Vraag

Benaming sonos speakers icm Google assistant

  • 29 October 2019
  • 2 reacties
  • 1084 Bekeken

Badge

Hoe zit het nu precies ivm benaming van je sonos speakers icm google assitant?

In google home kun je je kamers benoemen maar ook je apparaten.

 

Ik kom soms echt vreemde dingen tegen als ik praat met google assistant

Mag je sonos speaker nu dezelfde naam dragen als je google kamer?

 

Overigens als ik eerlijk mag zijn, overweeg ik sterk om bv mijn 2x sonos play 3 te vervangen door google home speakers.

Vooral door lack aan functionaliteit binnen sonos…

-Speakers groeperen tss sonos en google home gaat niet.

-Broadcast functie gaat niet op sonos play1 ,3 , playbar… enkel die met HA gaan (dus de one en beam)

-Speakers groeperen van sonos alleen via google assistant gaat ook niet.

-Voice match op sonos speakers  (zelfs met HA) gaat ook niet.

 

Al bij al toch redelijk wat beperkingen.

Ik weet niet of hier in de toekomst progressie zal komen, maar dit zou wat mij betreft zeer snel mogen komen…

 

Nochtans vroeger altijd tevreden van sonos.. Maar nu met google home en assistant… not sure anymore.

Het enige dat me momenteel tegenhoudt, is toch wel dat de sonos speakers nog altijd beter klinken…

Hoewel met hub max en de gewone home het al bij al meevalt voor bv slaapkamer/keuken


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je wilt er zeker van zijn, dat de kamers qua benaming het zelfde zijn in beide de Sonos-app als ook de Google Assistent app.

Mocht je de kamer-naam wijzigen binnen de Sonos-app, dan wil je via het: “Ok Google, sync all devices” commando er voor zorgen dat Google nagaat of alle producten nog de juiste benaming hebben, en zal Google dit ook netjes aanpassen.

Mogelijk wil je in de Google Assistent app nog nagaan of deze Sonos-kamers wel in de juiste Google-kamer geplaatst worden.

Zo heb ik persoonlijk een open Woonkamer/Keuken, waarin ik ook nog een Sonos Connect genaamd Bureau heb staan, ik heb na het instellen wel de Keuken en ‘t Bureau aan de Google Woonkamer groep moeten hangen, omdat ze in eerste instantie onder een nieuw aangemaakte Bureau en Keuken Google Groep naar voren kwamen.

Vanwege het feit dat mijn vrouw geen geboren Nederlander is, heb ik ook alle Sonos kamers in het Engels beschreven staan, en in Google Assistent aangegeven beide Nederlands en Engels te willen gebruiken.

Heb daarin een Google Kamer genaamd Woonkamer, waar een Kitchen/Livingroom en Desk Sonos producten naar voren komen.

Hierdoor heb ik al een duidelijk verschil in kamer-benamingen gemaakt.

Toch kan het mixen van de taal zeker voor problemen zorgen, soms reageert Google in het Nederlands terwijl we Engels praten of visa versa, hoorde Google laatst zelfs in het Frans iets uitleggen, terwijl deze taal toch zeker niet ingesteld staat binnen mijn Google Home.

Ook heb ik mijn Keuken One speaker als microfoon werkende, waarin de standaard audio output naar de Livingroom Playbase verwezen staat.

Als ik aangeef bepaalde muziek te willen horen, praat ik tegen de Kitchen, maar zal de muziek uit de Livingroom komen.

Zal dus specifiek in mijn commando de kitchen moeten verwerken wil ik dat de kitchen het geluid gaat leveren.

Zo hoor ik soms toch dat de muziek uit te Kitchen komt, terwijl het eigenlijk uit de Livingroom moet komen, soms heeft Google helaas een eigen wil, en heeft Sonos hier weinig invloed op, omtrent wat Google daadwerkelijk van ons verstaat.

 

Mocht je een Google Woonkamer groep hebben, en hier een Woonkamer Sonos speaker in plaatsen, + een Woonkamer slimme lamp, dan kan dit zeker met elkaar storen.

Google kan hierdoor proberen de Google groep aan te sturen, of 1 van de 2 individuele producten binnen deze Google groep.

Dat Google de limitatie opzet om alleen eigen Google producten via Google Home/Assistent te laten groeperen klopt, je zult de Sonos app moeten gebruiken om de Sonos speakers in een groep te kunnen plaatsen, of hier in de toekomst verandering in naar voren zal komen is ons helaas niet bekend, en volledig in handen van Google.

