Skip to main content
Beantwoord

Why is sonos forcing update while they know it will break service?

  • 25 May 2024
  • 20 reacties
  • 245 Bekeken

I have been using Sonos for more than 8 years.

Currently they came out with an update that (from what i read) breaks the usage of SMB and NAS.

 

They supported SMB /NAS for years.

Now they are not doing it, so i stopped updating.

But this morning my Ipad came with a page covering my whole screen to force me to update.

I havent done so. But now I cant reach the application on Ipad to use my current setup.

Thank god i still have android in the house.

 

But why is Sonos doing this and getting away with it? 

20 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

But why zijn er mensen die een Nederlandstalig forum maar blijven bestoken met de Engelse taal. Waarom zou er toch ook een Engelstalig forum zijn.

Badge

Want dit freaking forum ziet dat ik in NL zit, en blijkbaar stuurt ie me dan automagisch naar de NL forum.

 

Maargoed. Tha ks voor de snelle reactie. Dan weet ik tenminste dat het gelezen wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Freaking forum? Tjongejonge wateen frustratie.

Vreemd hè dat je in Nederland naar een Nederlands forum wordt doorgestuurd? Ook vreemd dat het dan kennelijk niet opvalt dat er overal Nederlands “gesproken” wordt.

En ach, je bericht wordt dan mogelijk wel gelezen, maar een inhoudelijke reactie zal je niet snel ontvangen.

Badge

Heerlijk dat typisch NL sarcasme gecombineerd met anonimiteit van Forums.

 

Doet me altijd met genot kijken naar de NL cultuur.

 

Maar bedankt voor de zeer snelle informatievolle reactie. 

 

 

Ps: mobiele webinterface is minder goed leesbaar dan PC.

Reputatie 7

Overigens werken de veilige vormen van SMB nog wel. Alleen de onveilige SMBv1 werkt niet meer. Als ik het commentaar daarop zo lees is dat terecht - maar wel vervelend voor een gebruiker natuurlijk. 

Badge

@106rallye das interedsant om te weten.

Want op de site van tweakers en ook de link naar de Sonos pagina staat er geen specifieke info dat sommige versies van SMB het wel doen.

 

Mensen klagen daar juist dat NAS/Smb niet werkt.

 

Waar las je dat alleen SMBv1 eruit gaat?

Ik ben namelijk juist z.s.m. naar SMBv3 overgegaan toen de ondersteuning voor klaar was.

Het is ook een beetje onhandig dat als je eenmaal geupgrade ben, je niet terug kan naar een oudere versie. Of dat je de upgrade alleen op 1 speaker uit voert.

Mag ik een link van "u"? :-D

Reputatie 7

Zie bijvoorbeeld deze discussie, waar verwezen wordt naar de melding die je op je app gekregen zou kunnen hebben: https://en.community.sonos.com/general-feedback-and-conversation-229090/why-switch-off-smb1-6894761

Zie deze draad voor een schermprint van de melding: https://en.community.sonos.com/advanced-setups-229133/looks-like-we-may-lose-our-networked-libraries-with-next-big-update-nas-drive-6891981?postid=16742211#post16742211

Zie hier de release notes voor Sonos firmware: https://support.sonos.com/nl-nl/article/release-notes-for-sonos-software-updates Bij 80.00.04 wordt SMBv1 benoemd.

Als jij al op SMBv3 zit, zal dit echter jouw probleem niet zijn, toch?

Badge

Zie bijvoorbeeld deze discussie, waar verwezen wordt naar de melding die je op je app gekregen zou kunnen hebben: https://en.community.sonos.com/general-feedback-and-conversation-229090/why-switch-off-smb1-6894761

Zie deze draad voor een schermprint van de melding: https://en.community.sonos.com/advanced-setups-229133/looks-like-we-may-lose-our-networked-libraries-with-next-big-update-nas-drive-6891981?postid=16742211#post16742211

Zie hier de release notes voor Sonos firmware: https://support.sonos.com/nl-nl/article/release-notes-for-sonos-software-updates Bij 80.00.04 wordt SMBv1 benoemd.

