Google Assistent - Bevestiging maar geen Actie.

  • 29 August 2019
  • 21 reacties
  • 3918 Bekeken
Google Assistent - Bevestiging maar geen Actie.
Reputatie 7
Badge +2
  • Sonos Medewerker
  • 5248 reacties

Google Assistent - Bevestiging maar geen Actie.


Met 19 Augustus 2019, was er helaas een outage, waarin de Google spraak-dienst niet goed functioneerde.
De problemen die zich toen voordeden, zijn dezelfde dag nog door Google opgelost.

Het gros van onze klanten, kunnen communiceren met de spraakdienst via hun Sonos-systeem.
Toch vernemen we dat een klein aantal klanten problemen blijft ondervinden.

Men zal vragen muziek af te spelen via bijvoorbeeld Radio of Spotify of andere online muziek-dienst.
Eerst zal de reactie komen dat Google dit gaat uitvoeren, met daarna een foutmelding dat het toch niet wil lukken.

Een voorbeeld:
Sorry, ik weet niet hoe ik je hiermee kan helpen, of iets soortgelijks.

Wij zijn tot de conclusie gekomen, dat er iets in het Google-account niet goed staat, waardoor Google niet goed de apparatuur in huis kan vinden en aansturen.
Dit gaat dus specifiek om het niet kunnen aansturen van muziek via spraak, andere activiteiten zouden wel werken, zoals bijvoorbeeld het vragen om nieuws, of de vraag wat voor tijd het is.

Zo hebben we van sommige klanten ook vernomen, dat het "Thuis" gedeelte in de "Google Assistent" app niet zichtbaar is. (dus niet de Google-Home app)



We durven niet met zekerheid te zeggen of het missen van dit "Thuis" gedeelte in de assistent app zou samenhangen met het niet kunnen uitvoeren van het gegeven commando.

De enige oplossing die wij als Sonos hierin kunnen aankaarten is:
1: een ander Google account gebruiken.
2: contact opnemen met Google om het account waar dit probleem zich in voordoet, in onderzoek te laten nemen.

Weet dat het probleem, waarin Google een onbekend spraakopdracht te horen krijgt, niks te maken heeft met dit probleem waarin er bevestiging is, maar geen actie.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

21 Reacties

Hier inderdaad bovenstaand probleem, dat ik niet krijg opgelost. Al een uur met een Sonos medewerker gebeld, maar helaas geen oplossing (wel zeer behulpzaam een vriendelijk).
Ik hoor graag als iemand een oplossing heeft voor dit probleem. Tot dan hier geen voice control voor Spotify en radio 😢
Ik loop ook al een paar weken tegen dit probleem aan. Van alles geprobeerd maar niks blijkt te werken. Ook al met een medewerker gebeld maar hieruit is helaas geen oplossing gekomen.

Muziek afspelen lukt niet meer via spraakbesturing, mijn Philips Hue verlichting kan ik daarentegen nog wel bedienen via spraak besturing. Ik baal er flink van want alles werkte prima.

Zo te zien zijn er meerdere mensen met dit probleem. Is hier al ren oplossing voor of wordt hier nog naar gezocht?
Badge
Exact dit probleem heb ik ook. Jammer dat er geen oplossing geboden wordt, terwijl dit al bijna een maand speelt.
Reputatie 7
Badge +2
De enige oplossing die wij als Sonos hierin kunnen aankaarten is:
1: een ander Google account gebruiken..
2: contact opnemen met Google om het account waar dit probleem zich in voordoet, in onderzoek te laten nemen.


Wij van Sonos hebben helaas geen inzicht in het database van Google, alleen Google kan dit probleem oplossen.
Excuses dat wij hier verder geen oplossing in kunnen aandragen.
Een maand verder en nog steeds geen oplossing voor dit probleem, belachelijk!
Het lijkt er op dat het probleem zit aan de Sonos kant. Alle overige google services zijn namelijk prima te bedienen. Koppelingen met andere apps in de Google home werken ook prima (zoals bijvoorbeeld Philips Hue lampen aan/uitschakelen via de Sonos One).
Eigenlijk te belachelijk voor woorden als je er over na denkt. Alles werkt behalve spraakopdrachten die betrekking hebben op het spelen van muziek. Dit is nou net wat in mijn mening de Sonos One onderscheid van een van de vele andere speakers zonder spraakassistent.

