Skip to main content
Vraag

Draadloze netwerk updaten

• March 20, 2026
  • 6 reacties
  • 68 Bekeken

User242911
Forum|alt.badge.img+1

Ik doe een poging om mijn netwerk te updaten. Ik heb een nieuwe router van Ziggo ontvangen en aangezien ik steeds radiozenders heb die even stilvallen om vervolgens weer verder te spelen en dit de enige factor is die recent is aangepast zocht ik het probleem hier.

Dus netwerk updaten → Doorgaan → wordt voorbereid is dan de melding, en daarna krijg ik een lijst met producten met de mededeling: “ laten we de wifi instellingen op Sonos-systeem 1 updaten. Dan komt dan je lijst met producten. Connect, Play:1, Sonos Arc, Play:3, Playbar, Sub, Play:1, Play:1. Ik klik dan op doorgaan en krijg dan de melding dat hij de Arc niet kan vinden. Dat is toch vreemd, ik kijk naar de fysieke speaker en hij noemt hem zelf in de lijst. De speaker is bekabeld aangesloten en de wifi staat aan. Wat doen we nu?

6 Reacties

106rallye
  • March 20, 2026

Ik zou andersom beginnen. Waarom maak je de netwerknaam en wachtwoord van de wifi op de nieuwe router niet hetzelfde als die van de oude?

Een aantal van jouw devices vragen wellicht een reset van de speaker https://support.sonos.com/nl-nl/article/connect-sonos-to-a-new-router-or-wi-fi-network

User242911
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Enthusiast
  • March 20, 2026

Sorry voor de onvolledige informatie. Dat is juist hetzelfde gebleven. Ook om hier thuis niet weer alle devices bij langs te moeten. Ik zal de speakers bij langs om te resetten.

106rallye
  • March 20, 2026

User242911
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Enthusiast
  • March 21, 2026

Ik heb een 2,4 GHz en 5 GHz naast elkaar draaien met dezelfde SSID. Ik heb helaas nog wat apparatuur welke niet met 5 GHz werkt. Maar volgens mij kunnen al mijn sonos speakers met 5 GHz overweg. Ik ben er wel achter dat wanneer ik de utp uit de Arc haal hij de netwerk instellingen wel kan bijwerken. Misschien is dat logisch maar omdat Wifi op de Arc nog gewoon aanstaat neem ik aan dat dit ook werkt. Het lijkt mij dat hij dat ook gebruikt om de andere speakers te vinden, of communiceren de overige speakers allemaal via het ziggo netwerk met elkaar?

106rallye
  • March 21, 2026

Maar voldoe je aan de eisen van Sonos (zie de link die ik postte)?

Hier ook de  Ondersteunde wifimodi en beveiligingsstandaarden voor Sonos-producten | Sonos: veel oudere Sonos devices kunnen niet op 5Ghz.. Je zou de 5Ghz op de router eens uit kunnen zetten en dan proberen alles Sonos aan te sluiten.

User242911
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Enthusiast
  • March 22, 2026

Ik weet niet exact welke deel van de informatie je bedoelt uit de link die de deelt. Ik heb in ieder geval gecontroleerd dat al mijn producten met zowel 2,4 als 5 GHz overweg kunnen.(Er zijn natuurlijk ook nog weer verschillende standaarden in 5 GHz: 802.11 a/n/ac/ax)  Ik twijfelde nog over de Connect, maar dat blijkt een Gen 2 te zijn. Ik zit verder op de S2 app.Wat betreft de WPA standaard, ik zit hier thuis nog op WPA2.

Waar ik wel achter kwam toen ik in mijn modem ging kijken is dat er een 2,4 en 5GHz netwerk werd aangemaakt met een andere SSID dan die van mij. Ik dacht dus ten onrechte dat de SSID gelijk was gebleven na de modemwissel, dit is maar ten dele waar. Ik heb namelijk achter het modem nog bedraad een AP hangen met wederom de SSID die ik altijd gebruik met het bijbehorende ww. Dus hiermee maakte sonos ook gewoon verbinding en mijn andere apparatuur ook. Maar deze AP hangt wel iets verder van de sonos vandaan. Ik weet niet of dit invloed heeft omdat mijn Arc bedraad is aangesloten. Nadat ik de SSID’s in het modem heb gewijzigd naar de voor mij bekende SSID’s heb ik nog geen onderbreking gehad in mijn radiozenders. Maar of dat nu het probleem was...