Beantwoord

Sonos Beam + Projector

  • 22 March 2019
  • 21 reacties
  • 5909 Bekeken

Goedemorgen,

Ik wil graag de projector BENQ TK 800 kopen en bezit een Sonos beam + 2 play 1 speakers. Als ik gewoon via mijn digicorder televisie wil kijken op de projector, kan ik dan het geluid op mijn Sonos boxen krijgen?
icon

Beste antwoord door Sjoop1985 23 March 2019, 13:32

Bekijk origineel

21 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Als de Projector een HDMI Arc aansluiting heeft kan je de Beam hier op aansluiten.
Als deze dit niet heeft, dan zou als alternatief een optische uitgang gebruikt kunnen worden.
Als ik de plaatjes op het internet zo zie, heeft deze projector deze beide aansluitingen helaas niet.
Je zou wel als alternatief de Sonos Beam dan via de optische aansluiting op de digicorder kunnen verbinden, maar weet wel dat je dan alleen geluid van die digicorder zou ontvangen, niet andere bronnen die je mogelijk op de projector zou aansluiten.
Dag Tim, dankje voor je antwoord..

dus kan ik geen Sonos op de beamer aansluiten? Op geen enkele manier?
Welke beamer heeft wel zo'n HDMI ARC aansluiting?

Is er een tussenstuk dat ik kan kopen, dat ik in mijn beamer kan steken en zo de sonos toch kan connecteren? Vanaf dat 1 sonos geconnecteerd is kan ik de play 1 speakers ook connecteren dan?
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb me nooit verdiept in projectors en beamers, dus zou eerlijk gezegt niet weten of deze er zijn met HDMI Arc uitgang.
Waarschijnlijk zijn er wel beamers die een optische digitale uitgang heeft, maar deze huidige dus helaas niet.

Mocht je de Sonos Beam installeren (of Playbar/Playbase), dan zou je 2x Play:1 speakers kunnen toevoegen welke als surround zouden functioneren voor het linker en rechter achter geluid van Dolby Digital 5.1 films en programma's.
Zie ook graag onze Home Theater community post voor meer informatie omtrent onze producten voor de TV markt.
Oké Tim.

zou onderstaande link een oplossing kunnen zijn om toch een HDMI arc poort uit de projector te krijgen, en dus het geluid op de Sonos te kunnen aansluiten?

Dus hoe zit het dan?

De digicorder is verbonden met de projector
en dan:
A) de sonos is verbonden met de projector?
😎 de sonos is verbonden met de digicorder?
hier, ik was de link nog vergeten toevoegen

https://www.kabeldirect.nl/hdmi-audio-extractor-arc.html?gclid=Cj0KCQjwj9LkBRDnARIsAGQ-hUd5Poe76gTFj6vfx-EFUpyqvhY_kDtrG4lPdmWK6n_FNbq4yRpzU0AaAig1EALw_wcB
Reputatie 5
Badge +2
Het kan werken echter ondersteunen wij dit niet. Het beste is om een beamer te nemen die over HDMI ARC beschikt.
Reputatie 6
Badge +3
Die audio extractor verwacht eerst input via HDMI om vervolgens audio out te geven via analoge tulp of optical. Dat gaat dus niet werken in jouw geval. Ik denk daarnaast dat een audio extractor grote kans geeft op vertraging van het geluid, dat wil je ook niet. Het blijft dus een gok of dit gaat werken. Beamers met HDMI ARC heb ik nog niet gezien; wel sporadisch een beamer met optical out, zoals deze:

https://tweakers.net/pricewatch/449011/lg-pf1500g.html

Hier kun je de Sonos Beam op aansluiten met de originele bijgeleverde adapter van Sonos (optical naar hdmi)
Reputatie 5
Badge +3
Het nu volgende verhaal heb ik al vaker geschreven, onder andere hier op het Engelstalige forum, maar om het overzichtelijk én Nederlands te houden: hier gaan we :)

Allereerst mijn oplossing, ter info: ik gebruik zelf een projector in combinatie met een Playbar, die heeft sowieso geen HDMI.
Een HDMI audio extractor óf een HDMI switch met audio uitgang (ik gebruik deze) die je tussen je bronnen en de projector aansluit. Deze sluist dan het geluid via een optische uitgang naar Sonos (je kunt het verloopstuk van HDMI naar optisch gebruiken om je Beam aan te sluiten). Ik heb zelf geen problemen met vertraging.

Belangrijke kanttekening is altijd dat je moet zorgen dat, voor optimale surround ervaring, je apparatuur Dolby Digital 5.1 audio moet uitsturen, dat is het enige surround format dat Sonos accepteert, bij Dolby Digital Plus (DD+ bv. van Netflix), DTS of andere 5.1 audioformats, zal Sonos geen geluid geven. Stereo geluid zal worden omgezet naar gesimuleerd surround. Dat gezegd, zal je digicorder ongetwijfeld de mogelijkheid bieden om de audio output te selecteren. Bovendien is de meeste "gewone" televisie in Stereo of DD 5.1, dus geen probleem.

