Skip to main content
Vraag

NPO radio 2 start niet meer

• April 10, 2026
  • 15 reacties
  • 85 Bekeken

Ik luister al jaren NPO Radio 2 via mijn Sonos-systeem (S1 app). Sinds gisteren lukt dit niet meer, zowel Sonos Radio als TuneIn geprobeerd. Ook de andere NPO-zenders zijn niet meer te starten. Andere (commerciële) zenders werken probleemloos. Herkent iemand dit probleem? Of nog beter, wie weet wat de oorzaak is en hoe het op te lossen? Systeem en netwerk al opnieuw opgestart.

15 Reacties

• Novice
  • April 10, 2026

Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem. NPO Radio 2 en 5 werken niet meer op mijn oudere Sonos producten (Connect, Play:1, Play:3). Op nieuwere producten zoals de Era 100 en Roam SL heb ik geen problemen.

• Novice
  • April 10, 2026

Sinds vandaag heb ik dat probleem ook. Ik start elke dag om 07:00 de Sonos met Radio 2, maar dat ging dus niet goed. Ik heb een ZP100 en twee One’s.

Andere stations (o.a. Arrow Classic Rock - via TuneIn) doen het nog wel.

• Novice
  • April 10, 2026

In de Sonos begin jaren moest je zelf een URL zien op te zoeken als je naar een radio wilde luisteren. De vraag is, kan dat nog steeds, en zo ja, welke URL moet je dan hebben?

Het lijkt er trouwens op dat nu alles via TuneIn gaat.

• Novice
  • April 10, 2026

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een Play:3 en Connect. Ik heb TuneIn en MyTuner geconnect en beiden spelen ook geen NPO meer. Zou het iets te maken hebben vanwege de nieuwe NPO Luister App? Vermoeden is dat ze die URL’s hebben veranderd of geblokkeerd.

• Novice
  • April 10, 2026

Zoals RenéM hierboven ook al schreef, het zijn alleen Radio 2 en Radio 5 die het niet doen. Alle andere NPO stations (NPO 3FM, NPO CAMPUS, NPU FunX, etc) zijn nog wel op de Sonos te beluisteren.

Ik heb ook het vermoeden dat er een URL is aangepast en dat dat nog niet is doorgegeven aan TuneIn.

Overigens, als je in de browser naar [TuneIn](https://tunein.com/radio/NPO-Radio-2-926-s9483/) gaat dan merk je dat Radio 2 het daar wel doet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • April 10, 2026

Gebruik je soms ook s1?
Op mijn S2 Sonos werkt het gewoon. Lijkt mij dan niet aan een url te liggen.

• Novice
  • April 10, 2026

Gebruik je soms ook s1?
Op mijn S2 Sonos werkt het gewoon. Lijkt mij dan niet aan een url te liggen.

Hmm, daar kun je wel eens gelijk in hebben. Ik heb een ZP100 en twee One’s. Tja die ZP100 is echt oud, maar die One’s zijn dat niet. Het kan wel zijn dat het hele systeem, vanwege de ZP100, op de oude Sonos OS S1 blijft zitten. Maar dat dan moeten betekenen dat Sonos OS S1 niet met een encoding overweg kan die sinds vanmorgen door Radio 2 en 5 gebruikt wordt.

Kunnen de anderen die ook geen Radio 2 eens naar de info van hun systeem kijken en vertellen of ze dit hebben?

• Versie 11.16.1
  • Sonos OS: S1
  • Build: 572374170

• Novice
  • April 10, 2026

Ja ​@keesbakker2 ik heb exact dezelfde settings.

En een Play:1 en een Connect.

• Novice
  • April 10, 2026

Bij mij werken alle andere NPO stations WEL, maar NPO Radio2 en NPO Radio5 NIET.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • April 10, 2026

Lijkt dus echt een probleem welke door S1 gebruikers ervaren wordt. Snappen doe ik dat niet en het lijkt ook niet logisch omdat het meeste wel werkt, maar dit is dan aan Sonos om te verklaren.

Ik zou hen dus bellen of chatten.

• Auteur
  • Novice
  • April 11, 2026

Heel bijzonder: vanmorgen doen de zenders het na drie dagen (kan ook iets korter geweest zijn, ben even weg geweest voor mijn werk) stilte ineens weer!

Overigens ging het bij mij om radio 1, 2 en 5. Andere publieke zenders had ik niet getest.

En ook hier vooral ‘oude’ componenten via de S1-app

• Novice
  • April 11, 2026

Bij mij werken NPO 1,2 en 5 ineens ook weer vanmorgen. Zelf niets gedaan ik gebruik S1 en Play 5.

Ik had zelfde probleem sinds gisteren, maar als je Spotify hebt, kun je via Spotify wel weer NPO Radio 2 luisteren. En hoef je geen nieuwe speakers aan te schaffen (wilde ik al bijna doen 😊)

• Novice
  • April 11, 2026

Bij mij werkt het sinds vanochtend ook ineens weer. 

• Novice
  • April 11, 2026

Joepie! Bij mij werkt alles weer als voorheen, dus NPO2 en NPO5 streamen weer via Sonos (S1).