HOME CINEMA 5.1
- 3 november 2015
- 24 reacties
- 2831 Bekeken
- Novice
- 15 reacties
Ik ben op zoek naar een nieuwe home cinema set en mijn interesse is gevallen op sonos.
Ik zou graag jullie meningen willen hebben over deze setup. Sonos Playbar, sub + 2 x play 1
Ik ben een film/serie liefhebber en mijn vrouw houd ervan om muziek te luisteren.
Voor muziek is het een goed apparaatje maar hoe staat het tot films/serie kijken?
ik weet dat het geen dts uitgeeft en dat het ook geen echt 5.1 geluid weergeeft.
Ik ken niemand in mijn omgeving die deze opstelling heeft daarom mijn vraag hier.
Mvg Ron
Beste antwoord door Siemp
24 Reacties
- Enthusiast
- 141 reacties
- 3 november 2015
Ik zelf gebruik hiervoor een optische switch, hier op heb ik mijn decoder, PC en XBox360 aangesloten en dan naar de Playbar, werkt perfect hoewel niet officieel ondersteund door Sonos
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 3 november 2015
Ik zelf gebruik hiervoor een optische switch, hier op heb ik mijn decoder, PC en XBox360 aangesloten en dan naar de Playbar, werkt perfect hoewel niet officieel ondersteund door Sonos
Bedankt voor je antwoord, mijn complete opsteling zou worden playbar, sub 2 x play 1, tvdecoder, ps4 en tot slot een mediaplayer.
Ik wilde alles direct via de tv aansluiten maar als ik het zo begrijp is dat geen optie.
Ik zou dan een optische switch moeten gebruiken en schakelt de switch automatisch of moet je dat zelf doen ik heb namelijk daar geen ervaring mee.
- Enthusiast
- 141 reacties
- 3 november 2015
Ik heb de volgende:
https://www.conrad.nl/nl/marmitek-connect-ts41-4-poorten-toslink-switch-zwart-1095298.html?WT.mc_id=gshop&gclid=CLW9zOWM9cgCFWXnwgodBBoIhA&WT.srch=1
switcht niet automatisch maar werkt met een afstandsbediening om de poort te selecteren.
Maar nogmaals; als je TV gewoon netjes DD doorgeeft is dit niet nodig.
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 3 november 2015
Ik heb de volgende:
https://www.conrad.nl/nl/marmitek-connect-ts41-4-poorten-toslink-switch-zwart-1095298.html?WT.mc_id=gshop&gclid=CLW9zOWM9cgCFWXnwgodBBoIhA&WT.srch=1
switcht niet automatisch maar werkt met een afstandsbediening om de poort te selecteren.
Maar nogmaals; als je TV gewoon netjes DD doorgeeft is dit niet nodig.
Duidelijk ik ga kijken of ik er achter kan komen of de tv DD doorgeeft.
- Enthusiast
- 65 reacties
- Antwoord
- 7 november 2015
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 9 november 2015
- Enthusiast
- 65 reacties
- 9 november 2015
Ik heb het over de "Geavanceerde audio". Daar heb je 4 opties, het zou super handig zijn als je die settings kunt vast zetten onder een soort sneltoets. Als ik bij het "kalibreren" van de audio recht voor de TV zit, zijn de settings anders als dat je bv meer aan de rechterkant zit. Maar vooral het verschil tussen muziek luisteren en tv kijken is groot. (Met muziek staan mijn surround speakers meestal op volledig en harder evenals de sub, terwijl tijdens TV kijken staan de surround speakers op sfeervol, en zachter. Daarnaast staat de SUB ook wat zachter.) Nu moet ik helemaal naar instellingen --> huiskamer --> geavanceerde instellingen --> audio opnieuw kalibreren, Instellingen SUB en instellingen surround. erg omslachtig......
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 8 december 2015
Ik denk dat voor mij nu de beste oplossing is om een switch te kopen bv die Damon77 heeft.
Dan zou ik het op deze manier aan moeten sluiten: Voor het beeld de tv decoder, Ps4 en mediaspeler via HDMI naar de tv en voor het geluid
optisch naar een switch en dan vanaf de switch naar de Playbar?
- Sonos Staff
- 1048 reacties
- 8 december 2015
Ik denk dat voor mij nu de beste oplossing is om een switch te kopen bv die Damon77 heeft.
