Vraag

beam wil geen verbinding maken met beamer ( met optische hdmi splitter)

  • 8 October 2020
  • 12 reacties
  • 827 Bekeken

Beste,

 

Ik heb een tijdje geleden een optoma 144x beamer aangeschaft, en wil er nu een sonos beam bij aansluiten.

Ik heb hier op het forum gelezen dat je dan wel een optische hdmi splitter nodig heb.

Na beide gekocht te hebben, krijg ik de beam niet gelinkt aan mijn beamer

https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-arc-adapter-voeding-via-usb-46125?gclid=Cj0KCQjw8fr7BRDSARIsAK0Qqr50AqzNWWshbONFCK5hna7wQgLVHddcgXyT9Rc8BB4IfTi924UMoC0aAu6AEALw_wcB

deze splitter heb ik gekocht.

ik heb alles volgens mij correct aangesloten, maar ik krijg ze niet met elkaar verbonden via de sonos app. ik heb een setup schema’tje toegevoegd.

Heb ik de verkeerde splitter gekocht, heb ik iets verkeerd aangesloten?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt, groetjes

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik vrees dat het een gok blijft met die splitters. Je zou eens een ander ingangsapparaat kunnen testen dan de chromecast, bv een DVD speler. Ook moet ARC op UIT staan in jouw geval, anders verwacht de splitter een audio signaal via de HDMI Out aansluiting en in jouw geval komt dat signaal via HDMI In. Verder is je aansluiting ok maar de vraag is meer hoe betrouwbaar die splitters zijn. Ik weet dat er op dit forum mensen zijn waar een soortgelijke spliiter gewoon werkt dus wellicht kunnen die je aan een ander expemplaar helpen. Amazon staat er vol mee.

Reputatie 6
Badge +3

Ik wist dat ik het ergens gelezen had, dus ik heb nog even zitten speuren. Hier een link waar iemand een soortgelijke setup heeft met een splitter die dus wel lijkt te werken.

 

 

Hartelijk bedankt voor het antwoord eddie,

ik probeer je tips en anders koop ik een andere splitter :) 

Maar je denkt wel dat het haalbaar is? Ik ben geen onmogelijke dingen aan het proberen?

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb het zelf niet dus geen garanties maar het principe moet werken; als het niet werkt ligt het meer aan de kwaliteit van de onderliggende componenten die niet met elkaar praten denk ik. Dus de kwaliteit van de splitter of de chromecast of de combi van die 2. Je kunt duidelijk zien dat het bij de poster in de link die ik hierboven noem gewoon werkt. Die heeft weliswaar andere componenten maar het principe is exact hetzelfde als wat jij wilt bereiken. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik de splitter van onlinekabelshop per direct retour sturen en die van Conrad proberen die genoemd wordt, die komt heel goed uit de reviews zie ik daar. Het is trouwens niet zo maar een splitter, de kern van het ding heet een Audio Extractor die het geluidsignaal uit HDMI haalt en via Toslink of analoog weer uitgeeft. Het is complexe techniek, niet alleen maar wat kabeltjes die gesplitst worden. 

Om te beginnen zou ik eens een DVD speler aan de splitter hangen en die testen.

Heb de beam succesvol aan mijn ps3 kunnen linken.

Het ligt dus aan de splitter, de retouraanvraag is ingediend, en de nieuwe splitter is besteld ;)

Hartelijk bedankt voor de info.

 

Reputatie 5
Badge +3

Ik zie dat ik al te laat ben met een reactie, maar de “splitter” die jij linkte, lijkt een heel specifiek doel te hebben met betrekking tot ARC. Deze splitter pakt het HDMI ARC signaal van een TV en output dat over optisch. Aangezien je Beamer geen HDMI ARC heeft (de hele reden dat je de Beam niet rechtstreeks kan aansluiten), werkt dit apparaat niet voor jouw situatie.

Wat jij nodig hebt is een extractor die het “normale” audiosignaal van een HDMI verbinding afhaalt en over optisch output. De post die Eddie linkte is van mij, ik gebruikte destijds deze voor mijn Playbar.

Hej, 

Ja ik heb enkele andere reacties van u gelezen, en heb de extractor net besteld :)

Hartelijk bedankt om alsnog te reageren :)

mvg

Reputatie 6
Badge +3

Precies, is die van Sjoop, dus die werkt in elk geval bij hem. Zou het helemaal goed moeten komen. Laat maar weten of het gelukt is. @Sjoop1985 : top dat je nog even aanvult, die extractor die hij nu heeft, heeft een aan/uit knop voor de ARC en tevens een aparte HDMI input, dus in theorie had die toch ook kunnen werken (?) Dus met de chromecast op HDMI input aangesloten en de ARC uit. Ik vertrouw gewoon die extractors niet allemaal.

Reputatie 5
Badge +3

@Eddie the Eagle Als ik de beschrijving van dat ding zo lees, ben ik daar niet helemaal zeker van… Ik kan niet precies thuisbrengen wát het ding precies doet als je “ARC uit” gebruikt.

