Vraag

Aansluiten AMP

  • 20 May 2023
  • 7 reacties
  • 79 Bekeken

Badge

Ik heb een ARC, SW, 2 x one, AMP, Mini pc,4ktv,Harde schijf en KPN kastje. Op de tv sluit ik aan : HDMI van de pc, arc en kpn kastje. Op de amp de twee plafond speakers. De hdmi van de amp sluit ik aan op de arc van de tv. Ik moet alles nog aanluiten maar klopt deze opstelling


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7

Je gebruikt niet helemaal de Sonos-schrijfwijze voor de devices, dus even voor de zekerheid: je hebt een Arc, een Sub, twee One’s en een Amp. Op de TV wil je verder via HDMI een PC, de KPN settopbox, de Arc en via USB de harde schijf aansluiten. De Amp wordt aangesloten op de plafondspeakers.

Behalve het aansluiten van de Amp, gaat dit allemaal goed - ervan uitgaande dat je TV een (e)ARC-aansluiting heeft en nog drie andere HDMI’s: op die (e)Arc-aansluiting moet de Arc worden aangesloten (één van de redenen voor de naam va; het device, anders krijg je TV-geluid uit de Arc.

Sonos biedt met jouw devices de mogelijkheid om een systeem te maken dat bestaat uit de Arc (Atmos en FL-center-FR), de Sub (.1) en de One’s (surround achter). Deze devices kunnen in één “kamer” in de app.

De vraag is dan wat je nog met de Amp wilt. De Amp kan wel als aparte “kamer” in de app, die je kunt “groeperen” met de Arc-kamer. Hij kan dus geen deel uitmaken van de surround set up - bij TV-geluid zal hij zelfs een vertraging van 75ms geven op de Arc-kamer. Bij muziekweergave kan de Amp wel synchroon lopen met de Arc-kamer. De Amp apart aansluiten via HDMI op je TV kan volgens mij niet - de meeste TV’s kunnen maar 1 (e)ARC aansluiting aan.

De vraag is dus: wat wil je precies? En: wat wil je dan nog met de Amp? Daarnaast vraag ik me af waarom je twee One’s hebt en geen One SL’s. Het verschil is de microfoon die de One wel heeft en de SL niet, maar die in een surroundopstelling niet gebruikt wordt. De SL is daarom goedkoper.

Badge

Beste,

Allereerst bedankt voor j3e uitgebreide respons, top!

Correctie mijnerzijds: Ik heb 2 x One SL's. Het geluid van de tv staat uit, ik speel nu het geluid van de tv via de arc, is dat goed? Ik heb een 4k Oled ambilight van Philips 4 x HDMI. De harde schijf is aangesloten op de PC. De AMP ga ik gebruiken voor de inbouw plafondspeakers van Sonance. Die twee plafond speakers komen acht  in de huiskamer als links en rechts. De twee One SL's wil ik gaan gebruiken als links voor en rechts voor, kan ik dat instellen? Er zit een HDMI ingang op de AMP, ik    dacht dat id deze dan in arc HDMI van de tv moest doen?

Badge

acht= achter

Reputatie 7

Je zegt: "De AMP ga ik gebruiken voor de inbouw plafondspeakers van Sonance. Die twee plafond speakers komen achter in de huiskamer als links en rechts.”

Dat kan. Bij surroundspeakers wordt plaatsing op oorhoogte geadviseerd en dus zal het effect bij plaatsing in het plafond minder zijn, maar het kan wel. De Amp wordt dan via een dedicated 5Ghz verbinding aangestuurd door de Arc.

“Er zit een HDMI ingang op de AMP, ik dacht dat ik deze dan in arc HDMI van de tv moest doen?"

Nee. De Amp aansluiten op de TV is dus niet nodig en niet mogelijk -  op de (e)ARC-aansluiting van de TV zit de Arc immers al. De Arc is bij een surroundopstelling het hart van het systeem. Daarvandaan gaat het geluid naar de Sub en de surrounds (een Amp óf je twee One SL's, zie hierna).

Vervolgens zeg je; “De twee One SL's wil ik gaan gebruiken als links voor en rechts voor, kan ik dat instellen?”

Dat kan niet. De Arc zorgt al voor links- en rechtsvoor; de Arc is een soundbar, geen center. Sono biedt daar ook geen mogelijkheid toe: je kunt geen extra voorspeakers toevoegen aan een "kamer".

Kortom: het lijkt erop dat je ofwel de Amp ofwel de One SL's teveel hebt……..

 

Badge

Inderdaad de AMP en de plafond luidsprekers moet ik nog aanschaffen, is voor nieuw appartement. Dan heb ik de twee One SL's over, zonde……………..

Badge

Als ik nog een amp koop en twee inbouw voorluisprekers wat voor effect krijg ik dan?

Reputatie 7

Een Amp voor en achter kan ook. De Amp berekent dan het geluid alsof je een center speaker hebt, de zgn. “phantom center”. Dat gaat best goed, zo heb ik begrepen, maar een echte soundbar zal beter klinken. Voor een juist effect moeten de speakers voor ook vrij dicht bij elkaar staan, wat je voor muziek misschien ook niet wilt. Of inbouwspeakers sowieso goed klinken is aan jou. Het nadeel van de te hoog gemonteerde achterspeakers blijft. En je verliest de mogelijkheid voor Atmos - dat doet de Amp niet.

Ik zou me eens goed laten voorlichten bij een goede winkel. Je gaat een hoop geld uitgeven en “zo maar” dingen kopen terwijl je een specifiek gebruiksdoel voor ogen hebt is dan niet handig.