Skip to main content
Vraag

Sonos beam/2x one/Sub aansluiten op PC

• May 10, 2026
  • 5 reacties
  • 34 Bekeken

Hoi allemaal,

Tot nu toe altijd erg tevreden geweest met onze huidige Sonos set-up die op onze TV aangesloten zat via HDMI ARC direct naar de BEAM.

Nu hebben wij de TV vervangen en een beamer genomen die aan een desktop gekoppeld is. Beide van deze apparaten hebben geen HDMI ARC output. 

Nu heb ik een beetje zitten zoeken op internet hoe dit geheel aan te kunnen sluiten, echter word ik er niet heel veel wijzer van, van te voren eigenlijk gedacht dat hier wel een oplossing voor zou zijn dmv een adapter oid..? 

Zowel PC als beamer hebben dus alleen de standaard “klassieke luidspreker output”

Is er iemand met dezelfde situatie en met een oplossing? Alvast bedankt!

Paul

5 Reacties

106rallye
  • May 10, 2026

Wat versta jij onder “klassieke luidspreker output”? Want de meeste PC’s en projectoren hebben een tulp/RCA- aansluiting - dus analoog en stereo, als deze: 

Is dat wat jij bedoelt? Daar kun je overigens geen klassieke luidsprekers op aansluiten, alleen actieve luidsprekers, dus dan zou ik iets op het verkeerde been gezet zijn.

Ik neem aan dat je materiaal van de PC wilt spelen. Geen HDMI-ARC of optische aansluiting is echter geen surround - daar is ook geen adapter voor. HDMI-ARC op een PC is ook niet te doen, zeker niet achteraf. Een oplossing zou dan een geluidskaart met optische  output zijn, zoals deze https://www.alternate.nl/ASUS/Xonar-AE-geluidskaart/html/product/1370103 via deze adapter sluit je dan de Beam aan: https://www.sonos.com/nl-nl/shop/optical-audio-adapter. Mogelijk heb je dan wel een lange optische kabel nodig.

Ik ben na lang proberen ergens achter gekomen dat lijkt te werken, ik heb ook nog een Sonos roam 2 met Bluetooth functie, die kan ik via Bluetooth koppelen aan de PC en vervolgens via m’n mobiele telefoon met de Sonos APP kan ik de andere speakers er bij inschakelen!

106rallye
  • May 11, 2026

Maar dan heb je dus stereo geluid op je surround set en waarschijnlijk wat vertraging waardoor je geen lip sync meer hebt?

Klopt, geen surround. Dat neem ik voor lief. Gisteren avond getest en merk met een film geen vertraging!

106rallye
  • May 11, 2026

Prima als het voor jou werkt. Veel kijk- en luisterplezier gewenst!