Google assistant en sonos integratie

  • 6 October 2019
  • 4 reacties
  • 1036 Bekeken

Badge
Test 1:
Aan sonos one : ok google speel coldplay af in bureau
Test geslaagd

Test 2:
Aan sonos one (badkamer): ok google speel michael jackson af
Test niet geslaagd ! Althans deels: Hij stopt de muziek in de bureau (dat heb ik niet gevraagd) en speelt michael jackson af in badkamer (is wel goed)

reden?

Test 3:
Aan sonos one (badkamer): ok google, wat staat er op mijn agenda?
Antwoord: kan agenda niet afspelen , heb hiervoor toestemming nodig?

Reden? Welke toestemming? Op mijn telefoon met GA werkt dit wel. en deze zijn gekoppeld.

Test 4:
Aan sons one (badkamer) ok google, broadcast "eten"
Antwoord: Kan niet broadcasten omdat ik geen andere speakers vind in het netwerk..

Huh hoezo?
Alle speakers zitten in hetzelfde netwerk

Test 5:
Aan GA in mijn telefoon: ok google , broadcast "eten"

Test niet geslaagd, althans deels, hij stuurt enkel "eten" naar mijn sonos one (badkamer) en niet naar mijn andere sonos speakers


Graag de nodige uitleg bij mn testen aub :p
Alsook onderstaande vragen:

1) Kan ik via GA mijn sonos speakers groeperen?
2) Kan ik google speakers en sonos speakers groeperen?
3) werkt voice match op sonos one?

Alvast bedankt

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Test 1:
Aan sonos one : ok google speel coldplay af in bureau
Test geslaagd

Test 2:
Aan sonos one (badkamer): ok google speel michael jackson af
Test niet geslaagd ! Althans deels: Hij stopt de muziek in de bureau (dat heb ik niet gevraagd) en speelt michael jackson af in badkamer (is wel goed)

reden?


Dit is een beperking van de streaming service die je gebruikt in combinatie met GA. De meeste streaming services laten maar één stream tegelijk toe per account. Vergelijkbaar met afspelen op Sonos en vervolgens ook op je telefoon streamen, dan houdt Sonos er mee op. Meerdere streams in meerdere kamers vanuit dezelfde account kan alleen via de Sonos app, blijkbaar heeft Sonos daarin een implementatie die Google niet heeft. Je kunt namelijk ook niet naar meerdere "gewone" Google Homes streamen vanaf hetzelfde Spotify (of andere dienst) account.

Test 3:
Aan sonos one (badkamer): ok google, wat staat er op mijn agenda?
Antwoord: kan agenda niet afspelen , heb hiervoor toestemming nodig?

Reden? Welke toestemming? Op mijn telefoon met GA werkt dit wel. en deze zijn gekoppeld.


Dit werkt bij mij wel gewoon, zowel op Sonos als Google Home speakers. Zou toch je instellingen rondom agendatoegang van GA/GH nog eens nalopen.

Wat betreft de broadcast functionaliteit, die is inderdaad nog een beetje "flaky". Bij mij broadcast hij soms naar alles, soms alleen naar Google Home, soms alleen naar Sonos. Ik heb in deze post eens mijn ervaring omschreven, maar dat was juli, inmiddels werkt het soms ook zoals het hoort.
Wat je wel moet onthouden is dat broadcast alleen zal uitzenden naar speakers die zelf ook voice control hebben, niet naar alle speakers (dus niet naar Play 3s, Play 1s, Playbars en alle andere Sonos hardware zonder microfoon). Broadcast werkt niet via Sonos maar via de Google Assistant cloud en kan dus alleen opgepikt worden door apparaten die Google Assistant daadwerkelijk aan boord hebben.

Alsook onderstaande vragen:

1) Kan ik via GA mijn sonos speakers groeperen?

Nee, (nog) niet

2) Kan ik google speakers en sonos speakers groeperen?

Nee, en dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren. De technieken die achterliggend gebruikt worden verschillen, het systeem van Sonos is daarin een stuk geavanceerder dan van Google. Dat is geen match. De kans dat één van deze partijen een concessie zal doen om het mogelijk te maken is klein, maar wellicht vinden ze een workaround.

3) werkt voice match op sonos one?

Nee, (nog) niet.

Alvast bedankt



Over het algemeen vind ik Google Assistant een beetje onvoorspelbaar. Dingen die vandaag werken, doen het morgen niet meer en andersom. Reacties op identieke commando's verschillen soms per speaker. Dit zie ik ook op de eigen speakers van Google, dus zeker niet alleen een Sonos probleem.
Badge
Hoi,

Bedankt voor je reply, weer wat wijzer geworden.
Alleen jammer dat de antwoorden allemaal negatief zijn :(
Nadeel van early adopter zijn zeker?

Je antwoord op test 2 vind ik wel straf.
Super dat het werkt binnen de sonos app maar niet andersom met GA
Je zou denken dat dit dan toch ook kan.
Gaan ze daar geen workaround voor vinden?
Is daar een officiele nieuwspagina over?

Je antwoord op test 3 is ook niet zo leuk lol
Hoezo ik kan die enkel naar GA speakers sturen?
Waarom niet naar de andere play's?
Dat zijn toch allemaal speakers op hetzelfde netwerk.
Is dit door het "lacken" van chromecast support?

En waar vind ik die agendatoegang?
Op mijn telefoon is alles in orde.
Misschien als ik die voice match activeer.

Anyway, het antwoord op test 2 is echt een hele grote BUMMER :(
Kan sonos hier niets aan doen?
Dus met google home speakers zou dit hetzelfde zijn?
Badge
De voice match lost dit gedeeltelijk op?
https://community.spotify.com/t5/Accounts/Family-plan-and-Google-Home-cannot-play-in-multiple-devices-at/td-p/4060698/page/2


Hoewel, als ik beneden iets afspeel en ik loop naar boven en vraag iets aan voor boven, dan zal hij beneden stoppen.. tenzij die door een andere persoon aangestuurd wordt (voice match met ander spotify account)
Reputatie 5
Badge +3
De beslissing om meerdere streams vanuit hetzelfde account al dan niet mogelijk te maken, ligt niet bij Sonos. Technisch kan het blijkbaar, want met één Spotify account kun je verschillende nummers op zoveel Sonos speakers spelen als je wil, vanuit de Sonos app.
Blijkbaar "mag" Google assistant dat niet van de muziekdiensten.

Google Assistant gebruiken om dan maar op de "Sonos manier" muziek te streamen is waarschijnlijk heel moeilijk omdat alle intelligentie bij de Assistant zit, bovendien kan het zijn dat Google dat niet toelaat.

Zelfde geldt voor broadcast - ik vermoed dat er vergaande technische redenen óf beleidsregels van de kant van Google zijn, waardoor je niet zomaar naar alle speakers kunt broadcasten. Of dat met Cast te maken heeft betwijfel ik, je kunt namelijk ook niet naar Chromecast broadcasten.

Er is ergens een instelling waar je een smart speaker toestemming moet geven om "persoonlijke gegevens" uit je account te laten horen, zoals herinneringen en agenda afspraken. Op je telefoon is dat natuurlijk niet van toepassing.