Als jij al op SMBv3 zit, zal dit echter jouw probleem niet zijn, toch?

 

 

SUUUPER bedankt hiervoor!!!
Inderdaad zie ik nu inderdaad dat bij 80.00.04 ze inderdaad aangeven dat het ondersteund wordt.
Dus later pas is het weer toegevoegd o.i.d. 

 

Harstikke bedankt.

Ik ga met gerust hart m'n update uitvoeren.

Reputatie 7

Nee, SMBv2/3-ondersteuning was er al een tijdje. v1 is er nu af. Ik zou als het kan wachten met updaten tot half juni. Door een eigen fout is dat bij mij niet gelukt, hoewel het nu redelijk werkt.

Badge

Oops... ik heb al geupdate.

De shares werken nog goed, dus ik ben een happy man.

Op mn IPAD bleef de app dusdanig de update scherm forceren waardoor ik niks meer ermee kon.

 

Dus ik begon al klem te lopen. Vandaar dit hele thread om frustratie te uitten.

 

Het feit dat je op zo een manier gepushed wordt om te updaten is gewoon een kwalijke zaak.

Ik ben al bezig te zoeken naar mogelijkheden om op termijn over te gaan stappen naar DIY speakers zoals bijvoorbeeld een Actieve speaker kopen en een Raspberry Pi erin schroeven.

 

 

Maar is toekomst muziek.

 

Thanks voor de help

Ben sonos zo beu als wat.

 

Heb al jaar of 8 dit systeem, geluidkwaliteit is top al de rest is pure afzetterij.

Telkens er updates zijn start de miserie. Al 20x klantendienst gebeld en uren met hen naar oplossingen gezocht om boxen terug op netwerk te krijgen ect. tot persoon  van klantendienst bijna continu zuchtend me uiteindelijk zei van sorry maar ik weet ook niet meer hoe op te lossen.

 

Nuja swat dat probleem terzijde er waren nog enkele van mijn speakers die wel werkten dus deze dan maar blijven gebruiken en nu sinds de laatste app update kan ik op de mixcloud service enkel nog sets afspelen van de feed… geen enkele playlist die bewaard is of van andere gebruikers kan ik afspelen telkens krijg ik klotemelding: Geen contentitems beschikbaar !! Terwijl ik gewoon op de mixcloud app alles beschikbaar heb maar dus via sonos niks meer.

 

Ik bel niet meer naar klantendienst want die weten toch geen raad meer met al die problemen, liefst van al alles buiten gooien en overstappen naar bose enig probleem is niemand wil die dingen overkopen op 2de hands zelfs niet voor 1/5 van de prijs.. totale setup heeft met rond de 9000€ gekost.

Reputatie 6
Badge +3

Mixcloud heeft bij mij vorige week ook weer een update gehad, ziet er ook iets anders uit. Misschien nog eens een keer afmelden en opnieuw koppelen?

(Ze doen ook heel vaak een update trouwens)

* Site geeft ook een 404 storing

Mixcloud heeft bij mij vorige week ook weer een update gehad, ziet er ook iets anders uit. Misschien nog eens een keer afmelden en opnieuw koppelen?

(Ze doen ook heel vaak een update trouwens)

* Site geeft ook een 404 storing

Al geprobeerd hoor :) zal wel wachten tot nieuwe update :(

Badge

Op zich het idee vind ik wel leuk, maar het gaat vaak om technieken die niet veel mensen begrijpen…. relatief gesproken dan.

In het dagelijks leven ben ik een Netwerkbeheerder waardoor ik redelijk mezelf kan redden als het Netwerk/Internet problemen zijn. Ik heb inderdaad mezelf ook wel eens uit de hoofdpijn moeten helpen puur door te kijken wat mijn Firewall en Accesspoints “zien” gebeuren in huis.

