Skip to main content
Beantwoord

6x Sonos Amp aansluiten

• January 7, 2026
  • 4 reacties
  • 64 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo, 

Ik ben bij een kennis bezig zijn Sonos installatie met 6x de Amp opnieuw aan te sluiten. Zat via WiFi maar liep steeds vast in de vorm van loops. Wat ik nu gedaan heb is de 1e Amp bedraad aangesloten en de LAN uitgang doorgekoppeld naar de 2e Amp enz. enz. Ook op alles WiFi uitgezet. Bovenverwachting werkt dit al 2 weken probleemloos maar lijkt mij niet de correcte opzet. Wat is jullie gedachten? 

Beste antwoord door 106rallye

Zie bijvoorbeeld Amp: The Wireless Streaming Speaker Amplifier | Sonos voor het rack inderdaad.

Ik zie verschillende opvattingen over zo'n "daisy chain” van Amps. Zie bijvoorbeeld Daisy chain Sonos Amps? : r/Ubiquiti en Connect:Amps - daisy chain via Ethernet, or dedicated connections for each? | Sonos Community (over Connect:amps overigens, maar wel met een waarschuwing) en amp network question | Sonos Community.

Hier nog iets over een professioneel geïnstalleerde set Amps: How To: Sonos Amp Review & Configuration - free time

Kortom: la werkt het bij jou, mooi laten zitten. Werkt het niet dan zou ik beginnen de warschuwingen uit het stuk over Connect:amps ter harte te nemen: maximaal zeven en maximaal drie stappen.

Ik zie dat je Unifi gebruikt. Let dan op voor waar het STP/RSTP betreft: Best Practices for Sonos Devices – Ubiquiti Help Center en GitHub - IngmarStein/unifi-sonos-doc: How to configure your UniFi network for Sonos

4 Reacties

106rallye
  • January 7, 2026

Waarom lijkt je dit niet de correcte opzet? De Amp is juist ontworpen om door installateurs in grote huizen ingezet te worden. Ze komen dan in een rek in een speciale ruimte. Deze manier van doorlussen past daar goed bij - de Amp heeft niet voor niets twee netwerkaansluitingen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • January 7, 2026

Hoi 106rallye,

Inderdaad staan de Amps in een rack daar in huis maar als dit meestal de opzet is in flinke installaties waarom wordt deze opzet dan nergens besproken? Het is of alles via WiFi of 1 apparaat bekabeld en de rest via SonosNet of alles bekabeld. Maar alles doorpatchen achter elkaar, nooit gelezen. In de Unifi app zie ik in deze opzet de eerste 2 Amps staan in de apparatenlijst (op dezelfde poort) en de rest van de Amps zie ik niet in de lijst. Ik zou ook de Amps ook op een Unifi switch kunnen zetten maar ik had niet voldoende poorten meer vrij en dacht... Zo handelen onderling verkeer mooi zelf af en heeft de WiFi en overig netwerk er geen last van. Maar voorlopig geen loops en vastlopende Sonos meer nu 😅

106rallye
  • Antwoord
  • January 8, 2026

Zie bijvoorbeeld Amp: The Wireless Streaming Speaker Amplifier | Sonos voor het rack inderdaad.

Ik zie verschillende opvattingen over zo'n "daisy chain” van Amps. Zie bijvoorbeeld Daisy chain Sonos Amps? : r/Ubiquiti en Connect:Amps - daisy chain via Ethernet, or dedicated connections for each? | Sonos Community (over Connect:amps overigens, maar wel met een waarschuwing) en amp network question | Sonos Community.

Hier nog iets over een professioneel geïnstalleerde set Amps: How To: Sonos Amp Review & Configuration - free time

Kortom: la werkt het bij jou, mooi laten zitten. Werkt het niet dan zou ik beginnen de warschuwingen uit het stuk over Connect:amps ter harte te nemen: maximaal zeven en maximaal drie stappen.

Ik zie dat je Unifi gebruikt. Let dan op voor waar het STP/RSTP betreft: Best Practices for Sonos Devices – Ubiquiti Help Center en GitHub - IngmarStein/unifi-sonos-doc: How to configure your UniFi network for Sonos

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • January 8, 2026

Uiteraard RSTP aan staan. Ik ga die posts zeker even doorlezen. Thanks 👊