Skip to main content
Beantwoord

geluid tv altijd via sonos

• January 5, 2026
  • 8 reacties
  • 97 Bekeken

Hallo, 

Ik heb een sonos systeem en een Sony Bravia 8 K-55XR84 (2024) tv.

Sonos aangesloten met de e-arc kabel, het geluid gaat automatisch via de sonos, als ik op de tv de tv speakers selecteer springt hij na een paar seconden weer naar de sonos…

Wat doe ik fout, heb al gekeken naar de instellingen van de tv, maar daar kom ik ook niet verder

Beste antwoord door 106rallye

Eens met ​@Erooij Waarom?

De functie die de soundbar aanstuurt via HDMI heet CEC. Sonos lijkt vaker dan andere merken soundbars bij de TV in te checken via CEC en dan de verbinding terug te krijgen. Ook gebruikers van Bluetooth koptelefoons hebben hier last van. Je kunt eventueel CEC (Bravia Sync, Anynet+, Simplink) tijdelijk afzetten als je dan toch per sé minder kwaliteit geluid wilt hebben.

8 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 5, 2026

Misschien kan je de automatische aansturing voor HDMI ergens uitschakelen in de tv, maar waarom zou je dat willen.

Een prachtige soundbar gekocht en dan wil je naar het mindere tv-geluid luisteren. ???

106rallye
  • Antwoord
  • January 5, 2026

Eens met ​@Erooij Waarom?

De functie die de soundbar aanstuurt via HDMI heet CEC. Sonos lijkt vaker dan andere merken soundbars bij de TV in te checken via CEC en dan de verbinding terug te krijgen. Ook gebruikers van Bluetooth koptelefoons hebben hier last van. Je kunt eventueel CEC (Bravia Sync, Anynet+, Simplink) tijdelijk afzetten als je dan toch per sé minder kwaliteit geluid wilt hebben.

Herman17
  • Junior
  • January 6, 2026

Ik heb hetzelfde probleem met Samsung tv , heb kontakt gehad met Sonos en Samsung , is niet mogelijk om te schakelen tussen tv speakers en Sonos . Gewoon niet mogelijk , jammer ik heb het opgegeven . Trek gewoon de stekker er uit . 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • January 6, 2026

Ik heb hetzelfde probleem met Samsung tv , heb kontakt gehad met Sonos en Samsung , is niet mogelijk om te schakelen tussen tv speakers en Sonos . Gewoon niet mogelijk , jammer ik heb het opgegeven . Trek gewoon de stekker er uit . 

Maar waarom zou je dat willen? Je koopt een dure soundbar met eventuele extra speakers en gaat ze niet gebruiken.

Herman17
  • Junior
  • January 6, 2026

Ik gebruik deze mooie installatie voor mijn muziek en internet radio en speelfilms , gewone tv mag van mij via tv speakers die ook niet slecht zijn . Vrije keuze hierover vindt ik wel belangrijk

106rallye
  • January 6, 2026

Yep. Ik begrijp het nogsteeds niet. ;-)

Maar je hebt de keuze als je Anynet+ tijdelijk uitzet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 6, 2026

106rallye
  • January 7, 2026

Zou te proberen zijn, maar als oplossing voor het probleem van TS heb ik het nog nooit langs zien komen. Ben benieuwd.