Dan zou ik het op deze manier aan moeten sluiten: Voor het beeld de tv decoder, Ps4 en mediaspeler via HDMI naar de tv en voor het geluid
optisch naar een switch en dan vanaf de switch naar de Playbar?
Klopt helemaal, Damon77 heeft goede instructies gegeven. Let wel op dat als er iets mis gaat in het geluid van de TV naar de PLAYBAR, dat we bij de support desk eerst de Optical Switch gaan uitsluiten.
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 10 december 2015
zou dit goed werken? (Monoprice 5557 4X1 HDMI Switcher Toslink & Digital Coaxial Port 3D support)
dan hoef je ook geen vier hdmi kabels naar de tv te doen :)
Alvast bedankt.
- Sonos Staff
- 1048 reacties
- 10 december 2015
zou dit goed werken? (Monoprice 5557 4X1 HDMI Switcher Toslink & Digital Coaxial Port 3D support)
dan hoef je ook geen vier hdmi kabels naar de tv te doen :)
Alvast bedankt.
Ik kan dit helaas niet aanraden, de enige optie die je heb is testen of het daadwerkelijk werk. Mocht het niet werken moet ik namelijk verwijzen naar de Swticher. Kortom test het uit, werkt het? Dan is dat uiteraard perfect, werkt het niet dan is het helaas zoeken naar andere opties.
- Novice
- 3 reacties
- 12 december 2015
Ik heb een vraag over het 5.0 systeem dat u heeft. Ik ben zelf in bezit van een playbar. Nu vind ik de playbar bij sommige muziek nummers wat schel overkomen en wil dit graag oplossen.
Een sub vind ik eigenlijk te veel van het goede omdat ik het geluid van de bas al behoorlijk goed vind.
Mijn vraag is dan ook of het schelle geluid verholp[en is door toevoeging van 2x play 1?
- Junior
- 8 reacties
- 15 december 2015
Deze werkt perfect! Ik heb nu mijn tv decoder, PS4, Chromecast en Apple TV aangesloten op de switch, en er loopt maar één HDMI kabel van de switch naar mijn televisie. En een optical van de switch naar de Playbar (normaal gesproken loopt deze dus van de tv naar de Playbar maar in dit geval splits je audio en video via de switch). Ik kan de switch zelfs bedienen via mijn Logitech Harmony, super fijn.
Ik heb nu een Sonos Playbar + Sub + twee Play:1's. Dankzij de switch heb ik nu volledig 5.1 geluid en dat klinkt te gek! In de Sonos app kun je ook nog aanpassen hoe het surround sound verdeeld wordt, zelf heb ik de nadruk iets meer op de Play 1's achter gelegd omdat ik vond dat dit standaard te veel op de Playbar lag.
Let er op dat je bij het aanschaffen van een switch kiest voor een model dat Audio Return Channel (ARC) ondersteunt. Op die manier stuurt je televisie via je switch ook geluid naar je Playbar. Bovenstaande switch ondersteunt dat.
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 15 december 2015
Deze werkt perfect! Ik heb nu mijn tv decoder, PS4, Chromecast en Apple TV aangesloten op de switch, en er loopt maar één HDMI kabel van de switch naar mijn televisie. En een optical van de switch naar de Playbar (normaal gesproken loopt deze dus van de tv naar de Playbar maar in dit geval splits je audio en video via de switch). Ik kan de switch zelfs bedienen via mijn Logitech Harmony, super fijn.
Ik heb nu een Sonos Playbar + Sub + twee Play:1's. Dankzij de switch heb ik nu volledig 5.1 geluid en dat klinkt te gek! In de Sonos app kun je ook nog aanpassen hoe het surround sound verdeeld wordt, zelf heb ik de nadruk iets meer op de Play 1's achter gelegd omdat ik vond dat dit standaard te veel op de Playbar lag.
Let er op dat je bij het aanschaffen van een switch kiest voor een model dat Audio Return Channel (ARC) ondersteunt. Op die manier stuurt je televisie via je switch ook geluid naar je Playbar. Bovenstaande switch ondersteunt dat.
Kijk hier zat ik op te wacht 🙂 bedankt voor het delen ik ga hem gelijk bestellen. Welke harmony heb je ik heb namelijk de harmony one.
