Beantwoord

Sonos stopt met Android?

  • 16 May 2023
  • 46 reacties
  • 2197 Bekeken

Op 23 mei kan ik mijn eigen bestanden niet meer vanaf mijn telefoon afspelen?

Is dat niet de basis van muziek luisteren? Je eigen muziek afspelen?

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 18 May 2023, 20:20

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

46 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee hoor, de basis is streamen vanuit een abonnement.

Het streamen van muziek die op een Android toestel staan was extra. IOS kon al veel langer niet en ik moet zeggen dat ik dat ook nooit heb gemist.

Reputatie 7

Zie 

De reactie van @Erooij is wat sarcastisch, maar de meeste Sonos-gebruikers maken inderdaad gebruik van streaming. Een laptopje met je database werkt ook.

Reputatie 7
Badge +3

Hij was zeker niet sarcastisch bedoeld, maar een reactie op de vraag of het afspelen van eigen muziek niet de basis is van het luisteren naar muziek.

Ik ben echt van mening dat de basis bij Sonos het streamen vanuit een abonnement naast het streamen van radio, met als extra mogelijkheid het streamen van muziek wat jezelf “bezit”. Voor dit laatste moet je dan aan een aantal randvoorwaarden voldoen en dat zit hem in de bron waar de muziek zich bevind. Sonos kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor alle mogelijke vormen van bezit en het valt te verwachten dat er weleens bronnen wegvallen. Dit hoeft dan niet altijd aan Sonos te liggen, maar kan ook door de ontwikkeling bij andere partijen komen.

Reputatie 4
Badge +3

de meeste Sonos-gebruikers maken inderdaad gebruik van streaming.

Kan zo zijn, maar ik heb nooit cijfermateriaal gezien dat deze uitspraak ondersteunt.

Reputatie 5
Badge +3

de meeste Sonos-gebruikers maken inderdaad gebruik van streaming.

Kan zo zijn, maar ik heb nooit cijfermateriaal gezien dat deze uitspraak ondersteunt.

Is er wel cijfermateriaal van mensen die muziek afspelen van hun telefoon? 😃

Reputatie 4
Badge +3

Is er wel cijfermateriaal van mensen die muziek afspelen van hun telefoon? 😃

Bij Sonos vast wel, maar ik ken de cijfers niet.

Reputatie 7

Zeker omdat de Sonos-database maar 65.000 nummers aankan en de ondersteuning van Plex helaas geen folder view ondersteunt is streaming inderdaad veel handiger dan het gebruiken van je eigen collectie. Het was echter wel ooit het begin voor Sonos en ik blijf het jammer vinden dat Sonos dit niet verder heeft ontwikkeld. Je eigen muziek vanaf een telefoon afspelen heeft mij echter ook nooit iets geleken.

Reputatie 7

Overigens: Sonos stopt niet met Android, maar met de mogelijkheid om muziekbestanden die op je Androidtelefoon staan af te spelen via je Sonossysteem.

Ik was ook onaangenaam verrast dat ik mijn mp3 niet meer kon afspelen. Triest dat gebruikersgemak nu ondergeschikt wordt gemaakt aan juridisch indekken. 

Reputatie 7
Badge +3

Juridisch indekken? Verklaar je nader.

Reputatie 4
Badge +3

Triest dat gebruikersgemak nu ondergeschikt wordt gemaakt aan juridisch indekken. 

Er is inderdaad geen sprake van 'juridisch indekken'. Het is evenmin zo, dat Sonos deze optie 'zomaar’ verwijdert. Net zoals dat enige tijd geleden gebeurde met iOS-apparaten omdat Apple zijn besturingssysteem zodanig wijzigde dat Sonos er geen gebruik meer van kon maken, gebeurt dat nu met Google op het Android-platform. Met Apple Airplay kun je overigens nog steeds vanaf je iDing streamen naar de Sonos-apparaten die Airplay ondersteunen.

