Skip to main content

Het subject zegt het al:

Ik heb een overzicht gezien van Sonos speakers waarin een duidelijk verschil is tussen geheugen en opslag door de jaren heen. Ik kan alleen nergens achterhalen waar het verschil hem in zit.

Het gaat om deze graphic

https://en.community.sonos.com/advanced-setups-229000/updated-memory-graphic-6836345

Daar zie ik dat een Play 1 bijv maximaal 256 Mb/256 Mb heeft (minder als het een oude is)
Maar ik vroeg me af waar dit geheugen voor gebruikt wordt? Wordt er meer audio gebufferd om netwerkuitval te compenseren? Een hele CD van vroeger gebruikte 650 Mb aan opslag. Ik zou denken dat een uitgepakt mp3tje makkelijk compleet gebufferd kan worden.

Nu heb ik wel eens dat een nummer na 20 seconden wegvalt of dat Sonos al bij het spelen van nummer 1 aankondigt dat nummer 5 van de lijst niet afgespeeld kan worden, omdat het bestand niet gevonden kan worden. Dan begint het skippen en blijkt het bestand er alsnog te zijn. Eigenlijk is de vraag: helpen nieuwere speakers met meer geheugen tegen het skippen en uitvallen van nummers?

Nee, het probleem wat je ervaart is een bufferings probleem, waarbij de speaker kennelijk niet snel genoeg de informatie ontvangt. Een netwerk dingetje dus.

Het geheugen/opslag van de speaker zal meer gebruikt worden om de hardware te kunnen aansturen en de firmware updates te kunnen verwerken.

Zelf al jaren in bezit van meerdere play 1’s en nooit geen haperingen ervaren.

Dat begrijp ik deels. Alleen als ik naar de status kijk van de speakers in dfe netwerk matrix staat alles op groen. En mijn wifi in huis haalt overal 100mbps naar computers en telefoons. Dat is dus wat ik bedoelde: hoeveel (in tijd of data) kan een Sonos-speaker bufferen, omdat het best mogelijk is om binnen ca één minuut een hele CD te versturen over het netwerk.

Ik stream video van Youtube of andere streamers in 2K zonder wat voor bufferingsproblemen dan ook. Audio is minder intensief/groot, dus waarom hapert dat dan wel?

Wat je zou kunnen doen is een diagnose maken en dan even bellen met Sonos. Zij kunnen uitlezen waar het eventueel misgaat.

Een voor het gevoel goed netwerk zegt niet altijd alles, 

Reageer