Skip to main content
Vraag

Verhuizen, nu tijd voor Sonos?

• March 7, 2026
  • 6 reacties
  • 55 Bekeken

Goedemiddag allemaal.

Binnnenkort ga ik verhuizen naar een aanzienlijk grotere woning dan nu. Hier zou ik graag een multi audio systeem willen aanschaffen, maar voordat ik dit doe zit ik met enkele vragen. 

Ik vertel even kort wat ik zou willen per ruimte, hoe groot die ruimte is, wat daar al gepland is en welke uitzonderingen er zijn. Hopelijk kunnen jullie mij dan vertellen wat het beste is en wat er mogelijk is en wat ik nodig heb :). iets met bomen en bos.

Entertainment kamer.
40m2. Hier komt sowieso een platenkast met platenspeler van Pro-ject, 2 vloerstaande speakers van Dali, een Marantz 70s versterker, een voorversterker van Pro-ject, een beamer (met arc, smart android, normal throw) en een projectie scherm. 
Hier zou ik willen; een surround system van Sonos die los te bedienen valt maar evt ook te koppelen met alle overige speakers in de andere ruimten. Het surround system zou ik graag los willen verbinden met de beamer zonder verlies van surround.
Uitzonderingen; De vinyl opstelling blijft losstaand van surround system, wel eventueel te koppelen valt met alle overige speakers in de andere ruimten.

Woonkamer
40m2. Sluit aan de entertainmentkamer. Hier komt wel een glazen wand met deur tussen.
Hier zou ik willen; Stereo geluid. Los te bedienen of tezamen met alle andere speakers in de andere ruimten.

Eetkamer
20 m2. Sluit aan de woonkamer, zit om de hoek, dus niet in de woonkamer.
Hier zou ik willen; Stereo geluid. Los te bedienen of tezamen met alle andere speakers in de andere ruimten.

Keuken
30 m2. Sluit aan de eetkamer/woonkamer. vanuit de woonkamer loop je "langs” de eetkamer naar de keuken. Keuken valt volledig af te sluiten. 
Hier zou ik willen; Stereo geluid. Los te bedienen of tezamen met alle andere speakers in de andere ruimten.

Terras (deels overdekt)
50 m2. via de woonkamer en via de keuken te bereiken. 
Hier zou ik willen; Stereo geluid. Los te bedienen of tezamen met alle andere speakers in de andere ruimten.

Hopelijk is dit voldoende informatie. Alvast super bedankt voor de info!

6 Reacties

106rallye
  • March 7, 2026

Entertainmentkamer

Arc Ultra, 2xEra 100 (SL schijnt binnenkort te komen, zonder microfoon, wellicht iets goedkoper) voor surround (als je per sé vol Atmos wilt Era 300’s), plus een Sub (of twee). Eventueel een Sonos Port voor aan de Marantz.

Eetkamer

Twee Era 100, eventueel Five’s.

Keuken

Twee Era 100.

Terras

Sonos Amp met Sonos by Sonance buitenspeakers.

• Auteur
  • Novice
  • March 8, 2026

Thanks voor je reactie! Heel fijn.

De speakers in de kamers zijn duidelijk. En inderdaad vol Atmos, dus die 300. 

Hoe krijg ik het geluid van de beamer als surrounding naar de speakers? 

Sonos port op Marantz is om platenspeler geluid overal te krijgen?

Rakker71
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • March 8, 2026

Voor buiten zou je eventueel ook de Move 2 kunnen gebruiken. Wil je echt Hifi neem daan de B&W speakers met een Sonos Amp. Het voordeel van de Move 2 is dat je ze kunt plaatsen waar je wil (op accu). Maar je kunt ze ook met een Sonos muurbeugel ophangen. Dus iets meer flexibiliteit. 

• Auteur
  • Novice
  • March 8, 2026

Thanks Rakker71. Goede tip! Wordt indd de Move 2. 

Rakker71
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • March 8, 2026

Ga je geen spijt van krijgen. Ik ben absoluut fan van B&W speakers maar de flexibiliteit die Sonos biedt is tegenwoordig wel lekker makkelijk. Ik moet altijd even wennen aan de klank van Sonos maar dat went snel. Twee stuks Move 2 in stereopaar doen het absoluut prima! Veel luisterplezier alvast.

106rallye
  • March 8, 2026

De projector heeft HDMI-ARC, lees ik. Dat is goed voor Sonos, maar mogelijk heb je wel een hele lange kabel nodig.