Skip to main content
Vraag

Beam (gen2) met Era 100

• November 18, 2025
  • 8 reacties
  • 88 Bekeken

Goedemorgen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Beam (gen2) soundbar. Deze heb ik gekoppeld via HDMI (arc) aan mijn tv.

Ik gebruik de soundbar samen met mijn Era 100 om radio of Spotify t luisteren. Zodra ik de tv aanzet gaat mijn soundbar over op tv geluid, maar blijft de Era 100 gewoon muziek afspelen. Daarnaast werkt voice control alleen bij de soundbar en niet bij de Era100.

Is het mogelijk dat de Era 100 uitgeschakeld wordt zodra ik de tv aanzet en het geluid van de soundbar het tv geluid overneemt?

Is het mogelijk om de Era 100 ook met voice control te bedienen?

8 Reacties

106rallye
  • November 18, 2025

Voor je eerste punt zou ik eens kijken naar de instelling “Groepen opheffen bij Autoplay”. Voor je vraag over voice control op de Era 100 geldt dat dat zeker mogelijk is, met Sonos Voice Control en Alexa. Op de nieuwere speakers is Google Assistent helaas niet meer mogelijk.

• Auteur
  • Novice
  • November 18, 2025

Hoi 106rallye,

Bedankt voor je reactie. het probleem met de spraakassistent is inmiddels opgelost. 
hieronder een screenshot van mijn instelling voor de beam, die ik hier iets niet goed?

106rallye
  • November 18, 2025

Ik denk dat je de muziek begint op je Move en die dan groepeert met de Beam. Als je het nu eens andersom doet? Stopt de Move dan wel? 

• Auteur
  • Novice
  • November 18, 2025

Ik vermoed inderdaad ook dat ik dat doe, ik heb de beam namelijk later aangesloten dan de era100. 
Hoe kan ik dit wisselen? Moet ik ze dan beide verwijderen uit de app en opnieuw toevoegen ?

106rallye
  • November 19, 2025

Nee hoor, gewoon de muziek op de Beam beginnen en dan de Move bij schakelen in plaats van andersom. Zie hier voor meer uitleg: https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms

• Auteur
  • Novice
  • November 19, 2025

Helaas geeft dit geen ander resultaat. Ik heb de 2 speakers samen in 1 groep woonkamer zitten. Bij het eerst aanzetten van muziek op de beam en daarna de era, spelen ze bedien muziek af. Zodra ik de tv aanzet gaat de beam over op tv geluid, maar blijft de era muziek afspelen

106rallye
  • November 20, 2025

Jammer. Dat was de enige mogelijkheid die ik zag.

• Auteur
  • Novice
  • November 20, 2025

Helaas, bedankt voor de moeite!