- Junior
- 8 reacties
- 15 december 2015
http://www.logitech.com/en-us/product/harmony-ultimate-one
Bij het invoeren van het modelnummer van deze König switch, herkende de software het apparaat meteen.
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 15 december 2015
http://www.logitech.com/en-us/product/harmony-ultimate-one
Bij het invoeren van het modelnummer van deze König switch, herkende de software het apparaat meteen.
Thnx ik heb de oude harmony one die zal het hoop ik ook wel ondersteunen.
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 16 december 2015
ik heb nu ook de switch via de link gekocht. Mijn vraag is hoe staat het bij jou ingesteld ik krijg namelijk geen 5.1 alleen maar stero.
Ik heb het zo aangesloten: hdmi van de tv naar de switch, hdmi mediaplayer, ps4 en tv decoder naar de switch en tot slot optisch van de switch naar playbar.
Als ik de 5.1 channel aanzet valt het geluid weg ook in combenatie met arc aan.
hoop dat je mij verder kan helpen.
mvg Ron
- Junior
- 8 reacties
- 16 december 2015
Verder heb ik de switch gewoon op 5.1 gezet, ik zet 'm nooit op 2.0 want alle apparaten ondersteunen DD 5.1. In principe zou de switch uit moeten lezen welk formaat er ingestuurd wordt, en dit naar de Playbar moeten sturen. Als ARC niet werkt doordat er een verkeerde HDMI poort is gebruikt, kan het zijn dat dat niet goed werkt bij jou.
Ik heb overigens ook een paar keer gehad dat ik geen geluid kreeg bij het aanzetten van de switch en componenten. Ik moet nog uitzoeken waar dit aan ligt (ik heb de switch ook net pas een week in huis), Maar als ik dan wachtte, kwam het geluid vanzelf, dus ik denk dat hij gewoon even tijd nodig heeft over te schakelen naar 5.1.
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 16 december 2015
Verder heb ik de switch gewoon op 5.1 gezet, ik zet 'm nooit op 2.0 want alle apparaten ondersteunen DD 5.1. In principe zou de switch uit moeten lezen welk formaat er ingestuurd wordt, en dit naar de Playbar moeten sturen. Als ARC niet werkt doordat er een verkeerde HDMI poort is gebruikt, kan het zijn dat dat niet goed werkt bij jou.
Ik heb overigens ook een paar keer gehad dat ik geen geluid kreeg bij het aanzetten van de switch en componenten. Ik moet nog uitzoeken waar dit aan ligt (ik heb de switch ook net pas een week in huis), Maar als ik dan wachtte, kwam het geluid vanzelf, dus ik denk dat hij gewoon even tijd nodig heeft over te schakelen naar 5.1.
Ik kom eracher dat mijn tv geen arc ondersteund 😞 zit ook allemaal lekker mee.
ik denk dat de beste optie nu is om de switch terug te sturen, er zit denk ik niks anders op.
iig bedank voor je input.
- Junior
- 8 reacties
- 16 december 2015
Als je ARC uit hebt staan en je krijgt geen geluid als je switch op 5.1 staat, dan stuurt het aangesloten apparaat dat actief is geen 5.1 geluid uit. In dat geval moet je even bij de instellingen van je mediaspeler/ps4/tv decoder kijken.
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 16 december 2015
Als je ARC uit hebt staan en je krijgt geen geluid als je switch op 5.1 staat, dan stuurt het aangesloten apparaat dat actief is geen 5.1 geluid uit. In dat geval moet je even bij de instellingen van je mediaspeler/ps4/tv decoder kijken.
Alles werkt idd als ik arc uitzet en 5.1 aan maar op de sonos app bij info blijf ik stereo zien en daar zou toch echt dan 5.1 moeten staan.
tenmiste als ik logisch nadenk of heb ik het toch fout?
- Junior
- 8 reacties
- 16 december 2015
- Auteur
- Novice
- 15 reacties
- 16 december 2015
idd hmm ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen.
ik zou zeggen het klinkt beter maar het kan ook het placebo effect zijn ;-)
maar ja om nou 79 euro uitgeven aan iets wat niet werkt zal het nog even moeten testen alllemaal.