Skip to main content

probleem sub gen 4

• February 12, 2026
  • 20 reacties
  • 104 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedenavond!

ik heb recent een Sonos systeem aangeschaft een arc ultra sub gen 4 en 2 x era 300 als surround speaker. 

nu merk ik dat als ik via spotify connect muziek stream de bas grotendeels uit de arc komt en de era speakers. Als ik dan toch naar de subwoofer kijk zie ik de drivers wel bewegen en voel ik ze ook bewegen. Hiervoor had ik een beam gen1 en sub gen 2 op precies dezelfde plekken staan en had ik dit probleem niet. 

ook met sommige afgespeelde content via de Sonos app ervaar ik dit probleem. Gek genoeg als ik de sub verwijder en opnieuw toevoeg hoor je met het welkoms geluid een zware diepe bass. Ook bij films en games merk ik dat de subwoofer gewoon goed zijn werk doet. 

mijn vraag is nu dus ook zijn er meerdere van jullie die dit probleem hebben? Of wellicht hiervoor een oplossing weet. Sonos is hiervan op de hoogte en bekijkt de diagnose. Ik denk dus niet dat mijn sub kapot is maar be toch benieuwd naar jullie mening.

ik hoor het graag!

groetjes,

Nick

20 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • February 12, 2026

Bij een goede basweergave mag je eigenlijk niet merken waar de bas vandaan komt. Wat gebeurt er wanneer je het volume van d3 sub hoger zet? Merk je dan wel een verschil?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • February 12, 2026

Bij een goede basweergave mag je eigenlijk niet merken waar de bas vandaan komt. Wat gebeurt er wanneer je het volume van d3 sub hoger zet? Merk je dan wel een verschil?

Ja hij word dan wel harder de sub staat al op plus 3 en precies op dezelfde plek waar ik voorheen de gen 2 had staan. Maar toch krijg je niet de bas weergave die je verwacht 

106rallye
  • February 13, 2026

Zoek eens op het Engelstalige forum, zie bijvoorbeeld https://en.community.sonos.com/home-theater-229129/arc-ultra-lack-of-bass-with-sub-gen-4-6929214

Geen idee of het klopt wat dat gezegd wordt, dus zoek vooral even verder, maar dat zou je een basis kunnen geven als je met Sonos belt. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • February 13, 2026

Opzich lijkt het mij ook wel logisch, zowel de Arc als de 300’s hebben natuurlijk een veel krachtigere bas. Je leest ook wel dat je geen aanvullende sub nodig hebt bij een Arc ultra.
Een vergelijk met een Beam gaat dan ook niet op. 

Heb je wel ook trueplay toegepast?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • February 13, 2026

Zoek eens op het Engelstalige forum, zie bijvoorbeeld https://en.community.sonos.com/home-theater-229129/arc-ultra-lack-of-bass-with-sub-gen-4-6929214

Geen idee of het klopt wat dat gezegd wordt, dus zoek vooral even verder, maar dat zou je een basis kunnen geven als je met Sonos belt. 

Heb deze artikelen al gelezen inderdaad zonder enige vooruit gang. Gister tijdens een film kijken dit geprobeerd en de bass komt grotendeels toch echt uit de soundbar en era’s. Wat ik toch best bijzonder vind want je verwacht dat de bas krachtig is en meer diepte brengt want daarvoor koop je een sub 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • February 13, 2026

Opzich lijkt het mij ook wel logisch, zowel de Arc als de 300’s hebben natuurlijk een veel krachtigere bas. Je leest ook wel dat je geen aanvullende sub nodig hebt bij een Arc ultra.
Een vergelijk met een Beam gaat dan ook niet op. 

Heb je wel ook trueplay toegepast?

Klopt de speakers hebben los een krachtigere bas maar wat ik bedoel is als ik mijn oude beam met een sub gen 2 gebruik hoor / voel je de bas de subwoofer doet echt zijn werk. Nu met de nieuwe set ervaar ik grotendeels dat de lage tonen niet van de sub wegkomen zeker op hogere volumes ontbreekt de kracht en de diepte van de bas 

106rallye
  • February 13, 2026

Dat kan ook: de Arc Ultra kan meer zelf en doet dat dan ook. Als het geluidsbeeld in totaal maar goed is kan dat ook.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • February 13, 2026

Misschien kun je hem eens op een andere plek zetten om te proberen hoe dat klinkt. Die van mij staat nu ook niet op de plek waar ik heb als eerst heb bedacht.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • February 13, 2026

Misschien kun je hem eens op een andere plek zetten om te proberen hoe dat klinkt. Die van mij staat nu ook niet op de plek waar ik heb als eerst heb bedacht.

Snap wat je bedoeld! Maar mijn vorige sub de gen 2 stond op precies dezelfde plek en gaf wel goede bass geluiden dus daar zal het niet aan liggen 😅…

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • February 13, 2026

Dat kan zeker wel verschillen omdat de overige speakers meer voor hun rekening nemen. De juiste positie van de sub kan heel bepalend zijn.

Nogmaals de vraag of je TruePlay hebt toegepast?