Het is mij totaal onduidelijk. Ik heb sonos speakers in huis en ik heb eigen mp3 bestanden staan op mijn Android telefoon. Die bestanden wil ik graag afspelen op mijn speakers van sonos, maar dit lukt ineens niet meer. 

 

Kan iemand mij vertellen waarom niet of hoe ik dit alsnog kan doen? Uiteraard zonder abonnement, immers ik wil gewoon mijn eigen mp3's kunnen afspelen op mijn sonos speakers. Het zou raar zijn als je eigen muziek niet zou kunnen afspelen op je speakers

Reputatie 4
Badge +3

Kan iemand mij vertellen waarom niet of hoe ik dit alsnog kan doen? 

De reden heb ik in een eerdere post gegeven. Enkele alternatieven: zet de mp3-bestanden op je PC en speel ze daar vandaan af, of zet ze op een NAS of zet ze op een USB-stick die in de router gaat.

Ik zie eerlijk gezegd in de reacties geen legitieme redenen voor het verdwijnen van de mogelijkheid om je bestanden vanaf je telefoon af te spelen.

Ik probeer het écht te begrijpen, maar doe het niet, ook niet na het lezen van alle reactie.

Voor mij en ik denk voor vele anderen is (nu 'was’ dus) een heel belangrijke functie gebruikersmogelijkheid van sonos om audio te kunnen streamen van elk met wifi aangesloten apparaat (met als belangrijkste je smartphone).

Als je om deze reden je sonos speaker(s) hebt gekocht is dit wel een enorme domper.

 

Ik heb een speaker en wil (in ons draadloze tijdperk) eenvoudig audio bestanden kunnen afspelen via een wifi netwerk uiteraard vanaf elk apparaat dat met het wifi netwerk is verbonden, in mijn geval met name vanaf mobiele telefoon, maar ook gasten moeten dit, wanneer ze bij mij op bezoek komen eenvoudig vanaf hun telefoon kunnen doen.

Zo hebben we al vele gezellige avondjes doorgebracht.

Mijn maatstaf om sonos te kopen was met name door deze logische functie. 

Nu ineens kan dit niet meer op deze wijze.

Waarom zou dit nu ineens via een NAS moeten verlopen? Waarom zou dat wél kunnen en niet vanaf je telefoon. Dus het ene apparaat is wel mogelijk en het andere apparaat niet?

Nee, afspelen vanaf laptop, nas of usb stick zijn voor mij en mijn gasten geen reële opties, helaas.

 

Is er een mogelijkheid om het toch te kunnen doen vanaf smartphone?

Bijvoorbeeld via een gratis streamingsdienst app?

 

 

Zeer nette en correcte reactie. Ik begrijp er ook niets van. Ik heb enkele jaren geleden een rete duur systeem aangeschaft genaamd Sonos  (en daarom al m'n audio apparatuur, die ik daardoor toch niet meer gebruikte, weg gedaan) en nu opeens kan ik de voornaamste functionaliteit daarvan niet meer toepassen!!!??? Ik zou er alles voor geven om m'n audio apparatuur weer te hebben.

Ik vind het ronduit schandalig en overweeg serieus mijn Sonos te verkopen en iets anders aan te schaffen.

Dat wilde ik eigenlijk toch al, want ik lig telkens overhoop met de (draadloze) verbinding.

Ik hoop echt dat Sonos binnenkort uit hun hoge toren komt en er (weer) een fatsoenlijk, goed functionerend systeem van maakt waarop eigenaren hun eigen muziek weer gewoon vanaf elk apparaat, dat muziek kan afspelen, deze ook op hun eigen Sonos kan afspelen. 

Volgens mij is het gewoon een scam. Een nieuwe vorm van afpersing om mensen te dwingen bepaalde producten aan te schaffen (waarschijnlijk waar betrokken partijen een geldelijk belang hebben).

