Skip to main content
Vraag

arc ultra licht krakend/trillerig geluid

• December 16, 2025
  • 14 reacties
  • 79 Bekeken

Goedemorgen,

heb sinds 2 weken een arc ultra maar het valt mij sinds afgelopen weekend op dat de ultra bij bepaalde tonen een ligt krakend / trillerig geluid vertoond zodra er een lage toon in zit of genoeg bass dan hoor je het niet. Ene reclame blok is dus goed en ander reclame blok hoor je het geluid weer, ook doet die dit bij nieuws zenders zoals sbs en rtl4 en vooral bij die tel sell zenders hoor je het ook extreem kwam ik achter toen ik de zenders bij langs ging om te testen. Dus het extreemst doet die dit dus als de mensen beginnen te praten.  Is dit op te lossen of is die nu al opgeblazen?

14 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • December 16, 2025

Bij twijfel altijd terug naar de leverancier. Jij hoort iets wat niet lijkt te kloppen, wellicht hoort een ander het niet, maar dit wordt vroeg of laat een frustratie en ga je het steeds meer horen.

• Auteur
  • Novice
  • December 16, 2025

Bij twijfel altijd terug naar de leverancier. Jij hoort iets wat niet lijkt te kloppen, wellicht hoort een ander het niet, maar dit wordt vroeg of laat een frustratie en ga je het steeds meer horen.

Ga ik hifi klubben eens contacteren kijken wat hun zeggen. 
had hem online bij hun aangeschaft 

• Novice
  • December 16, 2025

Ik lees graag even mee. Heb de ultra ook sinds dit weekend en exact hetzelfde…echt alles al geprobeerd mbt instellingen maar kan geen setup vinden om dit probleem te verhelpen. Hoor ook graag wat hifiklubben zegt/ met welke oplossing zij komen.

• Auteur
  • Novice
  • December 16, 2025

Ik lees graag even mee. Heb de ultra ook sinds dit weekend en exact hetzelfde…echt alles al geprobeerd mbt instellingen maar kan geen setup vinden om dit probleem te verhelpen. Hoor ook graag wat hifiklubben zegt/ met welke oplossing zij komen.

Heb contact met ze gehad en mag hem op sturen of langs komen. Dan zal het netjes opgelost worden maar kreeg als tip om het volgende eerst eens te proberen dus dat ga ik van de week even doen mits die het weer doet want tot nu toe doet die het weer niet en is het geluid goed. Rare is ook eigenlijks dat die het alleen met bepaalde zenders/ geluiden dan doet. Want spotify en youtube etc is het gewoon goed en muziekzenders op de tv is het ook gewoon goed. Maar zal hier onder nog even plaatsten wat ik als tip kreeg om te proberen. 

Om eerst te proberen (kan soms helpen

bij spraakvervorming/trillen):

• Trueplay/geluidskalibratie opnieuw
  • uitvoeren (of tijdelijk uit/aan).
  • TV audioformaat: zet eARC/bitstream
  • aan, en test Dolby Digital vs PCM.
  • Lip-sync/AV-sync in TV én Sonos
  • app even nalopen.
  • Kabels los/vast, andere
  • HDMI-ARC/eARC-poort testen.
  • Test een andere bron/app (bijv.
    Netflix/YouTube via TV-app) om de bron uit te sluiten.
  • Zet eventuele EQ-instellingen
    (Bass/Dialogue Enhancement/Night
  • mode) tijdelijk neutraal.

• Novice
  • December 16, 2025

Check. Dat heb ik allemaal al gedaan en heeft het bij mij niet opgelost.

ligt ook niet aan de tv, wanneer ik een podcast er op af speel met mannenstemmen dan hoor je ook weer dat het geluid niet goed is, met name bij wat lagere mannenstemmen (al komt het niet alleen voor bij mannenstemmen). Met muziek tot nu toe nog geen probleem. Het lijkt alsof bepaalde tonen niet lekker doorkomen bij spraak, heel specifiek. Trueplay gedaan, stemversterking (uit, midden, hoog, alles geprobeerd), met de bass en de eq bezig geweest. Alles geprobeerd en krijg het niet goed. Heel frustrerend. Ben wel benieuwd wie als eerst de oplossing heeft haha want dit is een teleurstellende eerste ervaring met Sonos.

lijkt net als bij jou alleen naar voren te komen bij spraak.

