PDP 428xd pioneer optical out werkt niet bij sonos Beam?
Misschien moet je iets meer uitleggen. Wat probeer je te doen? Gebruik je de Sonos optisch naar HDMI adapter? Is de BD-speler goed ingesteld?
Tvbox Telenet naar TV met HDMI & TV digital/optical out naar Sonos Beam ( optical werkt dus niet)
ik zal blijkbaar een HDMI audio extractor moeten kopen
Dan zelf maar even gezocht. De Pioneer PDP428 is je TV, zie https://tweakers.net/pricewatch/168021/pioneer-kuro-pdp-428xd/specificaties/. Geen BD-speler zoals ik dacht. Op je TV heb je de settopbox van Telenet aangesloten.
Dat is een ouwetje, uit 2008. Die heeft geen HDMI-ARC, dus die ben je aangewezen op de optische aansluiting. Dan is het bij oudere TV’s inderdaad vaak zo dat ze via HDMI binnengekomen signalen niet via optisch weer uitgegeven.
Nu je TV geen apps etc heeft en ik ook niet lees dat je iets anders hebt aangesloten dan de Telenet box, zou je kunnen kijken of die box zelf een optische uitgang heeft. Zie bijvoorbeeld https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/kijken-via-decoder-of-kaartje/met-welke-kabels-decoder-aansluiten-op-tv.html Dan is dat nog een mogelijkheid, via de Sonos adapter natuurlijk. Anders wordt het een nieuwe TV.
Of zo’n extractor, maar dan investeer je nu nog in zo’n oude TV. Dat zou ik niet doen.
Ok, thx. TV is nog zeer goed dus ik ga voor
Bekijk HDMI Audio Extractor 2K/4K - Ondersteuning Toslink (SPDIF) Optische Audio-Uitgang + 3,5 mm Audio - Inclusief Usb Kabel - Zwart op:
of
Bekijk Delmark HDMI naar HDMI met Audio Extractor - Toslink/SPDIF of RCA/Tulp - 4K HDMI op:
https://www.bol.com/nl/p/delmark-hdmi-naar-hdmi-met-audio-extractor-toslink-spdif-of-rca-tulp-4k-hdmi/9300000228000600?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp
Je Telenet decoder heeft dus geen optische uitgang?
Yep.
Bedankt voor je mail. Ja, je kunt de DrPhone ARC1 HDMI Splitter / Converter gebruiken in jouw opstelling om de Sonos Beam via optische aansluiting te verbinden, mits je de juiste volgorde aanhoudt. Hieronder leg ik je uit hoe je dit het best aansluit:
Jouw opstelling:
-
Bron: Telenet TV-box (HDMI)
-
TV: Pioneer Plasma PDP-428XD (HDMI, maar geen ARC)
-
Soundbar: Sonos Beam (via optische adapter, geen HDMI-ingang zonder ARC/eARC)
Mogelijke aansluiting met de DrPhone ARC1:
-
HDMI van Telenet TV-box → naar de HDMI IN van de DrPhone ARC1.
-
HDMI OUT van de ARC1 → naar HDMI IN van je Pioneer TV.
-
SPDIF (optisch) OUT van de ARC1 → naar de Sonos Beam via de optische adapter (die standaard bij Beam zit).
Belangrijk:
-
Zet de ARC-schakelaar UIT (indien aanwezig op de converter), want jouw TV ondersteunt geen HDMI ARC (de PDP-428XD is te oud daarvoor).
-
Zet de audio-instelling op de ARC1 op ‘5.1’ of ‘2.0’ afhankelijk van wat je Sonos Beam aankan. In veel gevallen werkt ‘Auto’ of 5.1’ goed.
-
Let op dat de Telenet TV-box is ingesteld op Dolby Digital of PCM, anders kan het zijn dat je geen geluid krijgt via SPDIF.
Samengevat:
Ja, deze setup werkt met de DrPhone ARC1. De converter splitst het HDMI-signaal naar HDMI (voor je TV) én optisch (voor je Sonos Beam). Zorg gewoon voor de juiste instellingen op je TV-box en converter, en je bent goed.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.