Ik ben met je eens dat er op dit gebied een hoop twijfelachtig spul wordt verkocht. Ik kocht de mijne ook naar aanleiding van een referentie van iemand hier. Overigens gebruik ik die nu enkel nog als switch, aangezien ik nu een Arc heb en met het HDFury Arcana apparaatje zorg dat er Atmos bij mijn Arc komt :)

Reputatie 6
Badge +3

@Sjoop1985 : geeft die Arcana parallel signaal uit op de HDMI Out (naar TV/Projector) en eArc Out (naar Sonos) ? Neem aan van wel toch. Ik heb geen enkele andere adapter kunnen ontdekken die dat kan, is echt een toppertje. Die zou voor TS ook werken op zijn projector & beam, heeft ie ook de Sonos optical->HDMI adapter niet meer nodig. En geen Atmos op de Beam natuurlijk. Tevens een ander prijskaarjte zie ik maar wat een stoer apparaat is dat :ok_hand: Was nog mooier geweest als ie een stuk of 3 HDMI In`s had gehad waartussen je kon switchen. Wat is je invoerapparaat en hoe krijg je ‘good old’ TV op het geheel ? Ik gebruik hier voornamelijk een Nvidia Shield TV, maar zonder Sonos.

Reputatie 5
Badge +3

Met het gevaar hier heel erg off-topic te gaan:

 

Arcana is inderdaad een heel mooi apparaat, door HDFury specifiek gebouwd voor de use case met de Arc, voor TVs en beamers die niet over een eARC capabele poort beschikken. Ze deden dit omdat er Sonos eigenaren in hun userbase zaten die hierom vroegen en er inderdaad nog geen andere apparaten op de markt waren die dit konden. Toen er na een proof of concept genoeg pre-orders waren, zijn ze begonnen met produceren. De apparaten van HDFury zijn inderdaad van een andere prijsklasse dan standaard accessoires, maar bieden dan ook vaak niche functionaliteit die verder enkel op (nog veel duurdere) professionele apparatuur te vinden is.

 

Arcana heeft één HDMI in en één HDMI out, waarover dus "gewoon" A/V inkomt en doorgevoerd wordt naar het beeldapparaat. Additioneel is er een "eARC out" (technisch gezien dus eigenlijk een HDMI input) en de Arcana doet daarmee wat een TV eigenlijk zou doen: het audiosignaal van de HDMI-in strippen en over eARC weer uitgeven.

 

Zitten nog wat secundaire functies op zoals het vertalen van Dolby Vision naar "gewoon" HDR, scalen van 4K naar 1080p (dat gebruik ik zelf, zodat ik een bibliotheek 4K rips kan aanleggen zonder alles naar 1080 te hoeven converteren voor m'n beamer). Als je een TV mét ARC, maar zonder eARC hebt, kan ie via die ARC connectie ook audio van de interne TV apps of Tuner naar de Sonos ARC brengen (voor mij niet van toepassing).

 

Theoretisch is eARC ook backwards compatible met de ARC van de Beam, maar vooralsnog werkt Arcana niet met de Beam. Vanwege de tijdsdruk heeft HDFury zich gefocust om de use case met de Arc werkend te krijgen, mogelijk dat op een later tijdstip de Beam wordt toegevoegd. Zolang de Beam niet meer dan DD5.1 ondersteunt, heeft het echter vrijwel geen meerwaarde.

 

Het is fascinerend om te zien - HDFury is niet groot en daardoor misschien beperkt in mensen en middelen, maar anderzijds veel flexibeler dan een bedrijf als Sonos. Het hele proces van ontwerp naar shipping heeft iets van 10 weken geduurd. Via Discord onderhouden ze nauw contact met de userbase en er komen de laatste weken gemiddeld 2 keer per week firmware updates uit. Betekent overigens niet dat het een bèta product is - de basis functionaliteit werkt prima, updates zijn nu vaak nodig om zaken als HDMI-CEC, waar iedere TV fabrikant zo zijn eigen implementatie van heeft, op orde te krijgen. En Sonos, lees mee: firmware kan vrijelijk geüpdatet en gedowngraded worden naar de variant die voor de gebruiker het best werkt.

 

HDFury heeft al aangegeven dat de volgende generatie van hun apparaten de "Arcana" functionaliteit ingebouwd zullen hebben, zodat geen aparte switch nodig is om meer apparaten aan te kunnen sluiten. Echter, gezien de prijs van die dingen, zal het voor de meeste mensen toch voordeliger blijven om Arcana met een goedkope, losse switch te gebruiken.

 

Zelf gebruik ik de hierboven gelinkte switch/extractor nu enkel nog als switch, met audio passthrough. Op de switch zitten een nVidia Shield TV (de 2019 "Tube") een HUMAX 5200C voor gewone TV en een Blu-Ray speler die ik nauwelijks nog gebruik omdat al mijn media op een NAS staan. De uitgang van de switch gaat naar de Arcana en vandaaruit naar mijn beamer (Epson TW8100) en de Arc. Voor die switch kwam ik er qua toekomstbestendigheid wel achter dat die niet meer aan kan dan 4K30, SDR (de omschrijving is daar niet duidelijk over, maar heb dat proefondervindelijk vastgesteld, de Shield wil niet hoger dan dat met die switch ertussen).

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Nice…….een van de redenen waarom ik nooit interesse heb gehad in Sonos TV producten is het feit dat je er geen externe invoerapparaten aan kunt hangen zoals dat wel kan bij een normale receiver. Als je dat al wilt, dan moet dat via de HDMI ingangen van je TV en dan ben je daar weer afhankelijk van de doorvoermogelijkheden.  Of als alternatief de vaak obscure Amazon audio extractors. Allemaal beperkingen dus, apparaten moeten IMHO slechts doen waar ze voor bedoeld zijn en bij een TV of Beamer is dat een beeld weergeven, verder niks. Dat ondervang jij nu prachtig met de Arcana en dat is echt top. De andere reden was DTS. Nogmaals, complimenten met een prachtig niche product, vreemd van die backward compatibility, het zijn toch standaarden zou je zeggen. TS heeft er dus (nog) niks aan maar die heeft hopelijk al een andere oplossing.