Beantwoord

Geen surround effect meer op de arc na plaatsen nieuwe decoder V7

  • 29 September 2023
  • 2 reacties
  • 94 Bekeken

Via de Arc aansluiting op mijn Samsung TV is er wel klank maar geen surround sound bij de nieuw TV decoder V7 van proximus. Welke connecties maken?

icon

Beste antwoord door Dari W 2 October 2023, 15:43

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 7

Ik neem aan dat de decoder ook via HDMI op je TV is aangesloten. Dan kan net niet aan de connecties liggen, maar aan de geluidsinstellingen van de decoder. Kijk daar eens naar, zou ik zeggen.

Reputatie 3
Badge +2

Hey @Paul Vanhauw ,

Welkom op de Sonos community!

Je vraagstelling is niet duidelijk voor mij sinds je zegt er is wel klank maar geen surround sound. Wat bedoel je hiermee precies? Krijg je helemaal geen geluid uit de surrounds, soms wel soms niet, of niet het gewenste geluid?

Surround geluid is namelijk zoals de naam aangeeft ook alleen maar surroundgeluid, dit dupliceert de audio die vanuit je soundbar komt niet maar is er voor bedoeld om je achtergrond geluid te versterken/ verbeteren. Stemmen e.d. hoor je dus ook niet over je surroundspeakers.

Dit betekend ook dat wanneer er geen surroundgeluid wordt uitgezonden je niks zult gaan horen, er zijn bepaalde tv zenders die bijvoorbeeld alleen in 2.0 audio uitzenden dan krijg je dus ook geen geluid over je surrounds. Dit gebeurd vaak bij publieke omroepen en nieuws zenders etc.

Je kan dit dus het beste testen met een filmdienst zoals bijvoorbeeld Netflix, deze zenden nagenoeg altijd uit in surroundaudio.

Mocht je helemaal nooit surround audio uit je systeem kunnen krijgen gaat er misschien iets mis bij de configuratie van je systeem. In dat geval zou ik adviseren om eventjes contact op te nemen met onze technische support