Skip to main content
Vraag

geluid kwaliteit sonos arc ultra

• June 27, 2026
  • 5 reacties
  • 44 Bekeken

Hallo. 
ik ben nieuw op dit forum, dus weet niet of hier al een topic over is. Maar ik heb nú zo’n 2 weken de arc ultra in bezit. En ben al naar meerdere elektronica winkels gegaan zonder succes. Het probleem is dat de arc via spotify, en de sonos app perfect geluid levert. Hard maar ook veel diepte en bas. Maar zodra ik iets via me tv aan zet of forum streaming kast, moet ik echt goed luisteren of het geluid dan ook via de sonos komt en niet via de tv. Ik heb verschillende setting op de tv al geprobeerd helaas zijn er niet enorm veel mogelijkheden. Nu gaf een verkoper aan duurdere hdmi kabel, al lijkt me dit sterk aangezien ik de originele heb gebruikt van sonos. Een andere gaf aan dat mijn philips tv uit 2020 alleen arc hdmi poorten heeft en geen earc en ik dus een nieuwe tv nodig heb. Waar ik me deels in kan vinden maar dit verschil is echt dramatisch. Hier voor had ik een jbl 9.1 en hierbij bleef het geluid uit de tv of via bluetooth hetzelfde en had ik dus totaal

geen problemen 

5 Reacties

106rallye
  • June 27, 2026

In de Sonos app zou je moeten kunnen zien welk geluidsformaat de Zonos binnenkrijgt als je het geluid niet mooi vindt. Welke geluidsinstellingen op de TV en de settopbox heb je geprobeerd?

Een andere HDMI-kabel is onzin. Die maakt het geluid niet beter. En eARC is alleen van belang als je ongecomprimeerde geluidsstreams hebt, bijvoorbeeld van een Apple TV of Blu-Ray-speler. Dolby Digital(+) van je Tv, settopbox of apps als Netflix is allemaal gecomprimeerd en kan dus via ARC.

De Arc Ultra zou al betere bas moeten hebben als de originele ARC. Maar een Sub of surrounds voegen wel echt wat toe.

• Auteur
  • Novice
  • June 28, 2026

Zie dat de sonos via de hdmi kabel stereo pcm krijgt

instellingen op de tv staan 

indeling digitale uitvoering: meerkanaals (bypass) zou nog stereo (ongecomprimeerd) en meerkanaals aankunnen zetten beide geven geen verandering in het geluid

audio out staat op hdmi: optie tot tv-luidsprekers, hoofdtelefoon,tv-luidspreker uit, tv-luidsprekers+hoofdtelefoon

dolby atmos-melding aan

106rallye
  • June 28, 2026

Krijgt de Sonos altijd stereo PCM? Kijk eens of het verschilt per bron. Heb je dit ook als je streamt met de apps op je TV (Netflix of zo)? Wat zijn de geluidsinstellingen van de “forum streaming kast” (en wat is dat)?

• Auteur
  • Novice
  • June 28, 2026

106rallye super bedankt. Wist namelijk niet dat ik kon zien in de sonos app wat deze binnen krijgt. Kwam er nu achter dat via een goede netflix films deze wel, dolby atmos5.1 krijgt. Het ligt waarschijnlijk dus toch aan het formuler kastje (iptv), wordt waarschijnlijk met hele slechte kwaliteit door verzonden en waarschijnlijk youtube is ook niet al te best via de tv zelf dus zonder het iptv kastje. Dan Denk ik dat ik toch maar eens ga kijken naar kpn of ziggo mocht dit beter gaan. En youtube en videoland dan maar voor lief nemen want dit deed ik altijd al via de officiële app maar hier komt ook 9 van de 10 keer stereo pcm te staan. 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • June 28, 2026

De Arc of Arc ultra is natuurlijk een fantastische speaker. Maar voor echte bass zou je toch kunnen overwegen om er een subwoofer bij te kopen. En voor films serieus zijn de achter speakers natuurlijk helemaal mooi.