Skip to main content

Zonder Sonos app kon ik muziek van Itunes app spelen op mijn Sonos speakers. Woonkamer gekoppelde S1 (hoofd verbonden met Router Ziggo) en S2 en in de keuken verder weg extra speaker S1. Onafhankelijke keuze aangeven via Airplay. Sinds een 2-tal weken na het knipperen rood en groen op de boxen in de kamer niet meer, Nu de Woonkamer melding “geen verbinding”, maar Keuken werkt wel gewoon.

Via de Sonos app werkt wel de keuze mogelijkheid “Woonkamer, Keuken”. Dus zou je zeggen ligt aan Apple , maar hun support geeft aan dat het een Sonos probleem zou zijn. Alles gedaan stroom van de speaker, stroom van de router, speakers reset enz. enz. helaas nog geen oplossing.

Is het de software update van Sonos of van Apple? Alles opnieuw installeren, gekoppeld laten vervallen en dan eerst de S1 woonkamer box? Andere simpelere oplossing?

Oplossing?

Kun je uitleggen wat je bedoelt met “Woonkamer gekoppelde S1 (hoofd verbonden met Router Ziggo) en S2 en in de keuken verder weg extra speaker S1”? Wat is een S1, hoe is die “gekoppeld” met een S2? Wat is een S2? Wie zijn hoofd is verbonden?

Ik heb in de woonkamer 2 speakers, model S1 en in de keuken ook zelfde speaker model S1.

In de woonkamer is de linker speaker gekoppeld aan de router (box van Ziggo) en de andere speakers 1x woonkamer en 1x keuken alleen op stopcontact. 

In de app “Muziek” van Apple zowel Sonos heb je via Airplay een pop-scherm, waarin je de keuze ziet

“Woonkamer”

“Keuken”     zo zijn de speakers genoemd bij installeren (via keuze menu Sonos).

Tot voor kort werkte dit bij beide apps en kun je beide speakers keuze “Woonkamer” of “Keuken” beide aanzetten maar ook apart. (dus via Airplay)

Bij Sonos werkt dit prima, echter zonder gebruik van de Sonos app kon je via de “Muziek” app van Apple dit ook. Nu zegt hij bij “Woonkamer” kan geen verbinding maken, maar de keuze alleen “Keuken” werkt wel. Deze is destijds wel via de S1 speaker (met dus aansluiting router) geconfigureerd.

Sorry, maar S1 en S2 zijn geen namen van Sonos speakers - toevallig wel van software/appversies van Sonos. Dat maakt je verhaal wat verwarrend.

Je klacht is dus dat afspelen via de Sonos app wel werkt, maar via AirPlay op de woonkamer een foutmelding geeft?

Je zou kunnen proberen je systeem niet bedraad te gebruiken (één speakers bekabeld en de ander dus via Sonosnet) maar via de wifi. Anders moet je misschien eens met Sonos bellen. Zij kunnen veel zien van de ontvangst van (in dit geval) Sonosnet.

Die laatste alinea is van mijn kant at verwarrend. Ik bedoelde te zeggen:

Je hebt nu één speaker bedraad aangesloten. Daardoor schakelt je Sonos-systeem over naar een aparte wifiverbinding, Sonosnet. Je zou kunnen proberen je systeem over te zetten naar je wifi:  kijken of dat helpt. Mogelijk is daar een reset (naar fabrieksinstellingen) voor nodig, afhankelijk van welke speakers je hebt. Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/connect-sonos-to-a-new-router-or-wi-fi-network

Anders moet je misschien eens met Sonos bellen. Zij kunnen veel zien van de ontvangst van (in dit geval) Sonosnet.

Reageer