Skip to main content
Beantwoord

surround sound

• June 1, 2026
  • 9 reacties
  • 62 Bekeken

Ik heb 2x de Era 100 voorin mn kamer 2x de Era 300 naast mn bank. 

Ik heb de Era 100 als pair aan mn TV gekoppeld. Is het mogelijk om zonder de Arc toch surround sound te kunnen krijgen?

Beste antwoord door 106rallye

Via bluetooth of de koptelefoonaansluiting waarschijnlijk?

Voor surround bij Sonos heb je echt een soundbar of Amp nodig. Die beschikt over de rekenkracht om andere speakers aan te sturen.

9 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • June 2, 2026

Nee

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • June 2, 2026

Hoe heb je de era 100 aan je tv gekoppeld?

106rallye
  • Antwoord
  • June 2, 2026

Via bluetooth of de koptelefoonaansluiting waarschijnlijk?

Voor surround bij Sonos heb je echt een soundbar of Amp nodig. Die beschikt over de rekenkracht om andere speakers aan te sturen.

• Auteur
  • Junior
  • June 2, 2026

Ik heb de twee Era 100's gepaard en als output speakers op mn TV geselecteerd. Mn TV vindt ze nu standaard als ik de TV aanzet. Dit kan volgens Sonos niet maar het werkt bij mij prima. Vandaar dat ik me afvraag of ik via mijn paar Era 300's die ik achter/midden in de kamer heb misschien toch Surround Sound kan produceren. De TV gaat wel over de vier speakers maar gebruikt ze dan als twee speakers voor links en twee voor rechts. In plaats van één voor linksvoor, één voor rechtsvoor één voor linksachter en rechtsachter. 

106rallye
  • June 2, 2026

Je hebt het stereopaar Era 100 dus waarschijnlijk via Bluetooth verbonden met je TV. Sonos ondersteunt dit niet, dus bij problemen krijg je geen hulp. Wel zou je als je de 300’s met de 100’s groepeert wat vertraging op de 300’s moeten hebben bij TV-geluid.

Surround over Bluetooth is niet mogelijk, je hebt altijd een soundbar/Amp van Sonos met HDMI-ARC nodig.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • June 2, 2026

Bovendien mis je de centerspeaker, welke ook standaard aanwezig is bij een surroundopstelling. De soundbar is links, rechts en center in één.

• Auteur
  • Junior
  • June 2, 2026

Ja ik snap t. Moest ik toch maar een soundbar aanschaffen denk ik. Enig idee wat ik dan met de Era 100's zal doen. Die worden dan ietwat overbodig ? In deze opstelling?

106rallye
  • June 2, 2026

Ja, klopt. Leuke speakers elders in huis!

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • June 2, 2026

Of je gebruikt ze als surrounds ipv de era 300’s. Vervolgens plaats je de 300’s op de plek van de 100’s. Je kunt dan van echt stereo-muziek genieten vanuit de era 300’s wanneer je deze in stereo-opstelling plaatst.