Beantwoord

Beam gen1, samsung tv, dolby digital plus

  • 2 September 2023
  • 4 reacties
  • 148 Bekeken

Beste iedereen,

nadat mijn combi beam gen1 2x one en een sub het 2 jaar prima heeft gedaan gaat er nu iets mis.

als ik de Samsung tv opstart, begint hij standaard met het in beeld brengen van de HDMI-Arc, waar de sonos op is aangesloten. Dit gebeurde in het verleden niet, dan kreeg ik het app-menu in beeld.


Ook zend de tv dolby digital plus uit over de Arc, terwijl de beam gen1 hier niks mee kan. Hierdoor heb ik dus helemaal geen geluid

wanneer ik het arc terug zet op normale dolby digital heb ik weer geluid vanuit de beam.

maar zodra ik de tv uit/aan zet begint bovenstaande weer opnieuw

Weet iemand de oplossing ?

alvast bedankt met het meedenken :-)

icon

Beste antwoord door Dari W 4 September 2023, 13:41

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

https://nl.community.sonos.com/home%2Dtheater%2D229108/beam%2Dverliest%2Dverbinding%2Dmet%2Dsamsung%2Dtv%2D6776296

Reputatie 3
Badge +2

Hey @Remko VV 

Welkom op de Sonos community!

Er lijkt iets mis te gaan binnen Samsung TVs die dit probleem doet veroorzaken, dit heeft te maken met het audio formaat “ dolby digital plus”. Door een update o.i.d. lijkt de TV het formaat hier automatisch opgezet te hebben. Dit is voor de beam gen 1 helemaal niet supported en voor de Arc en beam gen 2 lijkt het nu niet goed te werken met verscheidene TV services/ applicaties. Ik heb geen concrete informatie over wat er precies misgaat, wij hebben op dit moment alleen een tijdelijke oplossing:

Je kan het probleem oplossen door in de Samsung TV je audio output te wijzigen naar ofwel Dolby Digital (zonder toevoeging) ofwel PCM. Dan zou de soundbar gewoon prima moeten werken. Dit kan door in de Tv instellingen te navigeren naar geluisinstellingen > experinstellingen > audio output formaat.

Dank je voor het antwoord :-)

Ja het is ellende, hier hetzelfde probleem. Oplossing van @Dari W werkt wel maar alleen voor korte tijd. Bij uit en inschakelen TV moet je dit weer opnieuw doen en bij lange tijd geen geluid bijvoorbeeld omdat je een serie pauzeert hetzelfde verhaal.

Voor Apple TV gebruikers is er wel een tijdelijke oplossing namelijk de soundbar loskoppelen van je TV en als Airplay 2 speaker aan je Apple TV koppelen :-) dat werkt wel.