Hallo,
Ik ben deze week na 7 jaar trouwe Denon (HEOS) eigenaar te zijn geweest overgestapt op Sonos. Mensen om mij heen zweerde bij Sonos, dus vol overtuiging kocht ik een hele rits speakers na het beluisterd te hebben in de winkel. Nu ik alles heb staan valt het me een beetje tegen. Omdat Denon niet echt geïnvesteerd heeft in nieuwe modellen liep de HEOS Bar wat achter qua surrounds etc. Geen Atmos ondersteuning, sommige films gaven vaag geluid door verouderde codecs en zovoorts.
In de woonkamer heb ik de Sonos Arc ultra onder de TV neer gezet, met als surrounds de ERA 100's en eerst 1 sub en inmiddels 2 subs (gen 4). Bij Atmos films via Netflix heb ik nauwelijks tot niet het gevoel dat er meer dan 5.1 is. Ik hoor het geluid achter me en voor me, maar mis compleet die extra dimensie. De upfiring volume van de Arc staat inmiddels op 10, toch hoor ik nog steeds niets van boven.
Ook had ik de ERA 300 gekocht en deze als test achter me gezet links en rechts, ook daar niet echt het gevoel dat er iets van boven komt. Helaas wil mijn vriendin niet dat die ERA 300's aan de muur komen te hangen (ze vind ze te lomp) dus die zijn terug naar de keuken gegaan.
Afijn, dus nu Arc Ultra + 2x Sub gen 4 en 2x Era 100 als surround.
De afstand tussen TV en bankstel is 3,5 meter en 1 kant is muur/groot raam. De bankstel staat tegen de muur aan, er is dus geen extra ruimte achter de bank. Dat is ook de reden dat ik de ERA 100 heb gekozen, de winkelverkoper zei dat ERA 300 bij weinig ruimte achter bank niet zo veel nut hadden.
Gevoelsmatig voegt de 2e sub in mijn geval ook weinig tot niets toe en was dat de investering van 800€ niet waard. Op de oude plek hoorde ik hem helemaal niet, en de nieuwe plek is ietsje beter (beide kanten langs de tv meubel) maar nog steeds niet je van het (of verwacht ik te veel?).
Gevoelsmatig is de ARC Ultra vooral veel treble/dialoog en weinig midden tonen. Als ik het vergelijk met de good old Heos BAR had die fors meer middentonen en iets minder hoge tonen, wat toch wat meer warmte in de klank geeft.
Hebben jullie tips voor mij? Dit is mijn indeling:
Plafond is 2,50 hoog en volledig van gisplaten. Ik zit dus 3,50 meter van de TV en de soundbar staat onder de TV, 5 cm voor de TV op een hoogte van 60 cm. +/- op kijkhoogte.
Uiteraard Trueplay uitgevoerd.