Skip to main content
Vraag

Kan je de links/rechts balans van surrounds apart regelen? (Beam + Era 100)

• March 7, 2026
  • 7 reacties
  • 46 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik gebruik momenteel een Sonos Beam samen met twee Era 100-speakers als surrounds en ben erg tevreden met de set.

Mijn zitpositie is echter iets uit het midden, waardoor de rechter surroundspeaker voor mij duidelijk luider klinkt dan de linker. Ik heb Trueplay al uitgevoerd met een iPhone en mijn zitplek daarbij ingesteld, maar het verschil blijft merkbaar omdat ik dichter bij de rechter speaker zit.

Mijn vraag is daarom:

Is er ergens een mogelijkheid om de balans tussen de linker en rechter surroundspeaker apart aan te passen?

Voor zover ik kan zien is er momenteel alleen een algemene surroundvolume-instelling beschikbaar in de Sonos-app.

Als dit nog niet mogelijk is, zou een links/rechts-balansregeling voor surrounds een erg nuttige toevoeging zijn voor gebruikers met een zitpositie die niet perfect in het midden ligt.

Misschien hebben andere gebruikers hier ook ervaring mee of een oplossing voor gevonden?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Vincenzo

7 Reacties

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • March 7, 2026

Je zou hier eens kunnen kijken maar denk dat er dan een soort echo ontstaan als ze beide anders staan.

• Auteur
  • Novice
  • March 7, 2026

Deze opties zijn niet beschikbaar om te wijzigen bij mij.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • March 7, 2026

• Auteur
  • Novice
  • March 7, 2026

Wanneer ik daar op duw krijg ik deze settings.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • March 7, 2026

Dat is vreemd, misschien heeft iemand anders een andere tip?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • March 7, 2026

Er is geen verdere mogelijkheid. Eventueel trueplay uitzetten en werken met handmatig instellen van de afstánd tot luisterpositie. Betwijfel echter of dat een beter geluidsverdeling zal geven. Trueplay moet uitstaan om de instelling van ​@Ronald22 te kunnen zien.

Anders nogmaals Trueplay doen, eventueel met ander iOS-apparaat.

• Auteur
  • Novice
  • March 7, 2026

Bedankt voor de tips. Ik heb Trueplay uitgezet en de surroundafstanden handmatig aangepast. In mijn situatie werkt dat beter omdat ik helemaal rechts op de zetel zit.

Opvallend is dat je bij een stereopaar van Era-speakers wel een links/rechts balansregelaar hebt, maar die verdwijnt zodra je ze als surrounds met een Beam gebruikt.

Het zou geweldig zijn als Sonos die balansregeling ook in een home-cinema setup zou toevoegen.