Skip to main content
Vraag

App op Mac(book)

• May 6, 2026
  • 3 reacties
  • 26 Bekeken

Ik krijg op mijn Macbook een melding dat de Sonos app binnenkort niet meer werkt omdat het nog een Intell gebaseerde app is. Komt er nog een update hiervoor? Zo niet; wat is het dan het alternatief om Sonos te blijven gebruiken op mijn Macbook?

3 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • May 6, 2026

Is dat een melding vanuit Sonos of vanuit Apple. Ik heb zelf een wat oudere Mac en heb (nog) geen melding gehad. 
Wat is de OS-versie die gebruikt wordt?

Overigens zal niemand binnen dit forum direct antwoord op je vraag kunnen geven. Dit zal Sonos moeten beantwoorden en die werkt niet actief mee op dit forum.

overigens vond ik dit op het Engels forum:

https://en.community.sonos.com/controllers-and-music-services-228995/mac-os-app-intel-based-to-silicon-6933610

Zelf gebruik ik ook de app Clic for Sonos. Ik kan deze, ondanks wat beperkingen, aanraden, ook voor de iPad en iPhone.

Het is een melding vanuit Apple. Ik heb wat ‘Google’ werk gedaan en daar komt dit uit:

NB: de webapp werkt gewoon, wellicht was mijn vraag wat overbodig en te snel hier gesteld, maar de app op Mac verdwijnt!

De Sonos-app voor Mac (Intel-gebaseerd) wordt in 2026 uitgefaseerd ten gunste van een web-app, wat frustratie veroorzaakt bij gebruikers. Apple Silicon (M-serie chips) vereist native apps, waardoor oude Intel-apps via Rosetta 2 minder goed werken of verdwijnen. De focus verschuift naar de webgebaseerde controller en mobiele apps. [123]

Belangrijke punten (stand van zaken april/mei 2026):

• Einde Intel-app: Sonos is gestopt met de ontwikkeling van de desktop-app voor Mac (en Windows), die oorspronkelijk voor Intel-chips was bedoeld. Gebruikers melden dat toekomstige macOS-versies geen ondersteuning meer bieden voor deze legacy apps.
  • Apple Silicon Native: De huidige Sonos desktop-app werkt op moderne Macs via Rosetta-emulatie, maar wordt niet geüpdatet naar een 'native' Apple Silicon-app.
  • Web App Alternatief: Sonos vervangt de desktop-controller door een web-app, die via de browser (bijv. Safari/Chrome) werkt.
  • Functionaliteit: Hoewel de desktop-app uitfaseert, blijven Sonos-speakers via AirPlay 2 en de mobiele app (iOS/Android) perfect samenwerken met Apple-apparaten.
  • Siri: Sonos-speakers ondersteunen AirPlay 2 en kunnen basisopdrachten ontvangen via Siri. [123456789]

Voor de toekomst wordt geadviseerd om de web-app te gebruiken voor beheer vanaf een Mac.

106rallye

De web-app vind je hier: Sonos-app en Web app-controller – Sonos

In deze discussie vind je meer uitleg: Sonos app on Mac | Sonos Community