Skip to main content
Vraag

google assistent begrijpt nederlands nog maar half, via sonos

• November 8, 2025
  • 11 reacties
  • 122 Bekeken

Sinds kort geeft onze google assistent via de sonos soms nederlands soms engels antwoord.

Ik heb ondertussen de assistent opnieuw toegevoegd (na ontkoppelen) en de taal gewisseld van Nederlands naar Engels en weer terug.

Het antwoord wat we krijgen bij commando's als: doe de lichten in de kamer aan, is met de Nederlandse stem, maar wel in het engels.

Wanneer ik de mics uitschakel en via mijn telefoon bovenstaand commando geeft, dan is het wel Nederlands.

Enige hulp is welkom 😊

11 Reacties

106rallye
  • November 8, 2025

Je kop zegt “begrijpt”, maar je uitleg gaat over de hoe de stem terugpraat?

Heel af en toe heb ik dit ook, met name als er iets misgaat “It look like this device hasn’t been set up yet”. De assistent maar eens verwijderen en opnieuw toevoegen?

• Auteur
  • Novice
  • November 12, 2025

goed punt, ik zal duidelijker zijn.
Wanneer ik de assistent vraag, via Sonos: ‘doe de lampen de in keuken aan’ dan is het antwoord:

‘turning on negen lights’ (het antwoord is Engels en Nederlands door elkaar).

vervolgens wanneer ik vraag of de lampen in de ‘huiskamer’ aan kunnen dan is het antwoord:
‘turning on negentien lights’: het gevolg daarvan is dat ALLE lampen aangaan omdat de ‘kamer’ → ’huiskamer’ blijkbaar niet bestaat.

Wat interessant is, wanneer ik deze instructies geef via mijn telefoon, alles prima werkt.

Het verwijderen van de assistent en weer toevoegen lost het probleem helaas niet op...

106rallye
  • November 12, 2025

Dat komt me vreemd voor. Toch ergens de instellingen van Sonos checken? Staat in je profiel op de website het juiste land? Staan de lampen in de juiste kamer in Google Home? En de Sonos?

• Novice
  • November 17, 2025

Heb het zelfde. Vraag in het Nederlands krijg raar Engels antwoord terug van het Nederlands sprekende persoon. 

alles met ontkoppelen en taal veranderen geprobeerd maar geen verandering. 

106rallye
  • November 17, 2025

Ook in je profiel op de Sonos website?

• Novice
  • November 17, 2025

Ja staat ook op Nederlands. Maar het in sinds een paar weken ineens. Was altijd goed. 

• Auteur
  • Novice
  • November 17, 2025

Ik heb vorige week mijn Sonos profiel bekeken, die stond inderdaad op Amerika.
Die staat nu ook op Nederland, ik zal nog een keer proberen de GA te verwijderen en weer opnieuw toe te voegen, maar dat heeft tot nog toe niet gewerkt.

Misschien nog ter aanvulling: dit ‘vage’ gedrag gebeurde nadat er een internet storing was geweest. Ik vermoed dat er iets ‘gereset’ is en dat er inderdaad ergens een setting is die dit veroorzaakt (dan wel een update van GA naar Gemini oid).

zal vandaag/morgen even de GA weer verwijderen en toevoegen!

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 17, 2025

Of spraakbesturing wordt steeds realistischer. Je moet tegenwoordig ook in de winkel maar afwachten of ze je begrijpen en of jij het gegeven antwoord wel kunt volgen.

106rallye
  • November 17, 2025

Vandaag had ik ook zoiets, bij het commando “doe het licht uit in de bijkeuken”. Daar kreeg ik een “sorry, it loeks laik dis device hasn’t bien set up jet” - Engels met een Nederlands accent. De opdracht “doe het licht aan in de bijkeuken” werkt wel.

106rallye
  • November 18, 2025

Maar, “Bijkeuken uit” werkt dan weer wel….

• Auteur
  • Novice
  • November 19, 2025

zal vandaag/morgen even de GA weer verwijderen en toevoegen!

dat wordt dit weekend, kpn modem heeft het begeven gister, dus nu werkt sowieso niks meer 😅