Stukje achtergrond, dit hoef je niet te lezen, maar geeft wat inzicht in het hoe en waarom:
Naar mijn mening bestaat er een discrepantie tussen de doelgroep voor projectoren en de doelgroep voor Sonos producten. Sonos is een consumentenproduct dat simpel te installeren is, een "makkelijke" home theater oplossing die te integreren is in het multi-room systeem dat Sonos biedt. Dat brengt ook wat beperkingen met zich mee. De Sonos home-theater apparatuur (Playbar/Base, Beam en Amp) is gebouwd op basis van het uitgangspunt dat een TV aangesloten is die het HDMI signaal ontvangt, daarmee alle benodigde conversies doet en vervolgens netjes enkel een audiosignaal (stereo of Dolby Digital) aan de Sonos apparatuur doorgeeft via HDMI ARC of optisch.

Beamers zijn echter van oudsher een markt voor de enthousiastelingen, gebouwd op basis van het uitgangspunt dat Bluray spelers, set-top-boxes of digicorders eerst op een volwaardige A/V receiver/versterker aangesloten worden, die het audio gedeelte verzorgt en daarna het beeld doorgeeft aan de beamer. Vandaar dat beamers meestal maar zeer beperkte audio-output mogelijkheden hebben.

Nu zowel beamers als Sonos een groeiend marktaandeel krijgen en deze markten elkaar beginnen te overlappen, ontstaat er een probleem omdat veel beamers dus niet de audio-verwerking en output mogelijkheden hebben die Sonos "verwacht". Vandaar ook mijn kanttekening over 5.1 surround. Veel TV's kunnen verschillende audio signalen transcoderen (omvormen) naar een format dat Sonos "snapt". Een beamer - en ook de door mij gesuggereerde HDMI switch - kan dat meestal niet en dus is het zaak dat het ingangssignaal meteen klopt.

Kortom: als je in dit overlappende segment zit en Sonos wil gebruiken met een projector, moet je daar iets meer moeite voor doen dan gebruikelijk is voor een Sonos product.

Persoonlijk vind ik het de moeite meer dan waard - een volwaardige A/V receiver met 5 of 7 bedrade speakers (buiten de bekende Sonos-klonen ga je niet veel andere draadloze oplossingen vinden) én een subwoofer is ook geen misselijke investering, zeker geen sinecure om te configureren en zal niet zonder meer integreren met de rest van je Sonos systeem, zonder dat je nog zou moeten investeren in een Connect.
@sjoop1985. Heel erg bedankt voor de verduidelijking.

Kan ik dan stellen als ik dit tussenstuk koop: https://www.conrad.nl/p/speaka-professional-3-poorten-hdmi-switch-3d-weergave-mogelijk-met-afstandsbediening-3840-x-2160-pix-1360279

en de beamer, de sonos beam en eventueel enkele play:1 boxen, ik geen problemen zou mogen kennen?

vanuit die HDMI switch verbind ik dan mijn digicorder, en mijn Sonos beam?
Reputatie 5
Badge +3
Je sluit je input apparaten (digicorder, Chromecast, etc.) op de input zijde aan, de beamer op de output zijde. De Beam sluit je via de optische uitgang (en de converter optisch > HDMI die volgens mij meegeleverd wordt door Sonos) aan.
Let op dat deze switch ook een "ARC" functie heeft, maar dat is bedoeld voor het aansluiten van TVs met ARC, ik raad je aan deze uit te zetten. Verder zet je de switch op S/PDIF en op 5.1.

Als, zoals ik hierboven al zei, je input apparaten (je digicorder etc.) Dolby Digital 5.1 doorgeven, dan zal dat ook zo weergegeven worden door Sonos.

Uiteraard kan ik geen verantwoordelijkheid nemen mocht het onverhoopt niet werken 🙂 Dit is mijn advies, op basis van wat in mijn geval werkt. Mijn settopbox/digitale recorder (Humax 5200C) geeft DD 5.1 door, ik heb géén Netflix en ik heb de meeste van mijn digitale videobestanden voorzien van een compatibele DD 5.1 stream om via m'n Chromecast te streamen.

Ik zou je aanraden om te zorgen dat je je spullen koopt op een plek waar je ze binnen een bepaalde periode terug mag sturen zonder voorbehoud, zodat je, mocht het onverhoopt niet werken, niet met overbodige apparaten zit.

