Skip to main content
Vraag

verbindingsproblemen Sonos Play

• March 17, 2026
  • 3 reacties
  • 36 Bekeken

Hoi, 

Ik heb sinds kort verbindingsproblemen met mijn sonos systemen in huis. Niets nieuws alleen een sonos update volgens mij. 

Ik ben dan alle of een deel van de kamers kwijt, bij netwerkreset herkent hij alle speakers allee. Doordat hij aangeeft dat hij de Sub niet kan vinden, kan hij het netwerk niet resetten vanuit de app. 

Ik heb al een paar keer alle speakers gereset en opnieuw toegevoegd. Dat werkt even en dan ben ik ze later weer kwijt. 

Ik maak gebruik van een Deco mesh netwerk. 

Wie kan helpen?

3 Reacties

106rallye
  • March 17, 2026

Bij een Sonos update starten alle speakers in korte tijd opnieuw op. Sommige routers hebben het daar moeilijk mee. De router en alle devices opnieuw opstarten (rebooten) kan helpen (pas op: resetten verhelpt onderliggende problemen niet maar vernietigt wel data waar Sonos je mee zou kunnen helpen). De Sub maakt verbinding via de soundbar waardoor hij wordt aangestuurd. Ook dat kan een probleem zijn.

Je vermelding naar het Deco netwerk is interessant. Hoe zijn de Deco's ingesteld? 2,4Ghz, 5Ghz of beide? Als router of access point? Heb je nog een andere router in je netwerk waar het systeem nog contact mee zou kunnen maken (en je telefoon niet)?

Neem anders eens contact op met Sonos, liefst nadat je een diagnose hebt gemaakt vlak nadat het weer fout is gegaan.

Even over terminologie: een Sonos Play is een speaker die rond 1 april op de markt verschijnt. Die kan je dus niet hebben. Welke speakers heb je dan wel?

• Auteur
  • Novice
  • March 18, 2026

Hoi ​@106rallye, dankje voor je reactie. Ik heb even gekeken wat er de afgelopen dagen gebeurde. De “bedroom” met 1 Play:1 en “kitchen” met 2x Play:3 zijn nog te vinden. De "living room” met een playbar en sub (gen2?) is alweer tot 2x toe kwijt geweest. 

Hier de screenshots, als dat helpt.

Hierbij ook een screenshot van de advanced opties in het deco systeem. Hij is momenteel ingesteld op 2.4, 5 en 6 Ghz. Als ik het goed heb, als access point, aangezien we de router van KPN gebruiken. Het is wel het enige netwerk in huis, dus ben er zeker van dat ze op hetzelfde netwerk zitten. Zeker ook omdat ik ze dus meerdere malen gereset en verbonden heb met de Sonos app in de laatste dagen. 

Wellicht geeft dit je inzicht. Geen punt om direct met Sonos contact op te nemen maar wilde eerst jouw vragen beantwoorden. Zijn er nog specifieke technische elementen die ik volgens jou kan uitzoeken en helpen om helderheid in de situatie te verschaffen?

Alvast bedankt voor de hulp en inzichten. 

106rallye
  • March 18, 2026

Een router van KPN kan niet in bridge modus, dus dan moeten de Deco’s inderdaad als ap geïnstalleerd worden. Wel is het dan goed om de wifi van KPN uit te zetten.

Met betrekking tot de Deco’s zie ik dat je 6Ghz noemt. Mogelijk gebruik je dan wifi 6? De Playbar is al wat ouder en kan alleen op 2,4Ghz werken. Ook andere instellingen kunnen “te modern” zijn.

De leeftijd van de Playbar kan ook een defect veroorzaken, bijvoorbeeld aan de wifikaart. Sonos kan dat zien als je de Playbar even bedraad aansluit.