Reputatie 7

@Sonosalphen De uitleg is dat Google (binnenkort) geen toegang voor andere apps biedt tot de muziekbestanden. Dat een NAS deze toegang wel biedt is logisch - die is daarvoor bedoeld. Google lijkt te hebben beslist dat Android dat niet hoeft.

Je kunt zeggen dat Sonos wat vroeg is door deze functie nu al voor alle Android te stoppen, maar ik kan het me ook voorstellen dat als ze dat niet doen en pas reageren als Google echt stopt Sonos overstelpt wordt met vragen - wat erg duur is.

In het hoofd topic hierover wordt verwezen naar iBroadcast en Youtube Music (verrassing: eigendom van Google) als gratis opties om je muziek naar te uploaden. Beide zijn gratis. Je bestanden kun je vanaf een computer spelen (eventueel via Plex), of een iPad (via Airplay). En met een Spotify abonnement (kost wel geld) kun je uit nog meer muziek kiezen voor gezellige avondjes.

@Bokkie Sonos biedt hulp voor verbindingsproblemen. Heb je al eens gebeld?

Een scam van Sonos? Waarom dan? Met deze beslissing maak je een (overigens waarschijnlijk beperkt) deel van je publiek boos. En wat verdien je eraan? Een paar mensen doe dan toch maar een Era 100 of Roam kopen voor de bluetooth mogelijkheid? Waarom heeft Sonos dit dan niet meteen gestopt toen dit voor de iPhone ook stopte? Maar goed, als je er zo over denkt kun je inderdaad misschien beter een ander merk kiezen - zijn er merken die dit nog doen?

Het is altijd jammer als een feature vervalt. Ik kan het mij persoonlijk niet voorstellen dat het handig is om al je muziek op een apparaat te hebben dat je kunt verliezen - als je een back up op de PC hebt kun je immers de bestanden gewoon vanaf de PC afspelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Vroeger gaf ik veel geld uit aan analoge muziek. Tegenwoordig kan je voor een fractie van dat geld alle muziek van de wereld streamen.

En ja, ik moet toegeven dat ik ook meegelift heb op de tijd dat er veel muziek op niet geheel officiële wijze werd verzameld, o wat waren dat mooie tijden en wat kon ik moeilijk afstand doen van die muziek, waarvan ik, vreemd genoeg, het gevoel had dat het mijn muziek was. Vele geluidsdragers vol. 
Inmiddels al jaren overgestapt op goede streamingdiensten en afscheid genomen van al datgene wat ik eigenlijk niet tot mijn bezit mag rekenen. Het gevoel is veel beter en de hoeveelheid beschikbare muziek en kwaliteit onvoorspelbaar. 
En de kosten van dit alles………. Eigenlijk te verwaarlozen wanneer je ook een Sonosinstallatie kunt aanschaffen.

Ook wanneer alle muziek op je telefoon persoonlijk bezit is dan raad ik echt aan een abonnement op een streamingdienst te nemen. Je telefoon blijft dan altijd beschikbaar voor alle andere zaken waar je een telefoon voor hebt. En zoals aangegeven, het is niet de keuze van Sonos.

@106rallye: ja, die heb ik al eens gebeld. Ze hebben toen geholpen, maar enige tijd later kreeg ik weer problemen. Ik zal het nog eens proberen. Het hebben van al je muziek op een smartphone is juist handiger dan een PC.

@Erooij: al die LP's en CD's die ik heb aangeschaft in de loop der jaren, zijn wel degelijk van mij en een deel van de aanschaf is voor het recht om die muziek, die door anderen is geproduceerd, te mogen beluisteren. Zo is mijn huis ook van mij en niet van degenen die het hebben ontworpen en gebouwd. Ik wil graag de muziek luisteren, die ik heb aangeschaft en gedigitaliseerd. Ja, ik zou ook een abonnement kunnen nemen. Zeker als je vermogend genoeg bent om een Sonos aan te schaffen, maar de charme zit hem nu juist in het concept. Alles is mogelijk, maar blijkbaar is afspelen van mp3 bestanden van je smartphone niet mogelijk (gemaakt?)! Waarom (niet)?

