Skip to main content
Vraag

Uitbreiden systeem

• September 13, 2026
  • 3 reacties
  • 21 Bekeken

Hallo, op dit moment beschik ik over een Sonos Beam Gen 2 en 2x Sonos One SL speakers welke nu voornamelijk gebruikt worden voor het geluid van de TV, maar omdat onlangs mijn Samsung HCS ter ziele is gegaan en ik via deze HCS radio luisterde en mijn platen en cd's afspeelde wil ik nu mijn Sonos uitbreiden, mijn platenspeler heeft een voorversterkte rca uitgang en beschikt over Bluetooth en de cd speler heeft rca.

Nu had ik zelf gedacht om een Port te kopen, volgens wat ik gelezen heb zet deze de muziek afkomstig van het aangesloten apparaat op de rca ingang om in een wifi-signaal zodat dit geluid verdeeld  wordt over de Beam en de Sonos One speakers, dit zou dus inhouden dat ik iedere keer stekkers moet gaan wisselen om de ene keer de platen- of cdspeler te gebruiken omdat de Port maar één rca-ingang heeft.

Mijn vraag; is mijn conclusie v.w.b. het omzetten van het signaal afkomstig van het op de rca-ingang aangesloten apparaat correct, wat is de oplossing zodat ik niet iedere keer handmatig kabels moet om wisselen, en welke 2 speakers komen er in aanmerking om mijn Sons uit te breiden naar in totaal 5 speakers, zoals bij de HCS het geval was, bovendien moet ik deze speakes aan de wand kunnen bevestigen op de plaats waar nu de HCS-speakers hangen?

Vol belangstelling ben ik in afwachting van ik uw reactie.

Waarvoor bij voorbaat hartelijk dank.

Met vriendelijke groeten

Ad

3 Reacties

106rallye
  • September 14, 2026

De Port is een mooi ding met een dubbele functie: geluid van Sonos-zijde naar een versterker brengen en geluid van die versterker naar Sonos brengen. Daarom is hij vrij duur.

Jij gebruikt echter enkel de laatste functie (voor je platenspeler en je CD-speler). De eenvoudigste oplossing is dan om een analoge rca switch met de Port te gebruiken. Die Port kan dan naast je apparatuur geplaatst worden.

Er zijn echter ook andere Sonos apparaten met een analoge ingang, zoals de Five en de Era 100 (SL) en de Era 300 - die laatsten via een verloopkabeltje. De Era’s hebben ook bluetooth.

Je zou dus twee Era speakers aan kunnen schaffen en je apparatuur ofwel bedraad (CD en platenspeler) ofwel via bluetooth (platenspeler, is wel mindere kwaliteit) aan kunnen sluiten. De Era’s kunnen worden ingesteld als stereopaar, volgens mij kun je dan zowel de bluetooth als de analoge ingang gebruiken (check even bij de winkel). Sonos speaker kun je ophangen (daar zijn beugels voor), maar als je de CD-speler en je platenspeler erop aan wilt sluiten is dat misschien onhandig.

• Auteur
  • Junior
  • September 14, 2026

Volgens mij begrijp ik jou niet, of jij begrijpt niet wat ik wil?

Huidige situatie is 1x Beam Gen 2 en 2x Sonos One SL.

Nieuwe situatie moet worden indien dit mogelijk is;

De huidige 1x Beam Gen 2 en 2x Sonos One SL uitbreiden met 2x Sonos (welke) speakers die dan gezamenlijk  een groep vormen.

Veder wil ik graag weten of als ik mijn Draaitafel en Cd ga gebruiken via de Port of dit signaal omgezet wordt en het geluid gestreamd wordt over alle speakers, over de switch dat begrijp ik omdat mijn ter ziele gegane HCS maar een rca-ingang had te weten de AUX-ingang.

106rallye
  • September 14, 2026

Ik had nog wel zo mijn best gedaan om duidelijk te zijn. ;-) Wat begrijp je niet?

Mijn advies hangt af van wat jij handig vindt:

• een Port met een RCA-switch en twee speakers; of
  • twee speakers en daar de CD-speler resp. de platenspeler op aansluiten.

De twee speakers zouden Era 100 (SL) kunnen zijn: de minst dure, maar wel met bluetooth. Als je belangstelling hebt voor Atmos muziek zou je ook Era 300’s kunnen doen. Het beste geluid krijg je met Five (die wel een analoge ingang hebben maar geen bluetooth).

De Port zet, als gezegd, het analoge geluid om naar digitaal en brengt het naar je speakers. Je kunt die speakers “groeperen” met de Port of de Port zo instellen dat hij altijd weergeeft op een bepaalde speaker of “kamer” in de app (Autoplay).

Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms en https://support.sonos.com/nl-nl/article/adjust-line-in-settings