Aan de ene kant heb ik wel respect dat Sonos probeert de Audio-Techniek bij elkaar te brengen met de Internet/Netwerk techniek.

Het is gewoon dat onnodige “updates forceren” mentaliteit. Ze vergeten namelijk dat veel mensen die uberhaupt WIFI-multiroom speakers aandurven eigenlijk mensen zijn die sowieso al iets meer in huis hebben dan alleen een Smart-TV en wat speakertjes.
Dus als een update langskom die aan je NAS/LAN-shares gaat zitten dan haal je heel wat onheil op je hals.
Dan zou ik zeggen “laat de update-keuze volledig aan klant over”.
Voor de “lekker makkelijk”-cultuur laat je alles op automatisch updaten.
Voor de “ik weet wat ik doe”-types laat je de optie open dat ze zelf de updates doen, met als kant-tekening dat als ze te laat lopen met update en ze plat-gehackt worden, het gewoon eigen-risico is. OF dat ze oudere software-versie moeten kunnen installeren.

Reputatie 7

Sonos biedt al de mogelijkheid om geen updates te doen. Dan ook de app niet updaten en leren leven met het feit dat je op termijn wat functies verliest, zoals de mogelijkheid nieuwe speakers aan te sluiten.

Maar de meeste Sonosklanten zijn "lekker makkelijk”-types: wel geld, geen kennis en niet bereid die kennis te krijgen. Het vervelende is dat er onder de “ik weet wat ik doe"-types velen zijn die alleen maar denken dat ze dat zijn, maar eigenlijk "lekker makkelijk”-types zijn. Die worden dus gehackt als hun devices niet worden geüpdated. En dan moet jij raden wie de schuld krijgt…. ondanks de waarschuwing vooraf.

Op Windows staat SMBv1 als jaren dicht; op Synology (toch niet echt voor beginners) ook. Ben je ervan afhankelijk, dan zou ik me nog eens achter de oren krabben of er niet toch een nieuwe oplossing moet komen. Hoe vervelend voor de gebruikers van een NAS op SMBv1 ook, ik ben van mening dat Sonos zo weinig mogelijk opties moet bieden bij het updaten.

Badge

Ik zit nu even terug te graven en te denken wat er gebeurd is dan waarom m'n IPAD z'n Sonos app gewoon vast bleef staan op de scherm van “Updaten”.
Wellicht dat dan de app op die tablet niet aangevinkt stond dan om “niet” te updaten.

Want m'n android toestellen (ook al stond er “niet updaten”), dan kreeg ik bij iedere keer dat ik de app opende op Android een waarschuwen om de update uit te voeren. Maar ik kon het nog weg schuiven.
Maar op de IPAD was de update echt één grote knop in het midden maar zonder manier om dat weg te halen. Dus je wordt geforceerd om te update op te starten….. dus heb ik deze thread gestart.

 

Anyhow ik ben een happy man.
Ik draai een linux server die intussen SMBv3 draait en m'n shares doen het nog.

 

 

Raar dat ik geen knopje vind om deze thread te sluiten. Of is die er niet?

Reputatie 4
Badge +1

Op Windows staat SMBv1 als jaren dicht; op Synology (toch niet echt voor beginners) ook. Ben je ervan afhankelijk, dan zou ik me nog eens achter de oren krabben of er niet toch een nieuwe oplossing moet komen. Hoe vervelend voor de gebruikers van een NAS op SMBv1 ook, ik ben van mening dat Sonos zo weinig mogelijk opties moet bieden bij het updaten.

 

Laatste DSM voor Synology biedt nog steeds de mogelijkheid om SMBv1 te gebruiken. Synology waarschuwt aan alle kanten maar het zit er wel in. Ik kan me herinneren dat ze het een keer hebben laten vallen en dat je toen met een patch het weer kon activeren. Waarschijnlijk voor wat legacy apparaten, oude printers, camera’s, etc…houden ze dat in stand..  

