Ik heb een vraag. Een goede vriend van mij heeft onlangs een Sonos Arc gekocht. Thuisgekomen merkte hij al snel dat er iets niet in orde was met zijn Arc Ultra: bij gesproken dialogen kraakte het geluid. Dit probleem deed zich voor bij alle soorten content en was duidelijk niet normaal.
Hij heeft het apparaat daarom in de winkel kunnen omruilen voor een ander exemplaar, maar ook dit exemplaar vertoonde hetzelfde probleem — het krakende geluid bij gesproken dialogen was zelfs erger dan bij de eerste. Het probleem trad uitsluitend op bij gebruik via HDMI; bij muziekstreaming deed het zich niet voor.
Om uit te sluiten dat de oorzaak bij de HDMI-aansluiting van zijn nieuwe LG G5 lag, heeft hij de soundbar getest op een andere tv. Ook daar bleef het probleem aanwezig en kraakte het geluid bij gesproken dialogen.
Vervolgens is hij opnieuw teruggegaan naar de winkel. De verkoper heeft toen, uit voorzorg, een Sonos Arc gepakt met een serienummer dat duidelijk afweek van de eerdere exemplaren, zodat zeker was dat deze uit een andere productiereeks kwam. Dit exemplaar functioneerde wél correct en vertoonde geen krakend geluid via HDMI.
Wat hierbij opmerkelijk is: volgens de verkoper hadden zij tijdens Black Friday ongeveer vijftig exemplaren verkocht en was hij de enige klant die zich met dit probleem had gemeld. De verkoper gaf bovendien aan dat hij in de afgelopen zeven jaar dat zij Sonos verkopen zelden heeft meegemaakt dat een klant binnen één week twee keer achter elkaar pech had met een Sonos-soundbar.
Mijn vraag is daarom of dit een bekend probleem is. Volgens mijn vriend zijn er online namelijk meldingen te vinden van gebruikers die zelfs tot vier keer achter elkaar een defect exemplaar hebben ontvangen. Is er iets bekend over een mogelijk batch- of productiereeksprobleem bij de Sonos Arc (Ultra)?