Skip to main content
Vraag

Connectie met Arc-Sub4

• January 20, 2026
  • 4 reacties
  • 35 Bekeken

Op de begane grond van mijn huis heb ik drie ruimten in Sonos gedefinieerd. Huiskamer (Arc en Sub4), eetkamer (Play5) en studeerkamer (Move). Nu wil bij gelegenheid mijn muziek op alle devices afspelen. Nu kies ik binnen Sonos voor de betreffende ruimten / devices maar werkt alleen de Arc/Sub4. De andere vallen weg en zijn ook niet meer actief te krijgen behalve als ik de Arc/Sub4 deselecteer en de andere ruimten weer kies dan werken die weer correct maar niet de huiskamer etc ect. Ik kom hier niet uit. Wie weet wat te doen.

Bye the way: ik heb thuis KPN 1Gb aansluiting en alles is draadloos aangesloten

4 Reacties

Mark W
Forum|alt.badge.img+3
  • Sonos Medewerker
  • January 21, 2026

Goedemorgen ​@Thijssen-Eskes,

Welkom op de Sonos Community!

Dat zou natuurlijk wel gewoon moeten werken. Wat je nu omschrijft, klinkt in eerste instantie als een probleem met de communicatie tussen de Sonos-speakers; dat ze elkaar niet goed kunnen “zien”.

Kan je ons misschien wat meer informatie geven over je netwerk? Maak je naast het KPN-modem (Experiabox) nog gebruik van andere apparaten om je wifi-bereik in huis te vergroten?

Ik heb inderdaad nog SuperWifi geïnstalleerd. Verder de normale suspects als verlichting, oven in de keuken, thermostaat, TV en dergelijke. Verder heb ik met name Apple hardware in huis (iMac, MacBook e.d.)

De Sonos speakers heb ik al een tijdje maar het blijft lastig ze stabiel werkend te krijgen. Vorige week ExperiaBox vanaf fabrieksinstellingen weer helemaal opnieuw geconfigureerd en alle apparatuur aangesloten. In de hoop dat alle “kinderziektes” opgelost zouden zijn. 

Helaas blijven de speakers wegvallen. Luister ik naar een radiozender valt ineens (zonder aanwijsbare reden) een speaker uit. Soms de play5, soms de Move. Nu dus mijn eerder beschreven case dat als ik alles aan wil hebben alleen nog de Arc met de Sub werken en de rest wegvalt.

Mark W
Forum|alt.badge.img+3
  • Sonos Medewerker
  • January 22, 2026

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Voor zover ik weet, zouden de SuperWifi-punten van KPN goed moeten samenwerken met je Sonos systeem. Wel heb ik de volgende aanbevolen instellingen gevonden die de verbinding kunnen verbeteren:

UPnP INSCHAKELEN

1. Open je browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn.
  2. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Afhankelijk van je Experiabox:
    1. Ga naar Access Control en selecteer Port Forwarding.
    2. Of: Ga naar Security en selecteer UPnP.
  4. Vink Enable UPnP IGD aan en klik op Apply.

LEASETIJD INSTELLEN

1. Open je browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn.
  2. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Afhankelijk van je Experiabox:
    1. Ga naar My Modem en selecteer LAN IPv4.
    2. Of: Ga naar Home Network (Local Network) en kies DHCP.
  4. Zet de Lease Time op 86400 (24 uur).

Mocht je dit allemaal hebben ingesteld en nog steeds problemen ervaren, dan raad ik je aan om contact op te nemen met onze supportafdeling. Zij kunnen je Sonos-speakers uitlezen om te zien wat er precies misgaat.

• Novice
  • January 22, 2026

Heb een vergelijkbaar probleem. Sinds een dag of 2 werkt systeem ( 1 x ray en 5 x era 100) niet goed meer, had altijd alles tegelijk aan en overal dezelfde muziek, werkte perfect. Maar ineens niet meer. Willekeurig werken de verschillende speakers in de verschillende ruimtes wel en niet. 1 of een 2 doen het dan weer wel maar op ander moment doen ze het niet meer en in andere ruimte doen de speaker daar het dan wel. In de app zijn alle speakers zichtbaar maar werken niet meer allemaal tegelijk. Heb voor mijn  gevoel alles geprobeerd, groepen gemaakt, zones gemaakt, alle speakers opnieuw verbinding laten maken, KPN-modem helemaal uit gehad en opnieuw opgestart, de Sonos-app gereset...niets van dit alles heeft geholpen. Heb KPN Experia en 2 x super-wifi van KPN.