Zelf heb ik alle stappen doorlopen die Sonos geeft om het probleem op te lossen. Heb zelfs contact opgenomen met de helpdesk van Google, zij konden niks voor mij betekenen en verwezen weer terug naar Google.

Mijn oproep aan Sonos: Stop met het verwijzen naar Google en kom met een oplossing! Het verwijzen naar Google is geen oplossing! Wij hebben bij jullie een product gekocht inclusief google assistent, niet bij google. Fix it.
Reputatie 7
Badge +2
Mijn oproep aan Sonos: Stop met het verwijzen naar Google en kom met een oplossing! Het verwijzen naar Google is geen oplossing! Wij hebben bij jullie een product gekocht inclusief google assistent, niet bij google. Fix it.
Je praat met de Google-server, niet met een Sonos-Server.
Wij hebben geen toegang tot het Google-database, en kunnen hierdoor niet achterhalen wat de oorzaak van het probleem is, of wat de oplossing zou zijn.
Spijtig om te horen dat Google je er niet mee verder weet te helpen, de oplossing ligt helaas toch echt in hun hoek.

Heb je al eens een ander Google account getest? blijven de problemen dan bestaan?
Mocht het dan wel werken, dan laat dat toch echt een account probleem zien, iets waar wij van Sonos geen toegang tot hebben.
Badge
Sinds gisteren de nieuwe Sonos Move in bezit, maar enigszins teleurgesteld dat juist de muziek aansturing het laat afweten. Ik heb de Google Assistent gekoppeld; de speakers zijn zichtbaar onder "My Devices" en Spotify is de default muziek provider. Spotify was al gekoppeld in Sonos (hetzelfde premium account).

En nu gaat het als volgt:

  • Ik: He Google, speel muziek
  • GA: Ok, ik speel nu de playlist met naam op Spotify
  • GA: Ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen
  • Ik: He Google, start Sublime radio
  • GA: Prima, ik speel Sublime af via TuneIn
  • GA: Ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen
Alle zoekopdrachten zijn zichtbaar in My Activity van Google, met de exacte responses.

Ik probeer nu te begrijpen hoe het technisch ongeveer in elkaar zit, zodat ik de juiste vervolgstappen kan ondernemen.

  1. Is het nou zo dat Google Assistant een commando stuurt naar Spotify, waarbij is aangegeven welke muziekbron op welk device moet worden gestart? Of komt het eerst terug bij Sonos, waarbij Sonos het commando naar Spotify stuurt?
  2. Het feit dat Google Assistant correct vertelt wat ze wil doen (inclusief Spotify playlist naam), klinkt mij alsof alles aan Google kant goed staat wat betreft Music service. Wat ik alleen niet hoor is welk device (Sonos/speaker/kamer) wordt gebruikt. Welk commando zou ik kunnen gebruiken om iets van een Sonos kamer terug te horen in de bevestiging?
  3. Ik kan kamers hernoemen zowel in Sonos als in Google. Is hier enige restrictie of vereiste? Kan ik bijv. een Google kamer "Woonkamer" hebben die gemapt is op Sonos "Living Room"?
  4. Zou er iets kunnen worden gevonden in Sonos logs op de speaker? Heeft het zin om diagnostics op te sturen?
Badge
Inmiddels met een ander Google account getest en dat werkt prima.
Daarna terug naar mijn eigen account en dat werkt dan weer niet.

Ik zal contact opnemen met Google maar ben nog steeds benieuwd naar de antwoorden op bovenstaande vragen.
Ik heb 1,5 uur met Google gecommuniceerd, maar meer dan heen de google home en link naar Sonos, kunnen ze niet voor je doen en ze sturen jee terug naar Sonos.
Badge
@Tim S
Ben zelf redelijk technisch ingesteld, dus wil graag meedenken.
Zouden we iets kunnen proberen om te achterhalen wat Google probeert te doen met het correct geïnterpreteerde commando, dat ervoor zorgt dat het niet werkt op account A maar wel op account B? Al is het maar een concrete vraag die ik kan stellen aan Google...