 

 

Ik bel niet meer naar klantendienst want die weten toch geen raad meer met al die problemen, liefst van al alles buiten gooien en overstappen naar bose enig probleem is niemand wil die dingen overkopen op 2de hands zelfs niet voor 1/5 van de prijs.. totale setup heeft met rond de 9000€ gekost.

 

Laat even weten wanneer je er van af wil. ik geef je graag een belachelijke prijs voor je Sonos spullen! 😉 

Reputatie 7

Bij mij werkt Plex redelijk. Dat zou je als vervanging voor de bibliotheek kunnen gebruiken.

Op Windows staat SMBv1 als jaren dicht; op Synology (toch niet echt voor beginners) ook. Ben je ervan afhankelijk, dan zou ik me nog eens achter de oren krabben of er niet toch een nieuwe oplossing moet komen. Hoe vervelend voor de gebruikers van een NAS op SMBv1 ook, ik ben van mening dat Sonos zo weinig mogelijk opties moet bieden bij het updaten.

 

Laatste DSM voor Synology biedt nog steeds de mogelijkheid om SMBv1 te gebruiken. Synology waarschuwt aan alle kanten maar het zit er wel in. Ik kan me herinneren dat ze het een keer hebben laten vallen en dat je toen met een patch het weer kon activeren. Waarschijnlijk voor wat legacy apparaten, oude printers, camera’s, etc…houden ze dat in stand..  

 

 

Ik bel niet meer naar klantendienst want die weten toch geen raad meer met al die problemen, liefst van al alles buiten gooien en overstappen naar bose enig probleem is niemand wil die dingen overkopen op 2de hands zelfs niet voor 1/5 van de prijs.. totale setup heeft met rond de 9000€ gekost.

 

Laat even weten wanneer je er van af wil. ik geef je graag een belachelijke prijs voor je Sonos spullen! 😉 

Te laat man, 2 weken terug alles naar containerpark gebracht, tegen medewerkers gezegd leef jullie uit indien jullie wensen maar t’is dikke brol, hebben het dan maar gewoon in die container voor elektronische spullen laten liggen tot ik weg was in ieder geval...

Reputatie 7
Badge +3

Op Windows staat SMBv1 als jaren dicht; op Synology (toch niet echt voor beginners) ook. Ben je ervan afhankelijk, dan zou ik me nog eens achter de oren krabben of er niet toch een nieuwe oplossing moet komen. Hoe vervelend voor de gebruikers van een NAS op SMBv1 ook, ik ben van mening dat Sonos zo weinig mogelijk opties moet bieden bij het updaten.

 

Laatste DSM voor Synology biedt nog steeds de mogelijkheid om SMBv1 te gebruiken. Synology waarschuwt aan alle kanten maar het zit er wel in. Ik kan me herinneren dat ze het een keer hebben laten vallen en dat je toen met een patch het weer kon activeren. Waarschijnlijk voor wat legacy apparaten, oude printers, camera’s, etc…houden ze dat in stand..  

 

 

Ik bel niet meer naar klantendienst want die weten toch geen raad meer met al die problemen, liefst van al alles buiten gooien en overstappen naar bose enig probleem is niemand wil die dingen overkopen op 2de hands zelfs niet voor 1/5 van de prijs.. totale setup heeft met rond de 9000€ gekost.

 

Laat even weten wanneer je er van af wil. ik geef je graag een belachelijke prijs voor je Sonos spullen! 😉 

Te laat man, 2 weken terug alles naar containerpark gebracht, tegen medewerkers gezegd leef jullie uit indien jullie wensen maar t’is dikke brol, hebben het dan maar gewoon in die container voor elektronische spullen laten liggen tot ik weg was in ieder geval...

En je gelooft het zelf. 

Reageer