De Broadcast functie zou op alle speakers moeten functioneren, niet alleen op de Beam of One die de microfoon heeft, mogelijk dat hier toch iets in mis gaat d.m.v. de benaming van producten, of dat Google de Google groep van een commando voorziet.

VoiceMatch is binnen de Benelux nog niet aanwezig, dit staat ook beschreven in de Google Asssistent app, dat alleen de Engelse taal en mogelijk andere talen dit functioneel hebben.

Voor Benelux staat er beschreven dat Nederland nog als een Beta gezien word, en de Voicematch voor ons land nog niet actief is.

Heb in de wandelgangen wel vernomen dat Voicematch zeker ook voor de Benelux zal werken, en ook zeker op de Sonos producten actief zal staan.

Wel is het belangrijk bij Voicematch, dat er meerdere Google accounts aan Google-Home gehangen word, zodat er deze kan leren welke stem bij welk account zou behoren, om daardoor ook de juiste diensten te kunnen aansturen van ‘t individu.

 

 

Reputatie 5
Badge +3

Veel van de zaken die je noemt, zijn hier al eerder bediscussieerd. Ik heb zelf een bijdrage geleverd in deze post. Ik zal mezelf hier een beetje herhalen.

Waarom bepaalde zaken niet werken is speculatie, aangezien Sonos en Google hier publiekelijk geen uitspraken over doen.

  • Kieskeurigheid met betrekking tot hoe speakers en andere apparaten genoemd zijn in hun “eigen” app (Sonos, Nest, Hue, etc.) versus in de Google Home omgeving, is een probleem dat ik zowel op Sonos als Google Home Speakers ervaar. Hetzelfde geldt voor moeite met tweetaligheid, dat is niet voorbehouden aan Sonos.
  • Niet kunnen groeperen tussen Sonos en Google Home heeft volgens mij te maken met het feit dat er een fundamenteel andere techniek aan ten grondslag ligt. Sonos is hierin superieur, kan “live” speakers groeperen en groepen veranderen, terwijl Google Home vrij statisch is. Of de ene partij ooit de techniek van de andere zal implementeren is sterk de vraag.
  • Broadcast is iets van Google en gaat via de Google Cloud, niet via Sonos. Ik vermoed dat daarom de “oude” speakers dit niet kunnen uitzenden. Ik kan me voorstellen dat er technische redenen zijn (de oude speakers kunnen mogelijk hun lopende stream niet onderbreken met een spraakbericht), of misschien wel beleidsregels van Google, die het niet mogelijk maken om te “broadcasten” naar een device dat niet Google Assistant aan boord heeft. Ik weet niet hoe dit zit bij andere ecosystemen.
  • Speakers groeperen met een spraakcommando zou mooi zijn, ook hier is weer de vraag in hoeverre er technische beperkingen zijn of dat dit met een software update mogelijk gemaakt kan worden. Hoe dan ook zal het actie van Sonos én Google vereisen. Google heeft ook eigen hardware en heeft natuurlijk weinig incentive om de hardware van de grootste speler op multi-room gebied meer Google-vaardig te maken dan het minimale.
  • Voice Match is inderdaad een gemis, laten we hopen dat dit met een software update mogelijk gemaakt kan worden. Inderdaad wordt het door Google voor Nederlands niet ondersteund, als is er wel een roll-out aan de gang voor een soort "beperkte” Voice Match functionaliteit.

Voor mij is het hoofddoel van Sonos niet de spraakbesturing. Het toevoegen van de Assistent heeft voor mij ertoe geleid dat ik een Home Mini kon weghalen uit de keuken waar al een  One stond en in de woonkamer gezorgd voor Assistant functionaliteit (via een One in surroundopstelling) die er überhaupt nog niet was in die ruimte. Die Ones doen alles wat ik nodig heb - timers zetten, lampen en rolluiken bedienen, het weer en verkeer melden. Ik gebruik voice control verrassend weinig om Sonos zelf te bedienen.

Sonos heeft voor mij teveel meerwaarde tegenover Home speakers op vlakken die niet aan Google Assistant gerelateerd zijn - ondersteunde services, geluidskwaliteit, dynamisch groeperen, line-ingang, 5.1 surround, uiterlijk - dat ik er niet over peins om Sonos te vervangen door iets anders.