Dat was de reden van de vragen die ik vorige week hierboven had gepost, dat geeft me iets van munitie...
Ik denk zelf dat op een of andere manier de boel out of sync is geraakt. Weet alleen niet hoe
Reputatie 7
Badge +2
Het is ons helaas ook een raadsel wat er mis zou staan in het account dat het ene account het wel, en het andere account het niet zou doen.
We hebben een ticket opstaan met bij Google in de hoop dat deze problemen spoedig opgelost raken, maar enig uitsluitsel kunnen we hier helaas niet over bieden.
Het is dan ook spijtig om te horen dat sommige klanten terug verwezen worden naar ons, want wij kunnen helaas niks betekenen in account problemen, wij hebben geen toegang tot Googles database.

Hallo,

Ik ga dit probleem ook volgen. Ervaar precies hetzelfde probleem met Sonos One. Met gmail test account werkt de spraakbesturing voor muziek met mijn eigen gmail account niet meer. Bij Google van kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk ook naar een forum waar 1 reactie op komt waar ik niets aan heb…. ( https://support.google.com/assistant/thread/17108420?hl=en )

Hoop dat er snel een oplossing komt. Ben ook van mening dat Sonos hierin de lead moet pakken. Ik heb een product van Sonos gekocht dat weliswaar gebruik maakt van andere diensten maar Sonos moet zorgen dat deze diensten goed werken op hun producten.

 

Het is ons helaas ook een raadsel wat er mis zou staan in het account dat het ene account het wel, en het andere account het niet zou doen.
We hebben een ticket opstaan met bij Google in de hoop dat deze problemen spoedig opgelost raken, maar enig uitsluitsel kunnen we hier helaas niet over bieden.
Het is dan ook spijtig om te horen dat sommige klanten terug verwezen worden naar ons, want wij kunnen helaas niks betekenen in account problemen, wij hebben geen toegang tot Googles database.

Hallo Tim,

Ik begrijp dat jullie geen toegang tot de Google Databases hebben, maar jullie hebben vast betere toegang tot Google Developers dan wij, individuele klanten, ben dus benieuwd welke acties Sonos uit heeft staan bij Google om dit probleem te verhelpen.

Met vriendelijke groet,

Maarten

Badge

Sinds vanochtend en het bijwerken van de apps werkt het bij ons weer: de Google Assistent geeft een bevestiging van de actie en voert deze vervolgens ook daadwerkelijk op de Sonos speaker uit.

Fijn dat het nu weer werkt, al is het jammer dat het bijna drie maanden geduurd heeft. Hopelijk is het probleem voor iedereen nu opgelost.

Na de update werkt het nu hier ook weer!!

Ik heb precies dit probleem sinds een week 😕. Welke update heeft bij jullie geholpen? Van de Sonos app of van de Google Assistant? 

Reputatie 5
Badge +3

Best dat je de Sonos app en de assistent up to date hebt, dan zit je altijd goed.

Badge

Zelfde issue hier sinds iets van 2 weken. In de google assistant app zie ik echter gewoon netjes de “huis” tab, dus hier zit het issue niet in. Verder precies hetzelfde probleem als hierboven beschreven (van een hele poos terug). Wel de bevestiging om te spelen via Spotify / Tune In, en daarna niet kunnen helpen. 

Ik heb Sonos en Google Assistant helemaal ontkoppeld en vervolgens weer opnieuw gekoppeld. Nu werkt het weer… Ik zie geen verschillen in de instellingen ofzo. Dus het is me nog steeds een raadsel waar het nou aan gelegen heeft.

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb dit probleem ook, soms totaal geen reactie.

Ik heb de assistent ook ontkoppeld een opnieuw gekoppeld, niets helpt.

Maar wat mee ook opvalt zijn de volgende dingen.

De Google assist doet steeds vaker andere dingen als ik vraag. B.v zet het licht aan.. Google assist reageert met iets wat er totaal niet op lijkt.

 

Ik heb de ARC, je kan aan het lampje op de ARC zien of er een actie komt, dit zie je omdat het lampje dan gaat knipperen. Daarna komt direct hetgeen wat je gevraagd hebt.

Maar de laatste tijd is het steeds vaker..…

Oke Google... Dan hoor je een klik ( ik heb die instelling aanstaan dat je weet dat de assist je heeft gehoord) dan zegt de assist ...oke...dan zou dus het lampje moeten gaan knipperen... Maar dat gebeurd tegenwoordig steeds vaker niet. En komt er geen vervolg actie.

Soms sta je 5 keer het zelfde te vragen en gebeurd er helemaal niets.

 

Iemand ook dit probleem?