Beantwoord

Interferentie Beam en Chromecast?

  • 26 August 2022
  • 9 reacties
  • 359 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Beste,

Enige tijd geleden heb ik een sonos beam aangeschaft. Tot voor kort werkte het allemaal prima. Maar sinds kort heb ik geen geluid meer als ik mijn tv aan zet.

ik heb de volgende setup:

  • tv is een oude LG met HDMI arc aansluiting waarop de beam is aangesloten 
  • sonos beam 2e generatie aangesloten met HDMI op de tv
  • een HDMI switch zit op een andere HDMI poort van de tv. Betreft een switch van marmitek 
  • op de switch is een Chromecast, PlayStation 4 en een Nintendo switch aangesloten

Om het probleem op te lossen moet ik het volgende doen. De HDMI switch en de beam uit de tv trekken door de HDMI kabel los te trekken. Vervolgens moet ik de beam weer opnieuw laten verbinden in de app. Uiteraard stop ik de HDMI kabel er dan weer in. Dit verbinden verloopt in de sonos app. Uiteindelijk heb ik dan weer geluid. Daarna stop ik de hdmi kabel van de hdmi switch er weer in. Hierna werkt het weer. Tot de volgende keer dat ik de tv weer aanzet en begint het circus weer overnieuw.

Wanneer ik bij het opnieuw verbinden de HDMI kabel van de HDMI switch erin laat dan lukt de verbinding niet. De sonos app geeft aan dat er een interferentie is van een apparaat. Blijkbaar iets met de switch.

ik snap niet wat er nu fout is gegaan. Het deed het altijd goed. Is er iemand met hetzelfde probleem met en heeft de structurele oplossing gevonden?

 

christiaan

icon

Beste antwoord door 106rallye 27 November 2022, 21:27

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 7

De vraag die opkomt is wat er gebeurt als je de Chromecast niet aangesloten hebt. Als het dan niet gebeurt zou je kunnen overwegen om een CEC-killer tussen te schakelen.

Reputatie 1
Badge +1

De vraag die opkomt is wat er gebeurt als je de Chromecast niet aangesloten hebt. Als het dan niet gebeurt zou je kunnen overwegen om een CEC-killer tussen te schakelen.

Het zou kunnen komen door een firmware update van de Chromecast of sonos. Het heeft altijd goed gewerkt en ineens niet meer. Voordat ik tot een technische oplossing overga ben ik vooral benieuwd of meer mensen dit hebben …. en het liefst ook een structurele oplossing 

Reputatie 7
Badge +3

Je zult dit toch echt zelf moeten afpellen. De kans dat iemand exact hetzelfde probleem heeft is vrijwel nihil omdat je altijd een combinatie is van apparaten hebt. Het is een bekend probleem dat de communicatie tussen HDMI aansluiting niet altijd even goed gaat. In jouw situatie maak je ook nog eens gebruik van een HDMI switch. 
Ik begrijp niet helemaal het verband welke je legt met de chromecast, het kan toch ook aan de andere apparaten liggen?

Het advies wat je gekregen hebt is echt zo gek niet. Gewoon de switch ontkoppelen (kabel uit tv) en kijken wat er gebeurt. Vervolgens de switch ertussen zonder aangesloten apparaten en weer testen. Zo langzaam verder tot de de eventuele boosdoener hebt. Overigens wordt ook vaak aangegeven dat het het beste is om de tv stroomloos te maken wanneer de HDMI kabels plaatst. Ook bij de verschillende apparaten de zgn onderlinge CEC-communicatie uitzetten.

Reputatie 7

Behalve op de TV, want de Beam heeft die nodig.

Reputatie 7
Badge +3

terechte opmerking

Reputatie 1
Badge +1

Bedankt voor de reacties. Misschien inderdaad te kort door bocht om de Chromecast aan te wijzen. De andere apparaten staan eigenlijk uit of op standby. De Chromecast staat aan met foto galerij. Vandaar dat ik dacht dat het daar aan zou liggen. Bijzonder genoeg deed hij het gisteren wel goed toen ik de tv aanzette. Ik ga op onderzoek uit tot de boosdoener gevonden is 

Reputatie 7

Inderdaad een onderzoek waard, ook met de evt. andere apparaten.

Reputatie 1
Badge +1

Ik ben het topic hier niet vergeten, maar ben bezig geweest om de oorzaak te achterhalen. De oplossing bleek eenvoudiger dan gedacht. Op mijn HDMI switch zit een knopje met arc functie. Bleek dat deze uit moet staan. Nu geen problemen meer en werkt het als een zonnetje. 

Reputatie 7

Nee, je moet de interferentie beëindigen. Dat kan door van het interfererende apparaat de CEC te stoppen of een CEC killer tussen te voegen.