Goedemiddag,

ik heb een Epson projector (type EH-TW6700W), waarbij beelden via de bijgeleverde Wireless Transmitter worden verzonden naar de projector.

zou graag de Sonos Arc soundbar aansluiten op de projector, en dit bij voorkeur door bedrading van projector naar Sonos Arc.

de projector heeft echter enkel HDMI, geen HDMI Arc poort.
Ik kan wel de Sonos arc aansluiten op de Wireless Transmitter via optical poort, maar zou dit liever vermijden (esthetische redenen ivm de bekabeling).

Dus maw liefst van de projector naar Sonos arc. Iemand een idee hoe ik dit gefikst krijg ?

tx

Reputatie 6
Badge +3

Goedemiddag,

ik heb een Epson projector (type EH-TW6700W), waarbij beelden via de bijgeleverde Wireless Transmitter worden verzonden naar de projector.

zou graag de Sonos Arc soundbar aansluiten op de projector, en dit bij voorkeur door bedrading van projector naar Sonos Arc.

de projector heeft echter enkel HDMI, geen HDMI Arc poort.
Ik kan wel de Sonos arc aansluiten op de Wireless Transmitter via optical poort, maar zou dit liever vermijden (esthetische redenen ivm de bekabeling).

Dus maw liefst van de projector naar Sonos arc. Iemand een idee hoe ik dit gefikst krijg ?

tx

Die projector heeft geen digitale audio uitgangen, dus dat gaat niet lukken. Dat transmitterkastje lijkt me in jouw geval de ideale oplossing, ik wist niet eens dat zoiets bestond. Die heeft toch ook HDMI in- en uitgang. Anders kom je automatisch bij de oplossing van Sjoop hierboven terecht maar die doet in feite hetzelfde.

Reputatie 5
Badge +3

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb zelf ook een Epson projector en heb bij Epson helaas nog geen oplossingen gezien die zonder verdere moeite goed met Sonos samenwerken. 

De Wireless HD transmitters die Epson levert zijn bedoeld om te voorkomen dat je HDMI kabels door de kamer moet gaan trekken naar het punt waar de beamer hangt. Helaas hebben deze, zelfs voor de nieuwste (2019) modellen, nog geen HDMI-ARC, laat staan eARC.

Van wat ik heb gezien, kunnen zie wireless HD transmitters enkel een audio signaal over optisch, óf een volledig HDMI signaal doorgeven en met dat laatste kan de Sonos Arc niet overweg.

Overigens is er wel een derde partij, HDFury, die na de release van de Sonos Arc in het gat in de markt is gesprongen en een product ontwikkeld heeft dat een full HDMI signaal omzet naar een HDMI-eARC signaal dat de Sonos Arc kan begrijpen: https://www.hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/

Beste Sjoop,

N.a.v. de post heb ik de HDMI switch van Speaka gekocht en als ik het goed begrijp zou ik het als volgende aan moeten sluiten. Ik ben een noob, dus forgive me als ik naar de bekende weg vraag.

 

 

Beamer is een Optoma GT1080e, excuses voor mijn matige tekenkunsten;-)

 

Groet,

Marcel

 

Reputatie 6
Badge +3

Bijna….het optisch kabeltje gaat met Beam (Optisch-HDMI) verloopstuk van Speaka naar Beam (ipv van Optima naar Beam).

Reputatie 6
Badge +3

Ik had toevallig net deze gekocht van week. Prima

Hi Eddie,

Thanks, ga ik.nu een optische kabel kopen want die kan ik niet meer vinden :/

 

Groet, Marcel

Hi Eddie,

 

Ik heb nu de optische kabel binnen, echter, het is van HDMI naar het optische verloopstekker van Sonos, dus geen optische kabel nodig?

Ik heb het nu met de HDMI naar optisch verloopstekker aangesloten, maar heb geen geluid. 

Wat moet ik op de switch instellen om het geluid via Sonos te krijgen? Ik denk het goed ingesteld te hebben, maar ik moet toch iets niet goed gedaan hebben dan.

 

Groet,

 

Marcel 

 

Reputatie 5
Badge +3

Voor de Speaka switch moet je zorgen dat 5.1 aanstaat (corresponderende lampje moet branden), ARC moet uit staan.

Hi Eddie,

 

Ik heb nu de optische kabel binnen, echter, het is van HDMI naar het optische verloopstekker van Sonos, dus geen optische kabel nodig?

Ik heb het nu met de HDMI naar optisch verloopstekker aangesloten, maar heb geen geluid. 

Wat moet ik op de switch instellen om het geluid via Sonos te krijgen? Ik denk het goed ingesteld te hebben, maar ik moet toch iets niet goed gedaan hebben dan.

 

Groet,

 

Marcel 

 

Het is inmiddels gelukt, bedankt! 

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt idd de optische kabel niet per se nodig, zie het nu pas, je kunt direct vanuit de Speaka hdmi out naar de Beam. Optisch kabeltje kan retour maar kun je ook gebruiken met het Sonos verloopstuk.

Reageer