Beantwoord

chromecast geluid via de sonos

  • 14 September 2019
  • 17 reacties
  • 5557 Bekeken

Badge
ik zoek een oplossing voor het volgende:
op mijn tv heb ik geen optische ingang, dus ik heb de toslink kabel van de playbar rechtstreeks naar de settopbox van kpn aangesloten en dit werkt prima en uiteraard tussen de settopbox en tv een hdmi kabel.
tevens het ik het geluid van de tv zelf uitgeschakeld via hotelmode ( dit kan in de panasonic)

nu wil ik een chromecast video op de tv aansluiten op een van de overige hdmi poorten, dit werkt qua beeld wel prima maar uiteraard geen geluid ( omdat mijn geluid van de tv is uitgeschakeld )
en het geluid en beeld word via de hdmi verstuurd.

hebben jullie een oplossing
icon

Beste antwoord door Sjoop1985 26 September 2019, 20:32

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Dit is inderdaad een probleem.
Het liefst zien we Sonos aangesloten op de TV, aangezien deze meerdere bronnen qua beeld/geluid zal ontvangen, waarin dit geluid dus bij Sonos zou moeten uitkomen.
Mogelijk heeft je TV een digitale coaxiale uitgang.
Weet wel, dat we dit officieel niet ondersteunen, en het een aankoop op eigen risico is, maar je zou een convertor kunnen testen die Coax naar Optisch kan omzetten, het liefst een convertor die 5.1 Dolby Digital kan doorzetten.
Zo heb je mogelijk de optie de Playbar wel rechtstreeks op de TV aan te sluiten.
Badge
ik zat zelf te denken aan een hdmi switch met een aparte optische audio uitgang voor het geluid
deze is er in 2 versies namelijk de 4k en de niet 4K

iVisions HDMI Switch 4x1 + audio out SW410
iVisions HDMI 4K Switch 3x1 + audio out USW310

dit zou toch ook moeten kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Dan moet je tv wel beschikken over een hdmi arc aansluiting. Normale hdmi ontvangen alleen maar een signaal maar sturen deze niet uit.
Badge
dat snap ik niet helemaal
ik hoef alleen maar wat in te sturen toch, en dat kan met de aangeboden ingangs bron
en schakelen gaat dan met de switch, er gaat maar 1 hdmi naar de tv , dus dat verandert niet tov nu.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat erom dat het geluid vanuit de tv naar de Sonos kan. Dit kan alleen met een hdmi arc aansluiting omdat de overige hdmi aansluitingen alleen een signaal binnen kunnen krijgen. Arc kan zowel ontvangen als zenden.
Je kunt er wel een switch tussen zetten, maar die moet dan wel geluid vanuit de tv ontvangen.
Reputatie 7
Badge +2
Denk dat Johne1961 aan een andere methode denkt.

Dat de HDMI Switch alle bronnen aangesloten krijgt, deze switch splitst het beeld en geluid, waarvan de optische uitgang naar de Sonos toe gaat voor dat geluid, en 1 HDMI kabel naar de HDMI(ingang) van de TV.

De HDMI Arc poort op de TV zou inderdaad ook functioneren als een uitgang, maar deze zou je dus niet nodig hebben als de switch het beeld en geluid al zou splitsen.
De HDMI Arc aansluiting is ook meer van toepassing op de Sonos Beam, terwijl Johne volgensmij een Playbase of Playbar heeft, aangezien er alleen over de optische uitgang gesproken word.

Kom wel weer terug op mijn vorige reactie, dat we er helaas geen ondersteuning op kunnen bieden, en het dus een aankoop op eigen risico is.
Dus zou het wel goed testen, met een Dolby Digital 5.1 film, waarbij je in Sonos via "Info over Sonos" kan nagaan wat de soundbar precies zou ontvangen.
Blijft er stereo beschrijven staan, dan zou het mogelijk kunnen dat de switch geen Dolby 5.1 zou doorzetten.
Reputatie 7
Badge +3
Tim, je hebt helemaal gelijk. Ik ben in verwarring geraakt omdat mijn tv ingebouwde chromecast heeft. Hier is natuurlijk sprake van een losse chromecast. Excuses
Badge
klopt Tim S
en voor jullie beeld het is precies wat Tim zegt
tv functioneert alleen maar als een beeld weergever niets meer en minder
de settopbox van KPN is met een toslink kabel rechtstreeks voor het geluid gekoppeld naar de palybar.

dus de situatie moet als volgens worden:

poort 1 van de hdmi switch is de settopbox kpn
poort 2 word de chromecast
etc...
voor het geluid is de toslink (optisch) van de uitgang hdmi switch rechtstreeks verbonden met playbar.
Badge

Reputatie 7
Badge +2
Heb je 'm al staan? En heeft het je probleem doen oplossen?
Hoor graag of je Sonos ook echt Dolby Digital 5.1 zou afspelen als je een beetje goede film met dit 5.1 audio-spoor zou afspelen.
Dit kan je achterhalen via: Instellingen > Systeem > beetje naar beneden scrollen tot: "Over mijn systeem".
Hier kan je naar de soundbar toe scrollen en kijken achter de regel: "Audio-ingang" om te zien of je Stereo of Dolby 2.0 of Dolby 5.1 te horen krijgt.
Badge
nee nog niet, ik moet het apparaat nog bestellen.
kost mij even 90 euro
Reputatie 5
Badge +3
Voor de helft heb je deze:
[link]



Die gebruik ik zelf, aangezien ik werk met een beamer die geen audio-out heeft.
Badge
klopt kan ook ,maar dan heb je geen 4K
ben wel benieuwd heb jij het geluid via de toslink ,zoja hoe loopt dat synchroom ?
Reputatie 5
Badge +3
Deze ondersteunt 2160p resolutie, maar ik weet niet of hij alle bijbehorende zaken (HDR, 10/12 bit kleur, full bandwidth 18Gbps) ondersteunt. Ik heb geen 4K beamer, dus voor mij niet zo interessant.

De lipsync van de Playbar staat bij mij op +1 in de Sonos app en dat werkt top. Maar lipsync staat of valt voornamelijk met het videopad, dus die situaties zijn mogelijk niet vergelijkbaar.
Badge
bedankt voor je reactie
zal even nadenken over deze of 4K versie
Badge

482a7e69-d9e2-423f-9270-3b746ef25ff0.png

ik heb de 4K versie aangeschaft en geïnstalleerd, en tot nu toe werkt het prima 
was een beetje bang eerst, vanwege de oude flatscreen, met wat je allemaal leest over hdmi en hdcp problemen.

Reputatie 7
Badge +2

Fijn om te horen dat het goed werkt, dit soort gebruikers ervaringen zien we graag terug op ons forum.

Bedankt voor de terugkoppeling.