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • February 14, 2026

Wat ​@Erooij eerder aangeeft heb ik ook altijd geleerd. Bij muziek moet je eigenlijk niet kunnen horen waar de subwoofer staat en misschien zelfs wel twijfelen of hij aanstaat. Maar als je graag van wat meer bass houd kun je hem wel iets omhoog zetten op +6 of +8 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • February 14, 2026

Ik heb vandaag van alles geprobeerd.

surround speakers verwijderen opnieuw toevoegen

dit ook met de sub en zelfs fabrieks instellingen.

eq is een optie maar als ik een film kijk klinkt de sub wel goed aanwezig en het volume omhoog gooie is dus snel overkill tot niet mooi. True play gedaan dit verminderd echter de bas nog meer.

uiteindelijk de sub in fabrieks instellingen gezet en opnieuw toegevoegd ik merkte bij Sonos radio dat als ik de sub uit deed de bas van de arc bijna beter was dan met de sub aan?… bijzonder vind ik. Ik heb dus nu van alles geprobeerd maar nog niet echt resultaat geboekt. Helaas heb ik nog geen reactie van Sonos zelf dus hopelijk weten jullie wellicht nog iets? Voordat ik hiermee terug naar de winkel ga en een nieuw exemplaar krijg want ik geloof niet dat de sub zelf stuk is.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • February 14, 2026

Een sub is het moeilijkste om te beoordelen. Voordeel van een sub kan ook zijn dat het midden en hoog juist wat beter wordt. Ook kan het nog zo zijn dat de sub nog ingedraaid moet worden en nog wat “stijf” is.

Ook zijn er verhalen dat mensen ervaren dat het laag van de Arc ultra al erg goed is. Maar dit alles kan per ruimte verschillen.

Grappig vind ik wel dat je de sub wel goed vindt bij films. Dit zou er dan weer op duiden dat bij de muziek de opnames niet best zijn.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • February 15, 2026

Heb je de oude sub nog? Probeer die anders eens. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • February 15, 2026

Een sub is het moeilijkste om te beoordelen. Voordeel van een sub kan ook zijn dat het midden en hoog juist wat beter wordt. Ook kan het nog zo zijn dat de sub nog ingedraaid moet worden en nog wat “stijf” is.

Ook zijn er verhalen dat mensen ervaren dat het laag van de Arc ultra al erg goed is. Maar dit alles kan per ruimte verschillen.

Grappig vind ik wel dat je de sub wel goed vindt bij films. Dit zou er dan weer op duiden dat bij de muziek de opnames niet best zijn.

Ja dat is dus het geen wat mij de grootste error geeft. Maar zowel via AirPlay Apple Music als spotify zonder kwaliteitsverlies maakt geen verschil. Ik hè zelfs nummers gedraaid dat als ik de subwoofer uitzet de arc uiteraard meer bas produceert maar die bas gewoon gewoon harder en meer aanwezig dan wat de subwoofer hoort te doen. 

106rallye
  • February 15, 2026

Hoezo geen reactie van Sonos? Heb je ze gebeld?

Dit is een gebruikersforum met een beperkte Sonos aanwezigheid. Voor een echt antwoord van Sonos moet je ze bellen. Maak vast even een diagnose met muziek en en één met filmgeluid.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • February 15, 2026

Een subwoofer hoort in mijn optiek niet aanwezig te zijn. Bezit zelf een playbase met oude sub en ook daar ervaar ik een aanwezig laag wanneer ik de sub uitzet, maar dat wil niet zeggen dat dat mooier is.

Een sub moet aanwezig zijn bij het absolute laag van films en moet subtiel aanwezig zijn bij muziek. Dat is ook juist waarom ik Sonos prettig vind. De sub haalt het laagste deel van de tonen weg van de soundbar, waardoor die meer nadruk gaan leggen op het hoog en midden. Zijn die laagste tonen niet aanwezig in het geen naar de sub gestuurd wordt dan zal je ze ook niet horen. Wat er niet is kan hij ook niet maken. Films sturen nu eenmaal lagere tonen door op gezette momenten. 

Het vreemde is dat veel mensen juist gedreun willen horen/voelen maar dat is absoluut niet hoe het hoort of niet prettig is voor buren. Grote groepen mensen zweren bij goedkope soundbars omdat die lekker dreunen bij muziek, dit is echter een teken van mindere kwaliteit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • February 15, 2026

Hoezo geen reactie van Sonos? Heb je ze gebeld?

Dit is een gebruikersforum met een beperkte Sonos aanwezigheid. Voor een echt antwoord van Sonos moet je ze bellen. Maak vast even een diagnose met muziek en en één met filmgeluid.

Ik heb contact gehad met Sonos alleen nog geen reactie van de diagnose die gemaakt is daar wacht ik nog op

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • February 15, 2026

Een subwoofer hoort in mijn optiek niet aanwezig te zijn. Bezit zelf een playbase met oude sub en ook daar ervaar ik een aanwezig laag wanneer ik de sub uitzet, maar dat wil niet zeggen dat dat mooier is.

Een sub moet aanwezig zijn bij het absolute laag van films en moet subtiel aanwezig zijn bij muziek. Dat is ook juist waarom ik Sonos prettig vind. De sub haalt het laagste deel van de tonen weg van de soundbar, waardoor die meer nadruk gaan leggen op het hoog en midden. Zijn die laagste tonen niet aanwezig in het geen naar de sub gestuurd wordt dan zal je ze ook niet horen. Wat er niet is kan hij ook niet maken. Films sturen nu eenmaal lagere tonen door op gezette momenten. 

Het vreemde is dat veel mensen juist gedreun willen horen/voelen maar dat is absoluut niet hoe het hoort of niet prettig is voor buren. Grote groepen mensen zweren bij goedkope soundbars omdat die lekker dreunen bij muziek, dit is echter een teken van mindere kwaliteit.

Ik snap wat je bedoeld en dat is ook het mooiste! Maar bijvoorbeeld bij muziek waar de bas echt goed hoorbaar moet zijn valt het tegen zoals mijn oude gen2 leek zen werk beter te doen. En in mijn ogen zouden ze eigenlijk wel het zelfde moeten klinken.

106rallye
  • February 16, 2026

Welk contact heb je gehad met Sonos, waar je niet meteen een reactie op de diagnose kreeg?

Welllicht ten overvloede: alleen een diagnose sturen helpt niet, je moet vervolgens bellen.