Reputatie 4
Badge +3

blijkbaar is afspelen van mp3 bestanden van je smartphone niet mogelijk (gemaakt?)! Waarom (niet)?

Omdat Google zijn besturingssysteem heeft gewijzigd. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn van die momenten dat je zaken moet accepteren zoals ze zijn. In de loop van de jaren is er heel veel veranderd in hoe muziek werd vastgelegd. Heel veel apparaten om dat af te spelen worden niet meer geleverd en steeds moest je opzoek naar middelen om dat anders vast te leggen om het toch maar te kunnen afspelen. Persoonlijke digitalisering leek het antwoord en is ook nog steeds goed mogelijk vanaf bepaalde bronnen. 
Sonos is een hulpmiddel om die digitalisering af te spelen, waarbij je altijd zult moeten beseffen dat het een hulpmiddel is en dat er dus zaken kunnen veranderen. Bronnen kunnen verdwijnen, zoals bijvoorbeeld ook een cassettespeler of een datrecorder niet meer echt gangbaar is. Sonos kan daar waarschijnlijk over het algemeen weinig aan veranderen. Over het algemeen zijn het de externe partijen waar de veranderingen zullen plaatsvinden, om welke reden dan ook.

En nogmaals, een abonnement is zo gek nog niet. Ik heb muziek ontdekt waar ik het bestaan niet van kende en dat alles exact op mijn smaak afgestemd. Er ging voor mij een wereld open.

Of je kiest natuurlijk gewoon voor één van de alternatieven die Sonos heeft aangereikt en je kunt van al je eigen muziek blijven genieten. 

Reputatie 7

En nogmaals: probeer iBroadcast eens.

ik vind dit ook een schande!! We spelen hier onze persoonlijke muziek, geluiden voor de baby, in gesproken teksten af via een tablet en opeens gaat dit niet meer. Streaming diensten gebruiken we nauwelijks. Nu zitten we hier met een systeem van bijna 2000€ en we kunnen onze eigen muziek er niet mee afspelen! 😣

Ik merkte ook al dat als ik aan google assisant bv. Vraag om joe fm te spelen hij een Spaanse zender op zet. 😣

Ik lees via een pc zou het wel nog gaan? Hoe gaat dit dan? (Wel een stap terug van een tablet naar een ouderwetse pc.)

Reputatie 5
Badge +3

Dit is weken geleden aangekondigd dus helemaal opeens is het niet... Er staan hier wel wat oplossingen om je eigen muziek alsnog te kunnen afspelen, het is misschien even wat werk maar het kan wel. Zelfs met je tablet. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar om alle “klagers” even een hard onder de riem te steken……….. uiteraard geldt ook voor de alternatieven dat ook dat eindig kan zijn, maar om het positief af te sluiten, het zou ook kunnen dat er nieuwe alternatieven opduiken.

Sonos is een speakerbouwer en maakt gebruik van de diensten van derden om muziek richting de speakers te krijgen. Stopt één van die derden of verandert deze wat aan hun systeem dan kan het zomaar eindigen. Kan je Sonos daar verantwoordelijk voor stellen?…. Nee. 

Reputatie 7

@Joeri85 Voor muziek op een PC kun je hier verder lezen: https://support.sonos.com/nl-nl/article/add-your-music-library-to-sonos

Ook iBroadcast is een mogelijkheid. Dat in de gratis versie de kwaliteit niet heel hoog is zou voor jouw gebruik geen probleem hoeven zijn. Wel moeten de data van de bestanden duidelijk zijn (naam en toegevoegde data), wat bij eigen bestanden misschien enige aanpassing behoeft.