Beantwoord

Alles aan het plafond


Voor mijn thuisbioscoop met beamer en projectiescherm die uit het plafond komt en niet tegen een muur staat heb ik geen mogelijkheid om een speaker op de grond of op een meubel te plaatsten (behalve de sub). Alles moet dus aan het plafond (of plafondbalk) worden gehangen. Wat voor surround opties heb ik dan met Sonos? 

Ik kom er zelf niet uit. 2 front speakers en een centerspeaker is volgens mij bi Sonos geen optie. Een Playbar / Playbase / Beam / Arc aan het plafond hangen, is dat wel mogelijk (er van uitgaande dat elke beugel te maken is)? 

Ik zag wel een topic over plaatsing Playbar maar gaat dat wel op voor plaatsing aan het plafond?

icon

Beste antwoord door Erooij 30 July 2020, 15:49

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou in principe nooit een soundbar in de buurt van het plafond hangen. De Arc kan je helemaal vergeten omdat deze de ruimte nodig heeft om de naar boven gerichte speakers te laten kaatsen tegen het plafond. Mocht je een soundbar toch hoog willen hangen dan zal je deze altijd schuin gericht naar ben3den moeten hangen en daar zelf een constructie voor moeten bedenken. Wat het effect op de geluidskwaliteit is durf ik niet te zeggen, maar het is niet zoals bedoeld.

 

Reputatie 7

De Arc kan wel op de juiste hoogte gewoon aan de muur worden gehangen. Misschien iets minder mooi, maar je hebt hem niet voor de mooi, maar voor het geluid. Hij is er ook in wit, dus iets minder opvallend.

Ik zou in principe nooit een soundbar in de buurt van het plafond hangen. De Arc kan je helemaal vergeten omdat deze de ruimte nodig heeft om de naar boven gerichte speakers te laten kaatsen tegen het plafond. Mocht je een soundbar toch hoog willen hangen dan zal je deze altijd schuin gericht naar ben3den moeten hangen en daar zelf een constructie voor moeten bedenken. Wat het effect op de geluidskwaliteit is durf ik niet te zeggen, maar het is niet zoals bedoeld.

 

Ideaal zal het inderdaad niet zijn maar ik heb geen keus. Mijn hele systeem is Sonos en het zou toch jammer zijn als ik dan in de thuisbios iets anders zou moeten plaatsen. Zou wel fijn geweest zijn als Sonos ook de gebruikelijke 5.1 met 2 x front en centerspeaker ondersteunde maar volgens mij is die mogelijkheid er niet. Er van uitgaand dat het acceptabel is rijst me de vraag welke soundbar daar dan het meest geschikt voor zou zijn? Hij zal gekanteld geplaatst moeten worden, ondersteboven lijkt me geen optie aangezien de linker en rechter speaker dan zijn omgedraaid. 

De Arc kan wel op de juiste hoogte gewoon aan de muur worden gehangen. Misschien iets minder mooi, maar je hebt hem niet voor de mooi, maar voor het geluid. Hij is er ook in wit, dus iets minder opvallend.

Als ik hem niet aan het plafond zelf hang dan zou ik hem aan een plafondbalk moeten hangen. Hij heeft dan nog maar ca. 10 cm ruimte tot het plafond. Ik neem aan dat dat niet ‘de juiste hoogte’ is?

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan mij niet voorstellen dat een Arc hoe dan ook goed zal functioneren wanneer hij kort tegen het plafond zou hangen omdat je toch echt het probleem van de naar boven gerichte speakers hebt. Wanneer het echt allemaal niet anders kan dan zou een playbar, indien nog te krijgen, denk ik nog de beste optie zijn. Een playbase lijkt mij helemaal onmogelijk gezien de afmeting. 
Als het dan om gangbare apparatuur gaat dan blijft alleen de Beam nog over.

En inderdaad, Sonos heeft geen mogelijkheid voor front- en middenspeaker.

Reputatie 7

Kortom: het is jouw geld en je moet het helemaal zelf weten, maar een soundbar (welke dan ook) hoort op hoogte van de gebruiker, liefst onder het scherm. Dat geldt ook voor een center speaker overigens.

Hartelijk dank voor alle reacties! De keuze wordt tussen 2 kwaden, Playbar kwartslag gedraaid of stereo. 

Had nog even gedacht om de beam (omdat die het minst weegt) aan de onderkant van het scherm te hangen zodat hij automatisch mee naar beneden komt maar dat wordt met bedrading e.d. wel erg ingewikkeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar wat bedoel je met “stereo”? Sonos kent geen stereo opstelling voor tv. 

Reputatie 7

De PlayBar een kwart slag gedraaid? Dan staat hij dus verticaal?

Overigens is het wel zonde om bij een “thuisbios” zo weinig oog te hebben voor het geluid. Dat gaat echt afbreuk doen aan de beleving…..

Reputatie 7
Badge +3

Je kan hem ook in de breedte een kwart slag naar voren draaien. 🤣

Reputatie 7

Dan had ik “gekanteld“ gezegd, maar nu begrijp ik het...

Ik ben voor de beam gegaan. Die heeft niet één speaker die omhoog is gericht. Met de Flexson verstelbare muurbeugel kan ik hem nog iets naar beneden richten. Ik moet het nog gaan ervaren maar met het beeld praktisch van vloer tot plafond staat de beam toch net zover van het beeld als wanneer hij op de grond zou staan.

Reputatie 7

OK. Laat je nog eens weten hoe het bevalt?

Ik heb alleen nog maar met provisorische methoden kunnen testen maar het lijkt prima te gaan. Sterker nog, op de grond klinkt onnatuurlijker dan aan het plafond. Dat zal denk ik komen doordat de monden van de acteurs zich boven de helft van het beeld bevinden en hoger dan mijn ogen worden geprojecteerd. Als je omhoog kijkt kan het geluid beter van boven komen denk ik. En de beam lijkt dus prima geschikt om aan het plafond te hangen.