Skip to main content
Vraag

spraakversterking

• February 3, 2026
  • 6 reacties
  • 39 Bekeken

Spraakversterking staat op Max maar tekst is soms nog moeilijk te verstaan. Dof geluid we hebben de sonos ultra met surroundspeakers 

6 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • February 3, 2026

Iemand die onduidelijk praat of slecht opgenomen is, zal door geen enkel hulpmiddel ineens wel duidelijk te verstaan zijn. Als voorbeeld noem ik Frank Lammers van o.a. de Jumbo-reclame, denk dat er maar weinig mensen zijn die dat duidelijk kunnen verstaan.
Bij spraak hebben de surrounds hoe dan ook geen invloed omdat spraak voor 99% altijd van voren komt.

Spraakversterking is een beperkt hulpmiddel welke bepaalde tonen iets versterkt. Eventueel kan je zelf nog proberen om de hoge tonen iets op te schroeven.

• Auteur
  • Novice
  • February 4, 2026

Dank je wel voor je reactie.

Hier voor hadden we een Sonos arc en daar hadden we geen last van , dat is rare eigenlijk. Maar ik ga proberen de hoge tonen wat op te schroeven.

Gr Limataki

106rallye
  • February 4, 2026

Heb je Trueplay gedaan? Wat zegt Sonos dat je voor soort geluid (stereo, Dolby Digital 5.1) krijgt als dit gebeurt.

• Auteur
  • Novice
  • February 4, 2026

Ja trueplay gedaan en ik krijg geen melding van Sonos als ik het moeilijk versta de tekst. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • February 4, 2026

@106rallye bedoelt wat voor geluid er afgespeeld wordt op het moment dat je het moeilijk verstaat. Dat staat in de app bij de volumeregeling. Geen idee of dat er iets mee te maken zou kunnen hebben, maar er is een vers hil in geluidsoverdracht tussen stereo en surround. M.i. heeft het meer met de sprekende persoon of de opname zelf te maken. Waarom zou het anders de ene keer beter zijn dan de andere.

Uiteraard kan het type van de speaker weldegelijk verschil maken, wellicht is de Arc beter voor spraak dan de Ultra. Geen idee.

106rallye
  • February 4, 2026