Beantwoord

Introductiegeluid 5.1 uitschakelen?

  • 13 September 2021
  • 7 reacties
  • 355 Bekeken

Ik heb een Beam, 2 x one en een Sub. Mijn vrouw houdt niet van het 5.1. geluid en persoonlijk hoef ik bv het journaal ook niet in 5.1 te volgen. Met als gevolg dat alles in een gewone opstelling staat. We vinden het wel handig (of is het gewoonte) om met een druk op de startknop (in dit geval 1 van de One's) de muziek aan te zetten. Nu heb ik het probleem dat als ik dus een film in 5.1 wil kijken, ik de sub en one's als surround moet activeren met als gevolg het introductiegeluid van (Dolby?) op zeer hoog volume uit de desbetreffende speaker knalt (katten in de gordijnen/de buurt loopt uit/enz)
Mijn vraag is of dit connectie-/introductiegeluid is uit te schakelen of is er een simpele manier om tussen het 5.1 geluid en muziekgeluid te schakelen zonder dat je alles afzonderlijk in de app moet doorlopen? Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Erooij 13 September 2021, 10:28

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op simpele wijze schakelen tussen stereo- en surroundopstelling is niet mogelijk. Je zult altijd de stereo moeten verbreken en de speakers moeten toevoegen aan een surroundopstelling.

Overigens snap ik je opmerking over het journaal niet. Ik gebruik de surroundopstelling en het geluid van de nieuwslezer komt toch echt alleen maar uit de voorspeaker. 
De vraag is dus of je wel echt gebruik maakten de surroundopstelling van je Sonos of dat je steeds “kamers” zit samen te voegen.

Wanneer je echt gebruik maakt van de surroundopstelling dan kan je eventueel via de app wel de nadruk van het geluid meer naar je frontspeaker leggen. Je kunt dit voor tv en muziek apart instellen. 
 

Overigens heb ik ook geen idee wat het genoemde dolby geluid is. Denk dat je meer info over opstelling n apparatuur moet geven. 

Hallo Erooij,
Bedankt voor je reactie.
V.w.b. het journaal, daar zitten tussen de diverse onderwerpen een bepaalde tune en deze komt bij mij over de achterspeakers en Sub.
V.w.b. dolby geluid. Als je de eerste keer Sonos de one of sub aan een surroundopstelling toevoegt komt er een geluid (tune) uit die speaker zoals je ook in de bioscoop hoort als ze aankondigen dat het Dolby surround is. Deze tune buldert dan echt uit de speaker. (is dit uit te zetten?)

Het zou fijn zijn als ik simpel zou kunnen schakelen tussen surround en muziekopstelling, maar begrijp van jou dat dit niet mogelijk is. Ik heb al gekeken of ik iets tussen de tv en de hdmi-arc aansluiting kan zetten zodat ik dan op die manier kan schakelen omdat wat mij betreft ik niet noodzakelijk al het TV-geluid via de beam hoef te ontvangen. Ik ben er nog niet uit, maar zit nog in de retourneer periode (wat overigens wel erg jammer zou zijn)

Reputatie 7
Badge +3

Je zult de configuratie dus toch als surroundopstelling moet opbouwen en zo houden. Vervolgens kan je binnen de app het geluid van de tv iets aanpassen door het geluid meer naar de Beam te zetten.

Reputatie 7

Persoonlijk is mij dit extra geluid bij het journaal nog nooit opgevallen. Staan je achterspeakers bij surround wellicht te hard? Al eens een Trueplay gedaan?

Hallo,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb de set nu in surround opstelling staan en de hdmi kabel maar losgekoppeld van de tv. Indien gewenst kan ik hem dan inpluggen. Voor trueplay heb je iets van apple nodig en dat hebben we niet.

Reputatie 7

Trueplay kan evt. ook worden gedaan met een geleend Apple device. Ik kan het je echt aanraden.

In de ste up kun je ook je achterspeakers zachter zetten, zelfs verschillend voor muziek en TV-geluid. Sommige mensen zijn gevoeliger voor bepaalde geluiden als anderen, maar het zou niet nodig moeten zijn om je dure speakerset te ontkoppelen als je gewoon journaal wilt kijken…..

 

Bedankt voor je reactie.
Misschien dat het komt omdat we zo'n beetje bovenop de sub zitten en 1 van one's op zo'n 50 cm bij m'n oren vandaan staat. Bij muziek staat het volume van Sonos bij ons op standje 1 en is hard genoeg.
Ik zal eens kijken of ik wat van Apple kan lenen en wat proberen met de achterspeakers. Nogmaals dank.