Skip to main content
Vraag

complexe nieuwe configuratie niet ondersteund door de app van sonos

• January 24, 2026
  • 2 reacties
  • 24 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Graag goede raad.

Ik heb  :

1 arc ultra

2 fives

2 ERA 300

3 subs

1 ste groep :   TV surround heeft 1 arc ultra, 2 ERA 300, 2 subs   è subliem geluid

2 de groep  :  2 fives, 1 sub  è geluid is minder goed dan van de eerste groep

Het is niet mogelijk een  2de sub van groep 1 toe te voegen aan de 2 de groep. Het is niet mogelijk van de arc ultra te koppelen met de tweede groep.

Mijn idee  :

Ik koop 1 arc ultra en 1 sub bij en ik koppel deze arc niet aan een tv. De 2 de groep wijzigt dan in   :   1 arc ultre, 2 subs en 2 fives.

Hoofdredenen : de fives zijn veel krachtiger en mooier van geluid dan de era 300.  De fives staan voor me en de era300 achter mij ( surround).

Kan deze nieuwe configuratie ? Vóór ik de aankoop doe , dien ik zeker te zijn.

Bij voorbaat dank

Dirk

2 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 24, 2026

Het zal best kunnen maar je kunt niet iedere sub combineren met een 2e sub. Je geeft niet aan welke generatie je hebt.

Al geprobeerd om de five’s als surround in te stellen en de era’s als stereo? Gewoon om eens te luisteren hoe dat klinkt.

106rallye
  • January 24, 2026

De Sonos-term voor waar u “groep” zegt is “kamer”. Een “groep” is aantal “kamers” waar je dezelfde muziek afspeelt, zo https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms. Een “kamer” is een vastgestelde set met speakers (je kunt dus meerdere “kamers” in één fysieke kamer hebben). 

Als de set door een soundbar bevat kun je er onder voorwaarden twee Subs aan toevoegen. De Sub(s) en surrounds in een kamer worden aangestuurd door de soundbar, in jouw geval de Arc Ultra. Een Sub kun je wel naar een andere kamer (bijvoorbeeld die van de Fives) verplaatsen, maar door de andere manier van aansturen moet dan de hele set up worden overgedaan. Niet makkelijk en je verliest bij elke wijziging je Trueplay. Bovendien kun je bij een stereo setup, zoals jouw Fives geen twee Subs installeren.

Jij hebt dus een Arc Ultra-“kamer” met de twee Subs en een Five-kamer met één Sub. Daarmee heb je het maximale aantal speakers en Subs in beide “kamers”.

Jouw voorstel “Ik koop 1 arc ultra en 1 sub bij en ik koppel deze arc niet aan een tv. De 2 de groep wijzigt dan in   :   1 arc ultre, 2 subs en 2 fives.” Als ik je goed begrijp maak je dan een extra “kamer” aan met de Arc Ultra , de Fives en twee Subs, zonder dat de Arc Ultra is aangesloten op een TV. Je wilt deze kamer alleen gebruiken voor stereo, zo neem ik aan. Let overigens op, bij een Arc Ultra kun je alleen twee Subs toevoegen als het twee Subs 4 of een Sub 4 en een Sub 3 zijn.

Wat ga je dan met de de Arc Ultra doen in die set up? Die zal ook stereo geluid geven en de Subs zullen afgesteld zijn op het feit dat de Arc Ultra meedoet.

Zo’n Arc Ultra kost 1.100 euro, een Sub kost 999 euro. Wil je echt zoveel geld uitgeven?