb via plex een film met dolby 5.1 afspeel

Bij bronnen zoals Netflix & Amazon prime krijg ik  alleen stereo, omdat de Netflix / Prime app als je het via een Telefoon / tablet gaat streamen, en geen Dolby 5.1 ter beschikking heeft, resultaat, Sonos krijgt Stereo.

Via de app op de TV lukt 5.1 bij mij dan weer wel.

Op andere fora heb ik al kunnen terugvinden dat Appple TV of Amazon Fire TV stick wel 5.1 kunnen uitsturen, ik heb deze nog niet geprobeerd.

een device dat DD+ / DTS / whatever on the fly gaat decoderen naar Dolby 5.1 heb ik nog niet gevonden.

 

Hallo Koen,

 

Bedankt voor je reactie. 

 

Ik begrijp alleen je configuratie niet. Hoe is de sonos verbonden met de chromecast?

De chromecast is verbonden met de tv en de tv met de sonos toch?

 

Je opmerking dat de sonos optische connector naar HDMI is verbonden begrijp ik niet.

 

Kun je dat toelichten?

 

Bedankt,

René

 

 

Reputatie 2
Badge +2

Hallo René,

 

Mijn TV geeft geen dolby 5.1 door als ik toestellen op de HDMI ingangen van mijn TV aansluit, alle geluid gaat naar stereo. Apps op de TV geven wel dolby 5.1, maar de netflix app op mijn tv Samsung is nogal onbetrouwbaar, 1 keer op 2 loopt dat ding vast.

Ik dacht dus om een chromcast te gebruiken om content naar mijn TV te sturen, dat werkt, maar alleen in Stereo.

Ik heb dus een HDMI switch met audio extractor gekocht.

https://www.amazon.de/gp/product/B07YCZYRB3/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Hierop had ik mijn TV setup box (orange) en de chromecast aangesloten (2 x HDMI in van de switch).

De HDMI out van de  switch ging naar de TV naar een HDMI poort voor beeldweergave.

The optische uitgang van de switch ging via de optisch naar HDMI connector naar de beam.

 

Dit verhaal werkt zolang de setup box of de chromecast Dolby 5.1 signalen uitsturen. Voor de chromecast is dit afhankelijk van de app die de content ter beschikking heeft.

Geen van de switchen die ik gevonden heb kunnen een signaal converteren, ze kunnen alleen een geluidsignaal uit een HDMI signaal naar optisch omzetten.

Netflix & Amazon prime streaming apps hebben blijkbaar geen Dolby 5.1 ter beschikking, maar sturen DD+ of whatever uit, maw, een signaal waar Beam / Playbar/base niet blij van worden.

 

 

Hallo Koen,

 

Duidelijk.

 

Dus de ellende bij jou is dus ook dat de tv het niet ondersteunt. Ik dacht dat alle tv's het wel zouden ondersteunen. Nu heb ik een vrij oude maar jij hebt blijkbaar een nieuwe want die heeft al apps. Dus het verbaast me dat die het niet ondersteund.

 

Ik las ook dat iemand een vrij nieuwe Samsung had maar dat bij een update de 5.1 ondersteuning was verdwenen vanwege licentie problemen.

 

Ik heb nu een optical switch. Dus 1 optical uitgang voor sonos en 2 ingangen, 1 voor kpn en 1 voor chromecast. Kpn geeft 5.1 door wanneer ik Netflix kijk. Chromecast is nu altijd stereo omdat mijn tv het niet goed doorgeeft. Ik wacht nu totdat ik een nieuwe tv moet kopen, ik moet dan dus goed opletten dat die 5.1 doorgeeft via HDMI in naar optical.

Of kpn gaat meer apps ondersteunen zodat ik minder gebruik hoef te maken van de chromecast.

 

Bedankt voor het delen van je oplossing.

 

Groet,

René