Skip to main content
Vraag

sonos ray reageert slecht op afstand bediening

• June 7, 2026
  • 4 reacties
  • 42 Bekeken

Ik heb een nieuwe tcl tv en daarbij een sonos ray via optische kabel. Het geluid doet het goed maar de sonos reageert slecht op alle afstand bedieningen die ik inmiddels gekoppeld heb. Via de sonos app moet je 3x drukken, ik moet wel 100x drukken en met wat gelukt zegt hij dan gekoppeld. Als ik vervolgens het geluid wil aanpassen zegt de tv dat de "audio uitvoer via optische vezels ondersteunt geen volumeregeling."  De sonos ray reageert slecht of eigenlijk bijna niet op de afstand bediening. 

Heb tcl en kpn afstandbedieningen gekoppeld maar probleem blijft.…

Wie heeft de oplossing?

4 Reacties

• June 7, 2026

Ik kan het niet genoeg zeggen , neem met problemen , die je niet kunt oplossen , CONTACT OP MET DE KLANTENSERVICE , die helpen met veel problemen , DOEN , blijf niet aanmodderen.

106rallye
  • June 7, 2026

Heeft TCL een Bluetooth afstandsbediening en heb je op de TV infrarood (ir) in moeten stellen? Bij mijn TV geeft dan de TV dan het infraroodsignaal - dan moet er dus wel een line of sight zijn tussen TV en Ray……

Waarbij ik het vreemd vind dat de Ray ook slecht op de app reageert. Dat is een heel andere manier van bedienen - wifi in plaats van ir. Misschien heb je twee problemen?

• Auteur
  • Novice
  • June 7, 2026

Nee, excuus voor de verwarring,  ik bedoelde met de app dat ik de afstandbediening via de sonos app koppel. Als ik aan het koppelen ben vraagt de sonos app druk 3x op volume + op de afstandbediening dan moet ik wel 100x drukken (zelfde geldt voor - en mute op ab) en met wat geluk geeft de app dan aan gekoppeld. Dus wifi is het niet. Alleen pakt hij de infrarood van de afstandbediening heel slecht. 

106rallye
  • June 7, 2026

De vraag is dus tweeledig:

1. het programmeren gaat slecht; en
  2. het werkt slecht.

Voor 1 zou je eens op het engelstalige forum kunnen kijken - daar herinner ik mij iets over dat TCL niet goed reageert op meerdere keren drukken. De zoekfunctie van het forum is echter een probleem.

Ligt 2 misschien aan het punt dat ik eerder noemde? Dat het niet de afstandsbediening is die ir uitzendt maar de TV.