Skip to main content
Vraag

SONOS Playbar geen TV audio

• May 16, 2026
  • 0 reacties
  • 5 Bekeken

Forum|alt.badge.img

English below.

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de optische/Toslink-ingang van mijn Sonos Playbar (defect gekocht, klepje kapot) en ik loop vast. Ik hoop dat iemand met kennis van printplaten me in de juiste richting kan wijzen.

Wat ik heb gedaan:
Ik heb de Toslink-ontvanger (FCR684208R) drie keer vervangen. De eerste twee keer vermoedde ik thermische schade tijdens het solderen. De derde vervanging heb ik super zorgvuldig uitgevoerd met een soldeerbout met een lagere temperatuur, snelsmeltend soldeer en nooit langer dan 3-4 seconden per verbinding, dat het niet meer mogelijk is dat hij is doorgesmolten. De datasheet geeft een maximumtemperatuur van 260 °C / 5 seconden / 2 keer aan — ik ben daar ruim binnen gebleven.

Metingen (printplaat van stroom voorzien, actieve Toslink-bron aangesloten):
- TP67 naar TP68 (Vcc naar GND op de ontvanger): ~3V DC
- TP87 naar TP68 (Vout naar GND, met actieve optische ingang): 1,67V DC
- TP87 naar TP68 (zonder ingang): 0V
- TP69 naar TP68 (ook Vout-lijn): 0V met ingang (onduidelijk waarom, ~60 ohm tussen TP69 en TP87)
- Pin 1 (Vout) direct op de ontvanger naar Pin 2 (GND): 1,67V — consistent met TP87

Lintkabel (10 pinnen): alle banen getest op continuïteit — alles in orde.

Weerstand van de ontvanger tussen de pinnen (zonder stroom, ter vergelijking): dezelfde waarden gemeten op zowel een bekende nieuwe ontvanger als de geïnstalleerde ontvanger — geen duidelijk verschil.

Symptomen:
- De Sonos-app geeft "geen optische ingang" / SPDIF niet gedetecteerd
- Schakelt niet automatisch over naar de tv-ingang
- Spotify en alle andere Sonos app ingangen werken perfect
- De Toslink-uitgang van de tv werkt (rood lampje brandt op de kabel)

Mijn interpretatie: de 1,67V op Vout met een actief signaal lijkt erop te wijzen dat de ontvanger actief is en een signaal uitzendt (een snel schakelend digitaal signaal zou gemiddeld rond die waarde op een multimeter moeten liggen). Maar de audioprocessor van de Playbar detecteert dit niet.

Is 1,67V een normale Vout-waarde voor deze ontvanger met een actief SPDIF-signaal? Of zou deze dichter bij 2,5V moeten liggen?

En nog belangrijker: is er een bekend onderdeel na de Toslink-ontvanger dat vaak defect raakt in de Playbar en precies dit symptoom zou kunnen veroorzaken? Een SPDIF-decoder-IC, een koppelcondensator, iets anders?

Alle hulp is welkom. Ik heb al meer geld aan onderdelen uitgegeven dan ik zou willen toegeven.

------------

Hi all,

I've been troubleshooting a non-functional optical/toslink input on my Sonos Playbar (bought defective, broken shutter) and I'm stuck. Hoping someone with board-level knowledge can point me in the right direction.

What I've done:
Replaced the toslink receiver (FCR684208R) three times. First two times I suspected thermal damage during soldering. Third replacement was done carefully with a lower-temperature iron, fast-melting solder, and never exceeding 3-4 seconds per joint. Datasheet specifies max 260°C / 5s / 2 times — I stayed well within that.

Measurements (board powered, active toslink source connected):
- TP67 to TP68 (Vcc to GND on receiver): ~3V DC
- TP87 to TP68 (Vout to GND, with active optical input): 1.67V DC
- TP87 to TP68 (without input): 0V
- TP69 to TP68 (also Vout line): 0V with input (unclear why, ~60 ohm between TP69 and TP87)
- Pin 1 (Vout) directly on receiver to Pin 2 (GND): 1.67V — consistent with TP87

Ribbon cable (10 pins): all lanes tested for continuity — all good.

Receiver resistance between pins (unpowered, for comparison): measured same values on both a known-new receiver and the installed one — no obvious difference.

Symptoms:
- Sonos app shows "no optical input" / SPDIF not detected
- No auto-switch to TV input
- Spotify and all other Sonos app inputs work perfectly
- TV toslink output confirmed working (visible red light from cable)

My interpretation: the 1.67V on Vout with an active signal looks like the receiver is alive and outputting something (a fast-switching digital signal would average around that on a multimeter). But the Playbar's audio processor doesn't detect it.

Is 1.67V a normal Vout reading for this receiver with an active SPDIF signal? Or should it be closer to 2.5V?

And more importantly — is there a known component downstream of the toslink receiver that commonly fails on the Playbar and would cause exactly this symptom? A SPDIF decoder IC, a coupling cap, something else?

Any help appreciated. I've already spent more on parts than I'd like to admit.