Laat s.v.p. weten als je een oplossing hebt, zal ik ook doen. Zal morgen ook eens bellen met de winkel…

• Auteur
  • Novice
  • December 16, 2025

Klopt bij mij is het af en toe alleen bij spraak, films series muziek heb ik er geen last van. Ook is dit voor mij mijn eerste sonos ervaring omdat ik met jbl en samsung niet tevreden was en sonos schijnde goed van kwaliteit te zijn. En moet zeggen het geluid dat alleen de bar presteert is echt goed hoor alleen laatste dagen viel mij dit op bij nieuws programma’s en (sommige) praat programma’s. Vooral als er wordt geintervieuwd dan doet die het erger dan bij de presentator. En of het aan de tv ligt durf ik niet te zeggen dat kan ik niet testen. Tv is een samsung uit 2024. Maar zal zodra er een update / oplossing is het hier melden. 

• Novice
  • December 16, 2025

Ik heb een LG evo c35. Twee jaar oud en mijn vorige soundbar (helaas net verkocht… HEOS DENON) deed het prima alleen was ik toe aan iets nieuws…

Ik heb er overigens ook last van bij series en films. Allee bij spraak maar weer niet bij alle spraak. Wanneer ik terugspoel in een serie en weer opnieuw hetzelfde stuk luister dan is het steeds op hetzelfde punt slecht. Luister ik het via mijn tv luidspreker heb ik geen issues met het geluid…

Helaas kan ik hier geen filmpje uploaden, wellicht dat er dan nog een gouden tip gegeven had kunnen worden :)

106rallye
  • December 17, 2025

@Newbie1983 Een link naar een Youtube-filmpje kan wel….

• Novice
  • December 17, 2025

• Auteur
  • Novice
  • December 17, 2025

https://m.youtube.com/shorts/fcnWvS5rerg?si=T2CFe8Dq1U6HmDZ3

zie laatste stukje van de conversatie

Dit heb ik niet. Bij mij kan je het vergelijken met als bijv de tweater van de luidspreker van je auto kapot is. Maar als bij mij iets kapot was geweest dan had ik er wel continue en op elke zender en op spotify en youtube er ook wel last van dacht ik. Vanochtend deed die het namelijk weer bij het nieuw. Terwijl gisteravond hele tijd goed was. Dus vrijdag even mee aan de gang dan ben ik vrij en anders ga ik er vrijdag mee naar de winkel. 

• Novice
  • December 17, 2025

Oké, dan niet helemaal hetzelfde probleem.

wel beide gedoe met stemmen zoals het lijkt. Bij mij zit het, zo lijkt het, alleen bij monologen. Niet bij elke monoloog, niet bij elke stem… nou ja, mega irritant i.i.g. valt ook bijna niet uit te leggen. Dan is het weer blikkerig, dan klinkt of op momenten mensen in de monoloog verkouden zijn, dan klinkt het weer zoals op het filmpje. Geen enkele instelling of herinstallatie heeft het gewenste effect. Het is in series via app, rechtstreeks podcast op de box… uit frustratie nu maar weer tv kijken via de boxen van de televisie… hopen op een oplossing van de verkopende partij/ omruiling van het product.

• Novice
  • December 18, 2025

Ik heb inmiddels een nieuwe ontvangen en geïnstalleerd. Bij mij lijkt het probleem (fingers crossed) nu niet meer aanwezig. Hopelijk blijft dat zo als ik ‘m verder test de aankomende dagen.

• Auteur
  • Novice
  • December 18, 2025

Ik heb inmiddels een nieuwe ontvangen en geïnstalleerd. Bij mij lijkt het probleem (fingers crossed) nu niet meer aanwezig. Hopelijk blijft dat zo als ik ‘m verder test de aankomende dagen.

Oke kijk aan, was je er mee naar de winkel geweest?morgen ben ik vrij en ga ik er mee heen, al doet die het nu vanaf dat ik de tv aan heb gewoon weer goed 🤦🏽 maar begint wel een ergenisje te worden dan wel en dan weer niet. Zal je net zien ben ik in de winkel en doet die het weer niet. 

• Novice
  • December 18, 2025

Via de mail contact gehad en probleem uitgelegd.

kon ‘m vandaag omruilen dus gelijk maar gedaan. Nu maar hopen dat het zo blijft. Hopelijk bij jou ook snel een structurele oplossing.